Σάββατο 13 Αυγούστου 2016

Να γιατί πρέπει να έχετε πάντα στο σπίτι σας μαγειρική σόδα!

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjoJMs5Yd8JGNfbd3szVbnjBxjaDBJFo4PfS-7QfdB8sKt2I83ddqUruaqGZ-fx8C0b-DUjdfvhrh6YN2xzwaX2p2OQfTWAVZWJ3DI184VCnXjpjgjK7r-jtDGN795kodHSkhhsrsCxu8U/s1600/na-giati-prepei-na-exete-panta-sto-spiti-sas-magiriki-soda.jpg
Ανακαλύψτε και υιοθετείστε τις πολλές, πολλές χρήσεις και τα οφέλη της μαγειρικής σόδας, για το δέρμα, τα μαλλιά, τα δόντια!


Scrub προσώπου
Δημιουργήστε μία πάστα χρησιμοποιώντας 3 μέρη μαγειρικής σόδας και 1 μέρος νερού και κάντε με το μείγμα απαλό scrub στο πρόσωπο.
Ενίσχυση σαμπουάν

Βάλτε στην παλάμη σας τη συνηθισμένη ποσότητα σαμπουάν για να λουστείτε και σε αυτήν προσθέστε μία «τσιμπιά» μαγειρική σόδα. Τα μαλλιά σας θα καθαρίσουν σε βάθος και θα φύγει κάθε υπόλειμμα προϊόντος (π.χ. λακ ή αφρού).

Ανακούφιση από το ηλιακό έγκαυμα
Μουλιάστε ένα κομμάτι ύφασμα σε διάλυμα που να αποτελείται από τέσσερις κουταλιές της σούπας μαγειρική σόδα και ένα λίτρο νερό και απλώστε το στην περιοχή που έχει καεί.

Οδοντόκρεμα
Αναμείξτε μαγειρική σόδα με οξυζενέ (υπεροξείδιο του υδρογόνου) για να φτιάξετε την δική σας οδοντόκρεμα ή χρησιμοποιήστε σκέτη μαγειρική σόδα για άμεση λεύκανση στα δόντια.

Ανακούφιση από τσίμπημα κουνουπιού
Φτιάξτε μία πάστα με μαγειρική σόδα και λίγο νερό και απλώστε την στα σημεία όπου σας τσίμπησε κουνούπι για άμεση ανακούφιση από τη φαγούρα.

Απολέπιση σώματος
Γεμίστε ένα δοχείο που κλείνει καλά μέχρι τη μέση με μαγειρική σόδα, προσθέστε 10-15 σταγόνες από το αγαπημένο σας αιθέριο έλαιο και αναμείξτε με όσο νερό θέλετε. Στη συνέχεια κάντε scrub με αυτό στο σώμα και ξεπλύνετε με χλιαρό νερό για ασύγκριτη απαλότητα στο δέρμα.

Αποσμητικό
Αν θέλετε να αποφύγετε τα αποσμητικά του εμπορίου με τα πολλά χημικά, βάλτε λίγη μαγειρική σόδα στα δάχτυλά σας και απλώστε τη στις μασχάλες σας.

Μαλακτική χεριών
Προσθέστε 3 μέρη μαγειρική σόδα σε ένα μέρος υγρό σαπούνι χεριών και πλύνετε τα χέρια σας. Θα τα νιώσετε πολύ απαλά.

Απομάκρυνση δυσοσμίας από μαγείρεμα
Αν μαγειρέψατε ψάρι ή ψιλοκόψατε σκόρδο, μία πάστα από μαγειρική σόδα και νερό θα επαναφέρει τη φυσιολογική μυρωδιά των χεριών σας.

Scrub για τα πόδια
Γεμίστε μία λεκάνη με ζεστό νερό και διαλύστε σε αυτήν 3 κουταλιές της σούπας μαγειρική σόδα. Μουλιάστε τα και στη συνέχεια τρίψτε τα με ελαφρόπετρα.

Μανικιούρ / πεντικιούρ
Βουτήξτε ένα βουρτσάκι σε μαγειρική σόδα για να καθαρίσετε τα νύχια και να αφαιρέσετε δυσχρωμίες από παλιά μανό. Ταυτόχρονα θα μαλακώσουν και τα «πετσάκια» σας.

Καταπολέμηση πιτυρίδας
Κάντε μασάζ με μαγειρική σόδα στις ρίζες των μαλλιών σας, αντί να τα λούσετε, και κάντε επαναλάβετε για δύο εβδομάδες, για να αφαιρέσετε κάθε ίχνος πιτυρίδας.

Καθαρισμός βούρτσας
Για να καθαρίσετε τη βούρτσα των μαλλιών σας από λιπαρότητα και υπολείμματα προϊόντων, καλύψτε την με χλιαρό νερό και μία ή δύο κουταλιές του γλυκού μαγειρική σόδα. Στη συνέχεια ξεπλύνετέ την και αφήστε τη να στεγνώσει.

Στεγνό σαμπουάν
Ρίξτε με τα δάχτυλα λίγη μαγειρική σόδα στις ρίζες των μαλλιών (όχι πολλή, για να μην ασπρίσουν τα μαλλιά) και χτενίστε τα, για να απορροφηθεί όλη η λιπαρότητα.

Κατά των ερεθισμών από το ξυραφάκι
Για να ανακουφίσετε τους ερεθισμούς από το ξύρισμα, βάλτε δύο κουταλιές της σούπας σε ένα ποτήρι νερό, ανακατέψτε και απλώστε με τα χέρια σας στα πόδια σας.

Αποτοξίνωση στο αφρόλουτρο
Αν συνηθίζετε να μουλιάζετε στη μπανιέρα κάνοντας αφρόλουτρο, προσθέστε στο νερό μισή κούπα άλατα μπάνιου και μισή κούπα μαγειρική σόδα που θα απομακρύνει τις τοξίνες.

Κατά των βρεφικών εγκαυμάτων
Δυο κουταλιές της σούπας μαγειρική σόδα στο νερό μέσα στο οποίο κάνετε μπάνιο το μωρό σας, θα ανακουφίσει από τα εγκαύματα στην ευαίσθητη περιοχή.

Παρασκευή 12 Αυγούστου 2016

ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΤΑ ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ ΚΑΙ ΠΩΣ ΤΑ ΔΙΑΒΑΖΟΥΜΕ

