Κυριακή 12 Οκτωβρίου 2014

Μικρά μυστικά της επιτυχίας

Μικρά μυστικά της επιτυχίας

Πολλές φορές αναρωτιόσαστε τι ήταν αυτό το κάτι άλλο που είχε εκείνος και που δεν είχατε εσείς με αποτέλεσμα να προσλάβουν αυτόν και όχι εσάς.
Τα προσόντα σας ίδια. Η προϋπηρεσία σας το ίδιο καλή, αν όχι και καλύτερη.
Γιατί προτίμησαν εκείνον και όχι εσάς;
Το παρόν κείμενο σκοπό έχει να βοηθήσει όλους αυτούς που πάνε να καταθέσουν ένα βιογραφικό σημείωμα, μια αίτηση για πρόσληψη σε κάποια εταιρεία του ιδιωτικού τομέα.
Δεν είναι μόνο η πείρα των σαράντα πέντε ετών εργασίας, είναι και ορισμένα μικρά μυστικά που έχω μάθει στα διάφορα σεμινάρια marketing που κατά καιρούς πέρασα. Ένα μεγάλο κεφάλαιο του marketing είναι και κάποια μαθήματα ψυχολογίας. Δεν νοείται άνθρωπος που να ανακατεύεται με το  marketing και να μην έχει και κάποιες γνώσεις ψυχολογίας. Η στοιχειώδεις γνώσεις της ψυχολογίας σε ένα μακετίστα είναι το –Α- και το –Ω- για την επιτυχία του.
Όλες οι σύγχρονες εταιρείες σήμερα έχουν ένα ψυχολόγο ή ένα άνθρωπο με κάποια σχετική τέτοια πείρα. Στην πρώτη σας επαφή, έναν τέτοιο άνθρωπο θα αντιμετωπίσετε, που θα παρατηρεί την κάθε σας κίνηση, θα καταγράφει την κάθε σας λέξη και θα προσπαθεί να ξεκλειδώσει την ψυχή σας. 
Ας τα πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή.

Α. Βιογραφικό σημείωμα



Μεγάλη σημασία για την πρόσληψη σας και για το τι χρήματα θα σας δώσουν, παίζει το βιογραφικό σημείωμα.
1)      Το χαρτί πρέπει να είναι οπωσδήποτε λευκό και πολύ καθαρό, χωρίς δαχτυλιές.
2)      Τα γράμματα μας, όσο το δυνατόν καλλιγραφικά και οι λέξεις ευανάγνωστες. Το σωστά γραμμένο κείμενο δείχνει άνθρωπο καλλιεργημένο, προσγειωμένο στις αρχές του και σίγουρο για τον εαυτό του.
3)      Εάν κατέχετε καλά την απλή καθαρεύουσα, μη διστάσετε να την χρησιμοποιήσετε. Σε αυτές τις περιπτώσεις μετράει θετικά για εσάς. Προσοχή όμως, εάν δεν την κατέχετε καλά, προτιμήστε την απλή δημοτική με το μονοτονικό σύστημα. Πάντως, όπως και να αποφασίσετε να το γράψετε, πρέπει να έχετε υπ’ όψιν σας ότι το συντακτικό, η ορθογραφία και τα ευανάγνωστα γράμματα παίζουν μεγάλο ρόλο. Το στυλό που θα χρησιμοποιήσετε δεν πρέπει να γράφει, ούτε πολύ παχιά γράμματα, ούτε πολύ ψιλά και θα είναι χρώματος μπλε. Το μαύρο χρώμα προξενεί κατάθλιψη και φυσικά ούτε λόγος για πράσινο ή κόκκινο... 
4)      Παλιά σε τέτοιες περιπτώσεις, το κείμενο άρχιζε με εκείνο το <Λαμβάνω την τιμή>, είναι λάθος. δείχνει δουλοπρέπεια. Δηλαδή έως τώρα δεν είχατε τιμή; Είσαστε άτιμος και την αποκτήσατε μόνον και μόνον επειδή σας δόθηκε η ευκαιρία να απευθύνετε τον λόγο στα εν λόγω πρόσωπα; Η σωστή φράση είναι  <Έχω την τιμή> Πολλές είναι οι φόρμες συντάξεως ενός βιογραφικού σημειώματος. Κατά την κρίση σας διαλέγετε μία. Βασικό είναι να μη γράφουμε ποτέ ψέματα ή για να το πω ποιο κομψά ''ανακρίβειες''. Εάν έχετε μεταφορικό μέσον, καλό είναι να το αναφέρετε. 
5) Εάν σας ζητίσουν να τους πείτε ποια είναι τα υπόλοιπα ενδιαφέροντα σας και με τι ασχολείστε στον  ελεύθερο χρόνο σας, μη διστάσετε να τους τα γράψετε. 
6) Τα τελευταία είκοσι χρόνια, μεγάλη σημασία δίνουν στη γνώση προγραμμάτων ηλεκτρονικών υπολογιστών. Προσοχή δεν εννοούμε την χρήση του internet. Αυτό στην σημερινή εποχή θεωρείται δεδομένο. Ποτέ δεν θα γράψετε πως κατέχετε ένα πρόγραμμα άριστα. Όποιος το γράφει ή το λέει αυτό, είναι βαθιά νυχτωμένος...  Στους ηλεκτρονικούς υπολογιστές δεν υπάρχει άριστος, υπάρχει πολύ καλός. Ένα βασικό πρόγραμμα που το ζητούν όλες οι εταιρείες και που πολύ λίγοι το ξέρουν πολύ καλά, είναι το excel. Εάν δεν το γνωρίζετε, φροντίστε να το μάθετε. Ένα άλο πρόγραμμα είναι το photoshop Αυτό θα μετρήσει πάρα πολύ εάν πρόκειται να προσληφθείτε σε κάποιο περιοδικό ή εφημερίδα ή κάτι σχετικό με διαφημίσεις και εκδόσεις. Εάν κατέχετε και τα δύο αυτά προγράμματα αρκετά καλά, έχετε ένα χρυσό βραχιόλι στο χέρι σας... . 