ημερομηνια

Τα Ημερομήνια είναι μια πανάρχαια μέθοδος πρόβλεψης του καιρού για όλο τον ερχόμενο χρόνο.
Η διαδικασία είναι απλή
Παρατηρούμε τον καιρό του Αυγούστου για 12 ημέρες, εκ των οποίων κάθε μια αντιπροσωπεύει τον καιρό των επόμενων μηνών.
Δηλαδή, η πρώτη ημέρα θα μας πει για τον καιρό του Αυγούστου, η δεύτερη για του Σεπτεμβρίου, η τρίτη για του Οκτωβρίου κ.ο.κ.
Τα «ημερομήνια» αμφισβητούνται από την επίσημη μετεωρολογία, η οποία υποστηρίζει ότι μακροχρόνιες προβλέψεις δεν είναι δυνατόν να γίνουν. Έχει όμως πολυάριθμους υποστηρικτές ανάμεσα στους γεωργούς, τους κτηνοτρόφους και γενικά τους ανθρώπους που ζουν και εργάζονται στην ύπαιθρο.
Συχνά, ακόμη και επιστήμονες δείχνουν ενδιαφέρον για τα αποτελέσματα που βγάζουν τα «Ημερομήνια»
Για το πότε ξεκινάμε να παρατηρούμε τις ημέρες, οι γνώμες διίστανται.
Κάποιοι ξεκινούν να παρατηρούν τα Ημερομήνια από την 1η Αυγούστου έως και την 12η Αυγούστου, ενώ άλλοι ξεκινούν με το παλιό ημερολόγιο, ήτοι από τις 14 Αυγούστου έως και τις 25 Αυγούστου.
Προσέχουν δε τις καιρικές συνθήκες ολόκληρου του εικοσιτετράωρου. Αν ας πούμε, στις 18 Αυγούστου, βρέχει το βράδυ, τότε τις τελευταίες μέρες του Δεκέμβρη θα έχει άσχημο καιρό.
Λόγω αρχαιότητας της μεθόδου, η πιθανή σωστή παρατήρηση είναι η δεύτερη (δηλαδή από τις 14 Αυγούστου).
Πως ερμηνεύονται:
Όταν έχει αέρα, ο καιρός του αντίστοιχου μήνα θα είναι άστατος.
Όταν υπάρχουν άσπρα σταθερά σύννεφα, ο καιρός του αντίστοιχου μήνα θα έχει βροχές.
Όταν υπάρχουν άσπρα σύννεφα που τρέχουν ο καιρός του αντίστοιχου μήνα θα είναι χιονιάς.
Όταν υπάρχουν σκούρα σύννεφα ο καιρός του αντίστοιχου μήνα θα είναι κρύος.
Όταν ο ουρανός είναι καθαρός, ο καιρός του αντίστοιχου μήνα θα είναι καλός.
Μετεωρολογικά τα μερομήνια δεν είναι τεκμηριωμένα ωστόσο είναι αποδεκτά κάθε χρόνο από την κοινή γνώμη ως μία πρώτη ματιά για το πως θα κυλίσει ο καιρός το Φθινόπωρο, το Χειμώνα, την Άνοιξη και το Καλοκαίρι.

Τετάρτη 10 Αυγούστου 2016

Οι πρακτικές μαίες (μαμές)




Οι πρακτικές μαίες (μαμές) ήταν οι γυναίκες που αναλάμβαναν να ξεγεννήσουν τις εγκύους. Μέχρι τις αρχές του 20ου αιώνα, οι μαμές εκπαιδεύονταν συνήθως από κάποια ηλικιωμένη (συχνά συγγενή) προκάτοχο στο επάγγελμα, που αναλάμβανε να μυήσει τις διαδόχους της. Οι πρακτικές και τα «μυστικά» των συγκεκριμένων γυναικών δεν έχουν διασωθεί.
Η μαμή, όπου κι αν ήταν ή ότι κι αν έκανε, ήταν υποχρεωμένη από καθήκον, να τρέξει και να βοηθήσει την ετοιμόγεννη κι ανήμπορη γειτόνισσα, να ξεγεννήσει. Την ξάπλωνε στο δωμάτιο του σπιτιού κι αν το σπίτι ήταν ένα δωμάτιο, στην άκρη του σπιτιού ετοίμαζε με 2 λιόπανα το χώρισμα. Εκεί, αν ήταν και νύχτα, συνέπασχαν όλοι μαζί. Κανείς δεν κοιμότανε. Ήταν όλοι στο πόδι. Ο ένας να ανάψει τη φωτιά, ο άλλος την λάμπα, ο άλλος να ετοιμάσει τα ζωντανά κι ο άλλος να ετοιμάσει το φαγητό. Σωστός συναγερμός.
Η μαμή παρακολουθούσε και βοηθούσε ψυχολογικά την γυναίκα που θα γένναγε. Της άλλαζε στάσεις, της έσπρωχνε την κοιλιά και τέλος, μόλις άρχιζε να φαίνεται το παιδί, με χίλιες δυο προφυλάξεις, το τράβαγε σιγά-σιγά για να το βγάλει στο φως της μέρας.
Όταν έκοβε τον αφαλό, τον έδενε κόμπο ή με σχοινί, που το αποστείρωνε με χαλκό ή καυτό λάδι. Όσο για το ύστερο, που τώρα λέγεται πλακούντας, περίμενε τη φύση να το τακτοποιήσει. Το έκοβε με μεγάλη προσοχή και το έθαβε στη γη, για να μην το φάνε τα σκυλιά. Έβγαζε το μωρό και το σήκωνε ψηλά. Του καθάριζε τη μύτη και το φύσαγε να πάρει την πρώτη αναπνοή.
Ετοίμαζε το πρώτο μπάνιο, τα χαμομήλια και τα σκουτιά (=ρούχα) για να το τυλίξει. Η φασκιά σε πρώτο πλάνο. Οι οδηγίες έδιναν κι έπαιρναν.
Μετά τα γεννητούρια και εφ’ όσον όλα πήγαιναν καλά, η οικογένεια δώριζε στη μαμή ένα σαπούνι, ένα ψωμί και χρήματα.
Η μαμή του χωριού δεν ήταν υπεράνθρωπος. Ήταν μια απλή & αγράμματη γυναίκα, που έμαθε την τέχνη απ’ τη μάνα της κι απ’ τις γριές του χωριού. Το ίδιο πράγμα έκανε κι αυτή. Παρέδιδε τις γνώσεις της και τις εμπειρίες της, στις επόμενες.

Επαγγέλματα που χάνονται στο χρόνο


Αλησμόνητες εικόνες του παρελθόντος ξυπνούν μέσω της καταγραφής των παλιών 
επαγγελμάτων, που σκιαγραφούν ένα διαφορετικό μοντέλο ζωής, με αγιόκλημα, 
γιασεμιά, μονοκατοικίες με ανθισμένες αυλές και γραφικές φιγούρες, που άφησαν ανεξίτηλο 
το στίγμα τους στο χρόνο.

Παλιά επαγγέλματα που υπήρχαν πριν από τον πόλεμο, και διατηρήθηκαν εν μέρει ως 
τα πρώτα μεταπολεμικά χρόνια, έσβησαν και χάθηκαν, παραδομένα άνευ όρων στη 
δίνη των κοινωνικών 
και οικονομικών εξελίξεων, ή διατηρούνται ακόμη, κατέγραψε με μεγάλη επιμέλεια 
ο συμπολίτης συγγραφέας Ραφαήλ Φρεζής, επίτιμος πρόεδρος της Ισραηλιτικής 
Κοινότητας Βόλου 
και σημαίνον στέλεχος της εμπορικής ζωής της πόλης μας, αποτυπώνοντας στην 
πολύτιμη έρευνά του, τεκμήρια που συνθέτουν την ιστορική εξέλιξη της περιοχής.
Οι γραφικές φιγούρες των γυρολόγων που πουλούσαν στις γειτονιές και τα 
χωριά την πραμάτειατους, 
οι υπαίθριοι πωλητές της εποχής, που χρησιμοποιούσαν καρότσι που το έσερνε άλογο, 
ή σε διαφορετική περίπτωση, χρησιμοποιούσαν «χειροκίνητο» μέσο 
μεταφοράς των εμπορευμάτων τους, τα οποία διαλαλούσαν γυρνώντας από γειτονιά σε 
γειτονιά, ζωντανεύουν, χάρη σε μια εμπνευσμένη 
πρωτοβουλία.
 ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Γλυκερία Υδραίου
(Φωτο: Μιχάλης Πόρναλης) 


Η αναδρομή ξεκινάει με τους θρυλικούς Αγωγιάτες, τους χωρικούς οι οποίοι μετέφεραν 
με τα ζώα τους 
στην πόλη, διάφορα αγαθά ή αγροτικά προϊόντα και κατά την επιστροφή τους στο χωριό, 
διάφορα είδη που τους είχαν παραγγείλει οι συγχωριανοί τους. Λόγω των μεγάλων 
αποστάσεων, που έπρεπε εκ των πραγμάτων να διανύσουν, διανυκτέρευαν σε 
«χάνια» ή σε «πανδοχεία» της εποχής, που κατά βάση υπήρχαν στην περιοχή των Παλαιών.

Οι θρυλικοί Ακονιστές ή Τροχιστές, οι οποίοι γυρνούσαν τις γειτονιές κουβαλώντας στον 
ώμο τα εργαλεία τους, τροχούσαν ή ακόνιζαν τα ψαλίδια και μαχαίρια που 
χρησιμοποιούσαν οι νοικοκυρές.
Παράλληλα, όμως, υπήρχαν και 2-3 καταστήματα που ασχολούνταν κυρίως με τα 
επαγγελματικά εργαλεία, κρεοπωλών, ραφτών, μοδιστρών και άλλων.

Οι Αμαξηλάτες, μετέφεραν, ελλείψει άλλων μέσων, τους πελάτες τους, ιδίως τους τ
αξιδιώτες από το λιμάνι και το σιδηροδρομικό σταθμό, ενώ οι εύποροι συμπολίτες, 
κυρίως γιατροί, διέθεταν μόνιμο αμαξηλάτη για τις μετακινήσεις τους.
Τα λουλούδια, κατείχαν πάντα εξέχουσα θέση στις γιορτές αλλά και την 
καθημερινότητα των Βολιωτών, οι οποίοι διέθεταν στην πλειοψηφία τους σπίτια με 
αυλές, χωρίς ωστόσο να λείπουν οι πλανόδιοι Ανθοπώλες,οι οποίοι περιφέροντο στις 
γειτονιές και τα καφενεία, πουλώντας λουλούδια της 
εποχής, ενώ οι Ψαράδες, πουλούσαν στις νοικοκυρές φρέσκα ψάρια από το πανέρι τους.

Οι Αυγοπώλες, το πάλαι ποτέ, πουλούσαν τα αγαθά τους από γειτονιά σε γειτονιά, όπως 
άλλωστε και οι Μανάβηδες, οι Νερουλάδες, που εφοδίαζαν με πόσιμο νερό τους 
Βολιώτες, ενώ οι Μπαλωματήδες, και οιΝτελάληδες, συμπλήρωνανένα σημαντικό 
κομμάτι των περιφερόμενων επαγγελματιών της παλιάς εποχής.
Περιφερόμενοι ήταν όμως και οι θρυλικοί Αρκουδιάρηδες, οι οποίοι χτυπούσαν ρυθμικά 
το ντέφι τους για να χορεύει η αρκούδα. 

Οι Εκκενωτές βόθρων, με το ολίγον... «δύσοσμο» επάγγελμα, δραστηριοποιήθηκαν 
κατά κόρον μέχρι την εξέλιξη του αποχετευτικού δικτύου, ενώ ο θρυλικός 
«Καραμούζας» περιφέρονταν στις γειτονιές, διαλαλώντας το είδος της εργασίας του.
Στο παρελθόν ανήκουν και οι Ζυγιστές, οι οποίοι διέθεταν μικρή ζυγαριά δαπέδου, 
όπου οι πελάτες, ζύγιζαν το βάρος του σώματός τους, αντί μικρού αντίτιμου.

Χρώμα άλλης εποχής
Στη χορεία των επαγγελμάτων μιας άλλης εποχής, καταγράφονται οι Αντιγραφείς εγγράφων, 
οι οποίοι ήταν μορφωμένοι και ασχολούνταν με την αντιγραφή εγγράφων που τους 
προσκόμιζαν οι ενδιαφερόμενοι για διοικητική ή άλλη χρήση, ελλείψει του καρμπόν, που είναι 
μεταγενέστερο.
Οι Αργυραμοιβοί ή Σαραφήδες, ασχολούνταν με την ανταλλαγή ξένων νομισμάτων, 
ενίοτε δε, χορηγούσαν μικροδάνεια με ανάλογο τόκο. Διατηρούσαν μάλιστα μικρά 
καταστήματα, έξω από τα οποία είχαν μικρές βιτρίνες, στις οποίες εξέθεταν νομίσματα. 
Στον παλιό Βόλο, υπήρχαν 16 σαραφήδες, 
εκ των οποίων ορισμένοι ήταν πολύ γνωστοί.

Οι Ασπρορουχούδες του παρελθόντος, αναλάμβαναν τη ραφή των λευκών 
ειδών που προορίζονταν για την προίκα των κοριτσιών, όταν ήταν ακόμη σε μικρή 
ηλικία, ενώ οι Μανταρίστρες
αναλάμβαναν να επισκευάσουν τις γυναικείες κάλτσες όταν «έφευγαν» οι πόντοι, ενώ οι 
Πλέκτριες καλτσών - τσουραπιώνείχαν επίσης την τιμητική τους το πάλαι ποτέ. 
Οι Ατμοβαφείς, λέξη μάλλον άγνωστη σήμερα, ασχολούνταν με την αλλαγή χρωμάτων, ενώ οι 
Αχθοφόροι, που συχνά πρωταγωνιστούν στις παλιές ελληνικές ταινίες, ασχολούντο 
με τη μεταφορά μικρών αντικειμένων ή ελαφρών εμπορευμάτων, τα οποία 
κουβαλούσαν στην πλάτη τους, στην οποία είχαν ζωσμένο ένα “σαμάρι” (μαξιλάρι).
Οι Βαρελάδες, όπως υποδηλώνει το όνομά τους, κατασκεύαζαν ξύλινα βαρέλια που 
χρησίμευαν για τη διακίνηση προϊόντων, όπως λάδι, ελιές και κρασί, μέρος των οποίων 
εξάγονταν στο εξωτερικό. 
ΟιΒαρκάρηδες, αντίστοιχα, αναλάμβαναν την αποβίβαση των επιβατών πλοίων σε εποχές 
που δεν μπορούσαν να προσεγγίσουν την αποβάθρα. 
Οσο για τους Μαουνιέρηδες, αναλάμβαναν να μεταφέρουν στην ξηρά τα εμπορεύματα των πλοίων όταν δεν ήταν δυνατή η προσάραξή τους στην αποβάθρα.


Οι Βερνικοπώλες, οι Βουστασιάρχες, οι Βυρσοδέψες, οι Δερματοπώλες, οι πλανόδιοι 
γαλατάδες, οι Γανωματίδες, που αναλάμβαναν την επισκευή των χάλκινων μαγειρικών 
σκευών, οι Γκαζιέρηδες, υπάλληλοι του Δήμου, που ασχολούνταν με το άναμμα των 
δημοτικών φανών, όταν νύχτωνε, αλλά και οι διαχρονικές Γκουβερνάντες, που αναλάμβαναν τη διαπαιδαγώγηση των γόνων μεγαλοαστικών οικογενειών, οι Επιπλοποιοί, 
οι Οικιακοί βοηθοί (υπηρέτριες, πλύστρες, σφουγγαρίστριες, 
μαγείρισσες, καμαριέρες), συνθέτουν τις διαφορετικές όψεις μιας εποχής με εντελώς 
διαφορετικό χρώμα, που δυστυχώς, παρήλθε ανεπιστρεπτί.
Οι παλαιότεροι, θυμούνται ασφαλώς τους Εισπράκτορες των λεωφορείων
οι οποίοι ήταν υπεύθυνοι για την έκδοση εισιτηρίων, το πάλαι ποτέ, αλλά 
και τους πλανόδιους Εφημεριδοπώλες, που περιφέρονταν στις γειτονιές και 
στην αγορά, διαλαλώντας τις τοπικές και Αθηναϊκές εφημερίδες.