Β. Προετοιμασία συνέντευξης 
Περνάνε οι μέρες και ένα πρωί το τηλεφωνώ σας χτυπά και από την άλλη άκρη της γραμμής ακούτε μια γυναικεία (συνήθως) φωνή, ευγενέστατη μα κάπως παγερή,  να σας ενημερώνει πως θα πρέπει να περάσετε από την εταιρεία για μια κατ' ιδίαν συνάντηση με τον κύριο Χ, την άλλη μέρα στις Χ ώρα ακριβώς.
Και τώρα τι κάνουμε; Πρέπει να ετοιμάσετε το οπλοστάσιο σας, να διαλέξετε προσεκτικά και με απόλυτη ψυχραιμία τα όπλα που θα πάρετε μαζί σας. Ας δούμε λοιπόν τι πρέπει να κάνετε.
1)   Εκείνο το βράδυ τρώτε ελαφριά, δεν ξενυχτάτε, δεν βγαίνετε με καμία παρέα έξω και δεν πίνετε αλκοόλ. Θα μείνετε μόνος και το μόνο που θα σκέφτεστε θα είναι η αυριανή σας συνάντηση. Δεν χρειάζεται να έχετε αγωνία, ψυχραιμία και αυτοκυριαρχία χρειάζεται. Πριν πάτε για ύπνο θα κάνετε ένα ζεστό μπάνιο για να χαλαρώσετε.
2) Την άλλη μέρα θα ξυπνήσετε πρωί, θα πάρετε ένα ελαφρύ πρωινό, θα ξυριστείτε προσεκτικά, χωρίς να ματώσετε πουθενά το πρόσωπό σας και ΔΕΝ θα χρησιμοποιήσετε κολόνια.
3) Το πουκάμισο που θα βάλετε θα είναι οπωσδήποτε λευκό (ουδέτερο χρώμα προτιμήσεων).
4) Εάν είναι Καλοκαίρι, θα διαλέξετε ένα μπεζ ή καφέ παντελόνι (γήινο χρώμα) και ανάλογα παπούτσια (καλά γυαλισμένα) και κάλτσες μονόχρωμες, {χωρίς σχέδια} που να ταιριάζουν στο χρώμα με το παντελόνι και τα παπούτσια. Θα ακροβατείτε στην κόψη του ξυραφιού εάν φορέσετε τζιν παντελόνι ή sportex παπούτσια...
5) Εάν είναι Χειμώνας, πάλι θα διαλέξετε λευκό πουκάμισο, ξεκούμπωτο στο λαιμό  και ένα παντελόνι σε γήινα χρώματα. Δεν θα βάλετε γραβάτα. Ένα πουλόβερ είναι ότι πρέπει. Το σακάκι μπορεί να είναι σε απογευματινό στυλ. Εάν έχετε καπαρντίνα ή παλτό ή ομπρέλα, εάν υπάρχει τρόπος, τα αφήνετε έξω από το γραφείο. στα χέρια σας θα κρατάτε ένα μικρό χαρτοφύλακα ή τσαντάκι με τα πλέων απαραίτητα χαρτιά που πιθανών να σας ζητήσουν, όπως πτυχίο κάποιας σχολής ή δίπλωμα, προϋπηρεσίες, απολυτήριο στρατού, βιβλιάριο ασφαλιστικού φορέα κ.λ.π. Όλα αυτά θα τα έχετε βγάλει φωτοτυπίες και όταν σας τα ζητήσουν, θα τα δώσετε.
      Εάν η θέση που πρόκειται να πάρετε, είναι διοικητική, τότε μπορείτε να φορέσετε κοστούμι και γραβάτα και καλό θα είναι να μη φοράτε πουλόβερ. το κοστούμι θα είναι σε απογευματινό στυλ.
6) Σε καμία περίπτωση ΔΕΝ πρέπει να είσαστε καλύτερα ντυμένος από το πρόσωπο που θα σας εξετάσει.
7) Εάν το αυτοκίνητο σας είναι κάποιας εταιρείας που κατασκευάζει ακριβά μοντέλα, καλό θα είναι να μη το δουν εκείνη την ημέρα. Θα δημιουργηθούν αρνητικά (ζήλια - φθόνος) σχόλια για εσάς.

Γ. Η συνέντευξη 
1) Θα φτάσετε στην εταιρεία δέκα λεπτά νωρίτερα από την ώρα του ραντεβού σας. Τυπικά από την στιγμή που θα βγείτε από το αυτοκίνητο σας, έχει αρχίσει για σας η εξέταση... Όλο και κάποια μάτια θα υπάρχουν που θα σας κοιτούν από κάποιο παράθυρο. Μα και αυτό να μη συμβαίνει, εσείς θα το θεωρήσετε ότι συμβαίνει. Κλειδώνετε το αυτοκίνητο και κρατώντας τον χαρτοφύλακα σας στο αριστερό χέρι, περπατάτε προς την είσοδο της εταιρίας κουμπώνοντας δήθεν τυχαία το σακάκι σας. Δεν χαζεύετε το κτίριο ή τον κήπο. Προχωράτε με αργό μα σταθερό βήμα. Το πρόσωπο σας είναι ανέκφραστο. Αν καταλάβετε πως έχετε τρακ, να πάρετε μερικές βαθιές εισπνοές. Προσοχή στα χέρια σας, δεν πρέπει να τρέμουν. Τα νύχια κομμένα σωστά και καλό είναι να μη φοράτε δακτυλίδια.(Η βέρα εξαιρείται)
Σκεφτείτε πως είστε ένας μαχητής που πάει στη μάχη για να νικήσει και όχι για να  ηττηθεί.
2) Μόλις περάσετε την είσοδο, θα σας υποδεχθεί κάποιος θυρωρός ή κάποια ρεσεψιονίστ και θα σας ρωτήσουν τι θέλετε. Με ύφος σοβαρό και με καθαρή φωνή θα απαντήσετε "ονομάζομαι -Χ- και έχω ραντεβού με τον κύριο -Ψ-" Θα σας δείξουν το γραφείο του και εσείς με την σειρά σας θα τον ευχαριστήσετε. Ώσπου να φτάσετε στο γραφείο του, σίγουρα έχουν ενημερώσει την γραμματέα του....
3) Συνήθως, δεν θα σας δεχθεί αμέσως. Το ψυχολογικό κομμάτι σίγουρα το κατέχει καλά.... Θέλει να τσακίσει το ηθικό σας, για να έχει αυτός το πάνω χέρι στην συνάντηση με εσάς.  Αυτό μη σας πτοήσει. Οπωσδήποτε και ο αντίπαλος έχει και αυτός τα δικά του όπλα. Στον προθάλαμο που θα περιμένετε θα προτιμήσετε να κάτσετε σε καρέκλα και όχι σε πολυθρόνα. Το ύψος του καθίσματος παίζει και αυτό ρόλο στην ψυχολογία, τόσο στην δική σας, όσο και στους άλλους. Στην πολυθρόνα βουλιάζεις, κατεβαίνεις, χάνεσαι και μαζί με το σώμα σου, και το ηθικό σου...
4) Αφού θα έχουν περάσει κάπου δέκα λεπτά, ίσως και ένα τέταρτο, θα πει στην γραμματέα του να περάσετε. Εάν είναι άνθρωπος με αυτοκυριαρχία, θα σηκωθεί από την θέση του και θα σας χαιρετήσει δια χειραψίας. Θα του δώσετε το χέρι σας. Προσοχή στην χειραψία. Απλώνετε το χέρι σας με ενωμένα τα δάχτυλα και τεντωμένο προς τα επάνω τον αντίχειρα. Προσπαθήστε (όσο γίνεται) η παλάμη σας να ακουμπά την δική του παλάμη. και το σφίξιμο του χεριού να μην είναι ούτε χαλαρό μα ούτε και πολύ δυνατό και τον πονέσει... Η ψυχολογία λέει ότι την στιγμή της χειραψίας, οι παλάμες παίζουν τον ρόλο συγκοινωνούντων δοχείων. Η αύρα σας συναντά την δική του και δημιουργείται ένας νέος συναισθηματικός κόσμος.
Μετά την χειραψία θα σας πει να καθίσετε. Εάν δεν σας υποδείξει κάποιο κάθισμα, θα καθίσετε απέναντι του, αλλιώς θα καθίσετε εκεί που θα σας δείξει ευχαριστώντας τον. Δεν θα κάτσετε στην άκρη του καθίσματος, θα κάτσετε κανονικά στην καρέκλα με το σώμα να σχηματίζει ορθή γωνία με την λεκάνη και τα πόδια ενωμένα, όχι σταυροπόδι. Τα παπούτσια σας θα ακουμπούν καλά στο πάτωμα και δεν θα κουνάτε τα πόδια σας. Το κούνημα των ποδιών και των χεριών δείχνουν ότι έχετε τρακ. Θα μιλάτε καθαρά και ευδιάκριτα ούτε πολύ σιγά αλά και χωρίς να φωνάζετε. Η φωνή σας θα είναι σταθερή, χωρίς να τρέμει και θα τον κοιτάτε συνέχεια στα μάτια. Εάν αυτό σας φέρνει αμηχανία, να τον κοιτάτε ανάμεσα στα μάτια. Αυτός θα νομίζει ότι τον κοιτάτε στα μάτια.... Το κοίταγμα στα μάτια δείχνει άνθρωπο που ξέρει τι θέλει από την ζωή και τι ζητά. Εάν σας προσφέρει τσιγάρο, ευγενικά θα το αρνηθείτε, έστω κι αν το θέλατε πολύ.