Πτυχές του παρελθόντος
Στην ατέλειωτη λίστα των παλιών επαγγελμάτων που κατέγραψε ο κ. Φρεζής
συμπεριλαμβάνονται οι Ζυθοπώλες, οι παρασκευαστές ζύθου. Οι Μυλωνάδες, 
προμήθευαν πολλά νοικοκυριά με το στάρι της χρονιάς, το οποίο άλεθαν το καλοκαίρι σε
 μεγάλες μυλόπετρες, ενώ υπήρχαν επίσης, ατμόμυλοι και υδρόμυλοι. Οι Ζωέμποροι 
και μεσίτες ζώων, αναλάμβαναν δράση στα εβδομαδιαία παζάρια της πόλης, 
όπου γίνονταν αγοραπωλησίες ζώων, ενώ οι Ιχθυοτρόφοι εργάζονταν στο 
ιχθυοτροφείο που υπήρχε στην περιοχή της Μπουρμπουλήθρας.

Οι Καλαθοποιοί, γύριζαν στις γειτονιές και πουλούσαν τα καλάθια και τα πανέρια που 
έπλεκαν με μοναδική μαεστρία, όπως και οι Καρεκλάδες, που αναλάμβαναν την 
επισκευή των χαλασμένων καρεκλών. Συνώνυμοι με την εικόνα του παρελθόντος 
είναι επίσης οι Καπνέμποροι, αλλά και οι Καπνοκόπτες, οι Καραγκιοζοπαίχτες, 
που αναλάμβαναν την ψυχαγωγία των παιδιών, έχοντας στη διάθεσή τους ένα σεντόνι 
για οθόνη και οι Καρβουνιάρηδες, οι οποίοιπεριφέρονταν, επίσης, στις 
γειτονιές με κάρο και πουλούσαν κάρβουνα για το μαγκάλι ή τις κουζίνες των νοικοκυριών.

Οι Καραγωγείς διέθεταν κάρο με άλογο για τη μεταφορά εμπορευμάτων, αλλά και των 
επίπλων κατά τις μετακομίσεις, οι Καροποιοί κατασκεύαζαν κάρα αλλά και τα 
ανταλλακτικά τους, όπως εξάλλου και οι Κατασκευαστές Αγροτικών Μηχανημάτων, 
που όπως υποδηλώνει το όνομά τους, ασχολούνταν με την κατασκευή αγροτικών 
μηχανημάτων.
Ανατρέχοντας στην καθημερινότητα του παρελθόντος, συναντάμε τις περίφημες 
Κεντήστρεςοι οποίες αναλάμβαναν να δημιουργήσουν έργα τέχνης που προορίζονταν 
για την προίκα των νεαρών κοριτσιών, ενώ οι Κιβωτοποιοί κατασκεύαζαν τα μπαούλα, 
στα οποία οι παλιές νοικοκυρές τοποθετούσαν ρούχα και άλλα αντικείμενα.
Οι παλιοί Κουρείς, πέρα από τα συνήθη, δηλαδή το κούρεμα και το ξύρισμα των πελατών 
τους, ασχολούνταν παράλληλα και με τη θεραπεία του κρυολογήματος. 
Τα «γιατροσόφια» της εποχής ήταν οι βεντούζες και οι βδέλλες, που «τραβούσαν» 
το αίμα για να φύγει το κρυολόγημα. 
Οι Κωδωνοκρούστες χτυπούσαν την καμπάνα της εκκλησίας, ενώ οι Λατερνατζήδες 
γυρνούσαν στις γειτονιές, συντροφιά με την αχώριστη σύντροφό τους, τη λατέρνα τους, 
που συνήθως ήταν στολισμένη με μεγάλες φωτογραφίες και ψεύτικα λουλούδια. 
Οι παλαιότεροι θυμούνται ακόμη τους Λούστρους, που αναλάμβαναν να γυαλίζουν τα 
παπούτσια των περαστικών.


Πλανόδιοι σομπάδες
Το πολύχρωμο παζλ της καθημερινής ζωής του παρελθόντος, διανθίζεται 
από τις Ξεματιάστρες της γειτονιάς, οι οποίες ασχολούνταν με το «ξεμάτιασμα» 
των μικρών, κυρίως, παιδιών, για τα οποία 
οι μητέρες πίστευαν ότι τα είδε το «κακό μάτι». Οι πλανόδιοι Οργανοπαίχτες
οι Ομπρελάδες, οι Οπλοδιορθωτές, οιΟινοπνευματοποιοί, που εργάζονταν στο 
εργοστάσιο της Θεσσαλικής Οινοπνευματικής Εταιρείας, οιΠαγοπώλες
οι Παπλωματήδες, οι Παλιατζήδες, οι Παγωτατζήδες
οι Πλέκτριες, οι Πεταλουργοί, που άλλαζαν τα φθαρμένα πέταλα των ζώων, οι πλανόδιοι 
Σομπάδες, οι Φανοποιοί, αλλά και οι Σιγαροπώλες, που περιφέροντο με το μεταλλικό 
βαλιτσάκι, όπου είχαν τις λιγοστές, τότε, μάρκες τσιγάρων προς πώληση, ενισχύουν 
επίσης τη διαφορετική εικόνα του παρελθόντος.
Στην ατέλειωτη λίστα των επαγγελμάτων του παρελθόντος, που με περισσή υπομονή 
κατέγραψε ο κ. Φρεζής, συμπεριλαμβάνονται επίσης οι Παλαιοπώλες, 
οι Παπατζήδες, οι Παραγγελιοδόχοιοι Πιλοποιοί, οι οποίοι κατασκεύαζαν τα 
καπέλα που φορούσαν άνδρες και γυναίκες, 
οι Πωλητές στρατιωτικών ειδών, οι Πλινθοκεραμοποιοί, 
οι Σαγματοποιοί - Σαμαράδες, οι Σακκουλοποιοί, οι Σανδαλοποιοί, οι Σαπωνοποιοί, 
οι Κατασκευαστές κόσκινων και σιτών, οι Σφαγείς αμνών, οι Ταβερνιάρηδες
οι Τηλεγραφητές, οιΤοκιστές, οι Τροφοί-Παραμάνες, οι Τσαρουχάδες, οι Τυποβαφείς, 
οι Υπάλληλοι Μονοπώλειου, οιΥποκαμισούδες, οι Υφάντριες, οι Φαροφύλακες
οι Φαρμακοτρύφτες, ελλείψει τυποποιημένων φαρμάκων, οι πλανόδιοι Χαλκοματάδες
οι Γκαζιέριδες, αλλά και οι κατασκευαστές Ψυγείων πάγου, οι Αλωνιστές
οι Αυλακάρηδεςπου κατασκεύαζαν αυλάκια για τη διοχέτευση νερού στα 
αγροκτήματα, οι Αγροφύλακες
οι Ζευγολάτες, οι Κορδελιάστρες, οι Ξυλοκόποι, οι Πανδοχείς, 
οι Πηγαδάδες, που κατασκεύαζαν πηγάδια για ύδρευση, οι Πρακτικοί γιατροί
οι Πριονάδες, οι Σχοινοποιοί, οι Σφουγγαράδες
οι Τσιγκογράφοι, οιΑνθρακείς, παρασκευαστές, δηλαδή, κάρβουνου από ξύλα, 
οι Κατασκευαστές ποντικοπαγίδων, οιΣιδερωτές φεσιών, οι Κηπουροί, 
οι Κηροπλάστες, κ.α.
«Ασφαλώς, καταλήγει ο κ. Φρεζής, ο κατάλογος των επαγγελμάτων που έσβησαν, 
δεν τελειώνει εδώ. 
Σήμερα, συνεχίζει, υπάρχουν υπολείμματα μιας παλιάς λατέρνας, μιας φυσαρμόνικας 
ή ενός παλιού μαντολίνου, για να μας θυμίζουν μια άλλη εποχή, όπου οι άνθρωποι, 
αν και φτωχοί, δεν παραπονούνταν και ικανοποιούνταν με τα απλά πράγματα 
που είχαν ζώντας ευτυχισμένοι. 
Οι τότε επαγγελματίες εργάζονταν με ευσυνειδησία και τιμιότητα, παρά τις αντίξοες 
συνθήκες. 
Πολλές φορές ξεπερνούσαν τις ανθρώπινες δυνάμεις τους χωρίς λογικό ωράριο εργασίας, 
χωρίς κοινωνική ασφάλιση και συνταξιοδότηση. Ζούσαν χωρίς άγχος και στεναχώριες που 
δημιούργησε η σημερινή «καταναλωτική κοινωνία» και η «βιομηχανική επανάσταση» 
μετά τον πόλεμο που προκάλεσε ριζικές κοινωνικές αλλαγές».

Καλησπέρα σε όλους σας ,δείτε σήμερα τι σας βρήκα ,για να δούμε το γνωρίζουμε ?



Πυρετός, διάρροιες μπορεί να οφείλονται σε άπλυτα λαχανικά ή κακοσυντηρημένα τρόφιμα. Τι είναι και πώς αντιμετωπίζεται η Σαλμονέλωση (σαλμονέλα)



Η τροφική δηλητηρίαση από σαλμονέλα συνήθως σχετίζεται με χαλασμένο κρέας, καθώς και τα παθογόνα που ζουν στα έντερα των ζώων. Η μόλυνση είναι πιθανότερο να συμβεί κατά τη σφαγή του ζώου. Όμως η σαλμονέλα μπορεί επίσης να μολύνει σαλάτες και φρούτα, κάτι που μερικές φορές παραγνωρίζεται. 

Καθώς οι άνθρωποι αλλάζουν διατροφικό στιλ για να τρώνε πιο υγιεινά και προτιμούν πιο πολύ τις σαλάτες, σε συνδυασμό με την αυξανόμενη παγκοσμιοποίηση της αγοράς τροφίμων, θα πρέπει να αναμένονται στο μέλλον περισσότερα περιστατικά μόλυνσης από σαλμονέλα και κωλοβακτηρίδια (E.coli).

Η σαλμονέλα είναι ένα βακτηρίδιο με παγκόσμια εξάπλωση που κατοικεί στο έντερο θερμόαιμων και ψυχρόαιμων ζώων και που έχει αναγνωρισθεί ως ένας σημαντικός ζωονοσογόνος παράγοντας (παράγοντας δηλαδή που προκαλεί νόσο που μεταδίδεται από τα ζώα στον άνθρωπο) με σημαντικές οικονομικές επιπτώσεις στα ζώα και στους ανθρώπους. Απαντάται ιδιαίτερα συχνά στα ζώα, ειδικά στα πουλερικά και τους χοίρους.

Οι περιβαλλοντικές πηγές του μικροοργανισμού περιλαμβάνουν το νερό, το χώμα, τα έντομα, τις επιφάνειες εργοστασίων, τις επιφάνειες κουζινών, τα ζωικά περιττώματα, τα ακατέργαστα κρέατα, ακατέργαστα πουλερικά και τα ακατέργαστα θαλασσινά. 

Η νόσηση οποία εκδηλώνεται συνήθως με έντονη εντεροκολίτιδα που συνοδεύεται από πονοκέφαλο, κοιλιακό πόνο, διάρροια, ναυτία και μερικές φορές με εμετούς. Η αφυδάτωση, κυρίως στα παιδιά και στους ηλικιωμένους, μπορεί να είναι σοβαρή. Σχεδόν πάντα συνοδεύεται και από πυρετό. Η ανορεξία και η διάρροια συχνά επιμένουν για πολλές μέρες. Η μόλυνση ξεκινάει με οξεία εντεροκολίτιδα και μπορεί να καταλήξει σε σηψαιμία, ή εστιακή λοίμωξη. Σε ορισμένες περιπτώσεις ο μολυσματικός παράγοντας μπορεί να εντοπιστεί σε οποιοδήποτε ιστό του σώματος και να προκαλέσει σηπτική αρθρίτιδα, χολοκυστίτιδα, ενδοκαρδίτιδα, περικαρδίτιδα, μηνιγγίτιδα, πνευμονία, πυόδερμα ή πυελονεφρίτιδα. Οι θάνατοι είναι σπάνιοι εκτός από τις πολύ μικρές ηλικίες, τους ηλικιωμένους, τους εξασθενημένους οργανισμούς και τους ανασοκατεσταλμένους. Ωστόσο, η νοσηρότητα και τα συνδεόμενα αποτελέσματα από την σαλμονέλωση μπορεί να είναι υψηλή.

Περίοδος επώασης: Η περίοδος επώασης της νόσου κυμαίνεται από 6 έως 72 ώρες, συνήθως όμως μεταξύ 12-36 ωρών. 

Οι S . typhi και S . paratyphi A, B, και C προκαλούν τυφοειδή ή τύπου τυφοειδή πυρετό στον άνθρωπο. Διάφορα όργανα μπορούν να μολυνθούν με αποτέλεσμα την αλλοίωσή τους. Το ποσοστό θανατηφόρων περιστατικών τυφοειδούς πυρετού είναι 10% έναντι σε λιγότερο από 1% για τις περισσότερες μορφές σαλμονέλωσης. Η S . dublin έχει ένα ποσοστό θνησιμότητας 15% στους ηλικιωμένους και η S . enteritidis καταδεικνύει ένα περίπου ποσοστό θνησιμότητας 3,6% στα ξεσπάσματα νοσοκομείων/οίκων ευγηρίας, με τους ηλικιωμένους να εμφανίζονται ιδιαίτερα ευπαθείς.

Η σηψαιμία σαλμονέλας έχει συνδεθεί με την μόλυνση στη συνέχεια ουσιαστικά κάθε συστήματος οργάνων.

ΔΙΑΓΝΩΣΗ KAI ΘΕΡΑΠΕΙΑ: 

Σε περιστατικά σηψαιμίας η σαλμονέλα μπορεί να απομονωθεί σε κατάλληλα θρεπτικά υλικά από κόπρανα και αίμα ή και υγρά των ιστών κατά την οξεία φάση της νόσησης. Σε περιστατικά εντεροκολίτιδας η αποβολή από τα κόπρανα συνήθως επιμένει για μερικές ημέρες ή εβδομάδες πέραν της οξείας φάσης. Η χορήγηση αντιβιοτικών είναι δυνατόν να μη μειώνει αυτή την διάρκεια. Για την ανίχνευση ασυμπτωματικών λοιμώξεων προτιμάται η καλλιέργεια από 3-10 g υλικού κοπράνων σε σχέση με τη χρήση στυλεών με υλικό από το απευθυσμένο και αυτά θα πρέπει να εμβολιάζονται σε κατάλληλα εμπλουτιστικά υλικά. 

Τα δείγματα θα πρέπει να συλλέγονται επί μερικές ημέρες καθόσον η αποβολή των μικροοργανισμών είναι δυνατόν να είναι διαλείπουσα. τα εργαστήρια θα πρέπει να είναι σε θέση να κάνουν την απομόνωση και την ταυτοποίηση των πιο συνηθισμένων οροτύπων. Οι σπάνιοι ορότυποι θα πρέπει να αποστέλλονται σε Εργαστήρια Αναφοράς για ταυτοποίηση-τυποποίηση. Οι ορολογικές δοκιμές δεν είναι χρήσιμες στη διάγνωση. Για τον τυφοειδή πυρετό, οι προσφάτως αναπτυχθείσες συγκολλητινοαντιδράσεις για το αντίσωμα του αντιγόνου Vi έχουν ευαισθησία 95%, με πολύ χαμηλά ποσοστά ψευδώς αρνητικών αποτελεσμάτων. 

Για τις περιπτώσεις που δεν έχουμε επιπλοκές δεν απαιτείται ειδική θεραπεία παρά μόνο αποκατάσταση της αφυδάτωσης με χορήγηση από το στόμα υγρών και υδατικών διαλυμάτων ηλεκτρολυτών. Τα αντιβιοτικά σε αυτές τις περιπτώσεις δεν μειώνουν την φορεία και μπορεί να οδηγήσουν σε δημιουργία ανθεκτικών στελεχών ή πιο σοβαρής λοίμωξης. 

Χορήγηση θεραπείας απαιτείται στα βρέφη έως 2 μηνών, ηλικιωμένους, εξασθενημένους οργανισμούς, σε άτομα που πάσχουν από δρεπανοκυτταρική αναιμία, σε άτομα που έχουν μολυνθεί από το ιό HIV, άτομα με υψηλό και συνεχόμενο πυρετό ή εκδηλώσεις εξωεντερικής λοίμωξης. Η αντοχή στα αντιμικροβιακά των μη τυφοειδών σαλμονελλών ποικίλλει. Στους ενήλικες, η σιπροφλοξασίνη είναι εξαιρετικά αποτελεσματική, όμως δε χορηγείται στα παιδιά. Η κοτριμοξαζόλη και η χλωραμφαινικόλη αποτελούν εναλλακτικές λύσεις όταν εμπλέκονται στελέχη με αντοχή. Για ασθενείς με HIV μπορεί να απαιτηθεί θεραπεία δια βίου για να προληφθεί σηψαιμία με Σαλμονέλλα.


ΠΡΟΛΗΠΤΙΚΑ ΜΕΤΡΑ 

Τα βακτήρια της σαλμονέλας χρησιμοποιούν τις ινώδεις αποφύσεις τους («μαστίγια») για να προσκολλώνται στις σαλάτες και τα άλλα λαχανικά. Τα «μαστίγια» χρησιμοποιούνται από τα βακτήρια κυρίως για να κινούνται, αλλά στη συγκεκριμένη περίπτωση της σαλμονέλας λειτουργούν και ως «αρπάγες» για να συγκρατούνται στα λαχανικά. 

Η σαλμονέλα είναι ευαίσθητη στη θέρμανση και εξουδετερώνεται με τη θέρμανση (πάνω από 70 °C). Τα ωμά ή όχι πολύ μαγειρεμένα φαγητά και η επαναμόλυνση, όταν έρχεται το μαγειρευμένο υλικό σε επαφή με τα ακατέργαστα προϊόντα ή τα μολυσμένα υλικά (σανίδες τεμαχισμού), είναι οι κύριες αιτίες της μόλυνσης. Το κατάλληλο μαγείρεμα και ο υγιεινός χειρισμός τροφίμων μπορούν να προλάβουν τις μολύνσεις από σαλμονέλα σε μεγάλο βαθμό. 

Oι καταναλωτές πρέπει να καθαρίζουν τα χέρια τους με σαπούνι και ζεστό νερό πριν και μετά την προετοιμασία του φαγητού και των σαλατών. Επίσης να καθαρίζουν καλά την επιφάνεια των λαχανικών και των φρούτων. Το όξινο pH του χυμού λεμονιού και του ξυδιού καταστρέφει τους παθογόνους μικροοργανισμούς και για αυτό η χρήση τους κατά το πλύσιμο, κατά τη συντήρηση αλλά και κατά την κατανάλωση της σαλάτας προστατεύει από τις δηλητηριάσεις. Ασφαλέστερες είναι οι σαλάτες που καταναλώνονται χωρίς να τεμαχιστούν. Στην περίπτωση που κάποιος επιθυμεί την σαλάτα κομμένη θα πρέπει να την καταναλώσει αμέσως μετά τον τεμαχισμό ενώ εάν πρόκειται να την καταναλώσει αργότερα θα πρέπει να τη συντηρήσει με χυμό λεμονιού ή ξύδι έστω και σε μικρή ποσότητα.

Το κρέας, το κοτόπουλο και τα θαλασσινά πρέπει να φυλάγονται ξεχωριστά στο ψυγείο και, στην ιδανική περίπτωση, να κόβονται σε διαφορετικές επιφάνειες. Το ψυγείο δεν πρέπει να είναι τελείως γεμάτο, ώστε να μπορεί να κυκλοφορεί ελεύθερα στο εσωτερικό του ο ψυχρός αέρας για να διατηρεί ασφαλή τα τρόφιμα.

Επειδή στην πόρτα του ψυγείου η ψύξη δεν είναι τόσο δυνατή όσο στα υπόλοιπα μέρη του, προτιμάτε να βάζετε εκεί τα προϊόντα μακράς διαρκείας (π.χ. αναψυκτικά, μπίρες, χυμούς κλπ.) και τα πιο ευπαθή (π.χ. γάλα, γιαούρτι κλπ.) στα ράφια.

• Όταν τοποθετείτε στο ψυγείο μεγάλη ποσότητα ζεστού φαγητού, έχετε υπόψη σας ότι αυτό καθυστερεί να κρυώσει στο κέντρο, με αποτέλεσμα να αναπτύσσονται και να πολλαπλασιάζονται τα μικρόβια, γεγονός που μπορεί να καταστήσει το τρόφιμο αυτό επικίνδυνο για τροφική δηλητηρίαση.

• Αποθηκεύετε τα ευπαθή προϊόντα -ή αυτά που θέλετε να διατηρήσετε περισσότερο- στο ψυχρότερο μέρος του ψυγείου (ψυχρότερα ράφια θεωρούνται αυτά που βρίσκονται κοντά στην κατάψυξη). 

• Τα μαλακά ή φρέσκα τυριά (κατίκι, γαλοτύρι), αν είναι συσκευασμένα, διατηρούνται στο ψυγείο μέχρι την ημερομηνία λήξης τους. Αν τα αγοράσετε χύμα, μην τα κρατάτε πάνω από 10 μέρες στο ψυγείο.

• Τα τυριά άλμης (φέτα, τελεμές, δανέζικα) καλό είναι να τα καταναλώνετε εντός μίας εβδομάδας από την αγορά τους. Αν τα διατηρήσετε σε άλμη, θα κρατήσουν περισσότερο, αλλά πρέπει να τα καλύπτει τελείως.

• Τα κρέατα, τα ψάρια και τα θαλασσινά μπορούν να φυλάσσονται στο ψυγείο το πολύ 2 μέρες. Το ιδανικότερο όμως είναι -αν δεν καταναλωθούν άμεσα- να μπαίνουν απευθείας στην κατάψυξη.

• Το βούτυρο, όταν είναι καλά σκεπασμένο, μπορεί να συντηρηθεί στο ψυγείο 1-2 μήνες. Αν αλλάξει χρώμα, αρχίσει να μυρίζει και εμφανίσει μούχλα, είναι ακατάλληλο για κατανάλωση. 

• Τα φρούτα πρέπει να φυλάσσονται, όταν είναι ώριμα, στα ράφια που βρίσκονται μακριά από την κατάψυξη. 

• Τα λαχανικά διατηρούνται καλύτερα στα ψυχρότερα μέρη του ψυγείου. Τα φρούτα και τα λαχανικά πρέπει να μπαίνουν στο ψυγείο χωρίς να έχουν πλυθεί. 

• Τα αυγά πρέπει να μπαίνουν (χωρίς ρωγμές και σπασίματα) στα ψυχρότερα μέρη του ψυγείου, χωρίς προηγουμένως να έχουν πλυθεί. Διατηρούνται περίπου 3-4 εβδομάδες στη συντήρηση, ενώ τα βρασμένα 3-4 μέρες.

Για να περιορίσετε την ανάπτυξη βακτηρίων καθαρίζετε το ψυγείο σας τακτικά, περίπου κάθε 1-2 εβδομάδες. Αφαιρέστε όλα τα τρόφιμα από το ψυγείο και καθαρίστε όλα τα σημεία του ψυγείου με ήπιο υγρό πιάτων ή χλιαρό νερό και ξίδι. Καθαρίστε ξεχωριστά και σχολαστικά τα συρτάρια του ψυγείου. Έπειτα, στεγνώστε το ψυγείο χρησιμοποιώντας ένα καθαρό στεγνό πανί ή πετσέτα.

Πηγή MEDLAB ΙΑΤΡΙΚΟ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ
U.S Food and Drug Adminisration, BBB - Salmonella spp.

Οι υγιεινές τροφές που γίνονται επικίνδυνες όσο πιο πολύ τις τρώτε!


Υπάρχουν πολλές “σούπερ” υγιεινές τροφές, τις οποίες οι διατροφολόγοι συνιστούν σε όλους τους ανθρώπους, αφού μας προσφέρουν πολύ σημαντικά οφέλη σχεδόν για κάθε πτυχή της υγείας μας. Ωστόσο, είναι σημαντικό να έχουμε κατά νου ότι η ρήση “όσο περισσότερο, τόσο καλύτερο”, δεν βρίσκει πάντοτε εφαρμογή και ας αφορά καλά πράγματα στην ζωή μας. Παν μέτρον άριστον, και δεν πρέπει να το ξεχνάμε αυτό.

Μερικές τροφές μπορεί να είναι πολύ καλές για σας, εφόσον τις καταναλώνετε τακτικά και με μέτρο, αλλά μπορεί να αποδειχτούν ιδιαίτερα επιβλαβείς σε μεγάλες ποσότητες.

Δείτε 6 απίστευτα υγιεινές τροφές που μπορεί να σας βλάψουν, αν τις καταναλώνετε συχνά σε μεγάλες ποσότητες:
  • Ω-3 λιπαρά οξέα: Είναι απαραίτητα για την καλή υγεία. Ωστόσο, η περίσσεια ωμέγα-3 οξέων μπορεί να επιφέρει μείωση της πυκνότητας του αίματος. Το ιχθυέλαιο έχει επίσης πολύ υψηλή περιεκτικότητα σε βιταμίνη Α, η οποία μπορεί να είναι επικίνδυνη σε μεγάλες ποσότητες.
  • Τόνος: Τόνος περιέχει πολλές σημαντικές θρεπτικές ουσίες. Ωστόσο, μπορεί επίσης να περιέχει αυξημένες ποσότητες μεθυλυδράργυρου, λόγω της ρύπανσης των ωκεανών. Σε υψηλά επίπεδα, ο μεθυλυδράργυρος είναι μια νευρολογική τοξίνη που μπορεί να προκαλέσει πολλές αρνητικές επιπτώσεις στην υγεία. Αυτές περιλαμβάνουν τις αναπτυξιακές καθυστερήσεις σε παιδιά, προβλήματα όρασης, έλλειψη συντονισμού και μειωμένη ακοή και ομιλία.
  • Κανέλα: Κανέλα είναι πλούσια σε αντιοξειδωτικά και συνδέεται με πολλά οφέλη για την υγεία. Ακόμα περιέχει κουμαρίνη, η οποία μπορεί να είναι επιβλαβής σε μεγάλες δόσεις. Η ανεκτή ημερήσια πρόσληψη κουμαρίνης είναι 0,1 mg ανά κιλό σωματικού βάρους. Εάν υπερβαίνετε συχνά κατά πολύ αυτό το όριο, τότε μπορεί να προκαλέσετε τοξικότητα του ήπατος και καρκίνο.
  • Μοσχοκάρυδο: Το μοσχοκάρυδο χρησιμοποιείται ως μυρωδικό σε πολλά φαγητά. Σε χαμηλές δόσεις, δεν επηρεάζει την υγεία. Ωστόσο, περιέχει μυριστικίνη, η οποία μπορεί να προκαλέσει δηλητηρίαση σε μεγάλες δόσεις.
  • Καφές: Ο καφές έχει συνδεθεί με πολλά οφέλη για την υγεία. Ωστόσο, η υπερβολική καφεΐνη μπορεί να προκαλέσει ανεπιθύμητες παρενέργειες σε κάποιους ανθρώπους. Η κατανάλωση πάνω από 500-600 mg ανά ημέρα μπορεί να “συντρίψει” το νευρικό σύστημα, προκαλώντας αϋπνία, νευρικότητα, ευερεθιστότητα, κράμπες στο στομάχι, ταχυπαλμία και μυϊκό τρόμο.
  • Συκώτι: Το συκώτι περιέχει πολλά απαραίτητα θρεπτικά συστατικά. Ωστόσο, είναι πολύ πλούσιο σε βιταμίνη Α και χαλκό, τα οποία οποία μπορεί να προκαλέσουν προβλήματα σε υπερβολικές ποσότητες. Η υπερβολική λήψη βιταμνίνης Α προκαλεί τοξικότητα στο αίμα. Τα συμπτώματα μπορεί να περιλαμβάνουν προβλήματα στην όραση, πόνο στα οστά με αυξημένο κίνδυνο καταγμάτων, ναυτία και έμετο. Η υπερβολική κατανάλωση χαλκού μπορεί να προκαλέσει τοξικότητα του χαλκού. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε οξειδωτικό στρες και νευροεκφυλιστικές μεταβολές, ενώ μπορεί να αυξήσει και τον κίνδυνο της νόσου του Alzheimer.

ΑΠΟΣΤΟΛΗ - ΡΟΔΟΣ: Το νησί των ιπποτών είναι ένας ακαταμάχητος προορισμός...

Σάββατο 6 Αυγούστου 2016

Το δικό μου όριο αξιοπρεπούς διαβίωσης

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhBaGyEAqzV9rjCgl5_Px8US7prZg1dM3m2bx_rmHXzpLDtQ3Q9HZUz5bA9R0i1AJsi3sj0R5yXmt_cZEUg475RBaV3VeA_vRAvg3UHyYKrQePDwNWHtLuOBtzXD6jFJGacT8As4tOEyTg/s1600/stontoixoblogging.jpg
Μας λένε ότι θα μας κάνουν χάρη και θα μας ορίσουν – και αργότερα θα μπορούν να επανορίσουν – ποιο είναι το αξιοπρεπές όριο που κάνει τη ζωή αξιοπρεπή και ποιο είναι το κατώφλι κάτω από το οποίο η ζωή μας δεν θεωρείται αξιοπρεπής. Μας μιλούν με όρους της πιο απαίσιας γλώσσας, αυτής της αγοράς. Έτσι ορίζουν τη ζωή οι χασάπηδες. Και την αξιοπρέπεια. Πόσα μπορείς να αγοράζεις, πόσα σου επιτρέπεται να αγοράζεις, με πόσα τη ζωή σου εξαγοράζεις, με πόσα την αξιοπρέπεια ξεπουλάς. 

Μας λένε ότι θα μας κάνουν χάρη και ότι θα μας χαρακτηρίσουν καλά παιδιά και συνεργάσιμα, αν με ευγνωμοσύνη δεχτούμε το δώρο τους να ζούμε αξιοπρεπώς όπως ακριβώς μας όρισαν και αποπληρώνουμε το δάνειο με όσα δεν μας είναι χρήσιμα για να ζούμε αξιοπρεπώς όπως ακριβώς μας όρισαν. Ίσως να μην μας χώσουνε στη φυλακή, αν με προθυμία δηλώνουμε κάθε σεντ που παίρνουμε από τη δουλειά μας, απαντάμε αμέσως σε κάθε κλήση του δανειστή μας, ειλικρινώς και αμελλητί παραιτηθούμε από κάθε αμαρτωλή επιθυμία μας για ένα σαββατοκύριακο στην εξοχή με τα παιδιά μας. 
Μας λένε ότι θα μας κάνουν χάρη και θα μας μοιράσουν ένα κομμάτι από το πλεόνασμα. Μια μερίδα από τις σάρκες μας. Μια γουλιά από το αίμα μας. 

Μας κάνουν κομματάκια και μας δίνουν να τα φάμε. Μας κάνουν άστεγους και μας δίνουν μια κουβέρτα. Μας διαολοστέλνουν στην ανεργία και μας περιμένουν στη γωνία του εκλογικού τμήματος με λυγισμένα γόνατα και απλωμένα χέρια για μιας πεντάρας επίδομα και μιας δεκάρας μισθωτή σκλαβιά. 

Μας δέρνουν και μας λοιδορούν. Μας τρομοκρατούν. Μας θέλουν σκυφτούς κι υποταγμένους. Μας εκβιάζουν όταν δεν μας απειλούν. Μας ταΐζουν προπαγάνδα, ενοχές και μίσος. Μας στέλνουν στον ψυχίατρο, στον λογιστή, στον εφοριακό, στον δικηγόρο, στις ουρές, στα ταμεία, στους διακανονισμούς, στον τραπεζίτη, στη φυλακή, στον αγύριστο. 

Αν στα παραπάνω δεν διακρίνεις την πιο απόλυτη μορφή προσβολής της ανθρώπινης αξιοπρέπειας, αν δεν νιώθεις οργή μαζί με αγανάκτηση, την επιθυμία να ουρλιάξεις «ΟΧΙ», αν δεν σου καίει τα βλέφαρα η ασίγαστη λαχτάρα για ζωή, χαρά, ελευθερία και αυτοκαθορισμό, αν δεν αναγνωρίζεις στο πρόσωπο των ομιλούντων τη γλώσσα του χασάπη το πρόσωπο του πιο στυγερού δυνάστη,τότε μετρήθηκες και κόπηκες στο νήμα της ανθρώπινης αξιοπρέπειας. 

Αν δεν φώναξες «ποιος είσαι εσύ που θα μου ορίσεις τη ζωή μου, ρε απαίσιε, αποκρουστική καρικατούρα ανθρώπου-μάστιγας, βαμπίρ της ανθρωπιάς, κλέφτη της ομορφιάς;», τότε έχεις φτιάξει και παραδώσει από καιρό τα κλειδιά της φυλακής σου. 

Θα σας πω τώρα εγώ ποιο είναι το όριο της αξιοπρεπούς διαβίωσής μου. Μάθετε, λοιπόν, ανθρωποφάγα τέρατα, ότι η δική μου αξιοπρεπής διαβίωση δεν έχει όρια. Δεν έχουν όρια οι ιδέες, η αγάπη, η αλληλεγγύη, ο αγώνας, ο ουρανός, τα όνειρα, η ομορφιά, η αμφισβήτηση. Δεν έχει όρια η καθαρή κι αποφασιστική ματιά, η σφιγμένη όρθια γροθιά, το χαμόγελο της νίκης, ο πόνος της καθημερινής μάχης, η αγωνία, η ματαίωση, η νέα πεισματική προσπάθεια. Επειδή η δική μου αξιοπρεπής διαβίωση δεν είναι συνεργάσιμη με τον θάνατο και τη λεηλασία. 


pnevmantilogias 

stontoixo.com

Παραμονή του Σωτήρος ανοίγουν οι ουρανοί και φαίνεται το Άγιο Φως



ΕΘΙΜΑ ΚΑΙ ΜΥΣΤΗΡΙΑ ΤΟΥ ΣΩΤΗΡΟΣ ΣΤΗ ΛΗΜΝΟ

Γράφει η Ευαγγελία Χ.Λιάπη
Τους ναούς και τα εξωκλήσια που είναι αφιερωμένα στη Μεταμόρφωση του Σωτήρος οι Λημνιοί τα αποκαλούν Αγιά Σωτήρα και τα ευλαβούνται ιδιαίτερα.

Η Μεταμόρφωση του Σωτήρος που εορτάζεται στις 6 Αυγούστου είναι η σημαντικότερη δεσποτική εορτή του καλοκαιριού.
Σύμφωνα με την παράδοση, την παραμονή του Σωτήρος τη νύχτα κάποια απροσδιόριστη στιγμή ανοίγουν οι ουρανοί και τότε οι πιστοί μπορούν να δουν το Άγιο Φως και να λάβουν ότι ζητήσουν.

Το Άγιο Φως όμως δεν το βλέπουν όλοι οι άνθρωποι αλλά όπως σημειώνει ο ευαγγελιστής οι καθαροί τη καρδία,..τον Θεόν όψονται" (Ματθ, ε' , 8).

Παραμονή του Σωτήρος ανοίγουν οι ουρανοί και φαίνεται το Άγιο Φως

Ανήμερα της μεταμορφώσεως του Σωτήρος οι πιστοί φέρνουν στην εκκλησία σταφύλια για να ευλογηθούν από τον ιερέα.Πρόκειται για τις "απαρχαί[1]" δηλαδή τους πρώτους καρπούς της γης που προσφέρονται στον Δημιουργό.

Τα σταφύλια που φέρνουν στη Λήμνο στο ναό την ημέρα του Σωτήρος για να ευλογηθούν από τον ιερέα ανήκουν στην ποικιλία Τσαούσι.Μια ιδιαίτερη ποικιλία πρώϊμου λευκού σταφυλιού.
Στο τέλος της θείας λειτουργίας τα ευλογημένα σταφύλια μοιράζονται στο εκκλησίασμα μαζί με το αντίδωρο.


[1] Από+αρχή=απαρχαί δηλαδή οι πρώτοι καρποί.

Στον κόσμο του Pokemon



Γράφει ο Ιάσονας Κάντας

Να κυνηγάς Pokemon σε μια «αυξημένη πραγματικότητα», σε έναν φανταστικό κόσμο προκαθορισμένο από τους σχεδιαστές του