** Είναι πάρα πολλά αυτά που πρέπει να προσέξει κανείς. Δυστυχώς δεν είναι δυνατόν να αναφερθούν όλα. Θα χρειαζόμουν ένα πολύ χοντρό βιβλίο για να αναφερθώ σε χίλιες δυο περιπτώσεις. Ίσως και να μην έφτανε... Ανάφερα κάποια που κατά την γνώμη μου είναι τα ποιο βασικά. Συνήθως και παρ΄όλη την δύσκολη οικονομική κατάσταση που περνά η χώρα μας, στην αρχή κάθε έτους γίνονται στις εταιρείες διάφορες ανακατατάξεις του προσωπικού, με αποτέλεσμα να επακολουθούν και κάποιες νέες προσλήψεις. Ελπίζω να είστε μεταξεί αυτών των τυχερών. 
Με εκτίμηση 
ΣΤΈΛΙΟΣ ΤΣΟΛΑΚΟΣ  


*** Εάν έχετε κάποιο πρόβλημα με συναδέλφους ή με τον προϊστάμενο σας και νομίζετε ότι μπορώ να βοηθήσω, θα το έκανα με πολύ χαρά. Επικοινωνήστε μαζί μου. (Μόνον μέσω Facebook). 


Δεν υπάρχουν σχόλια: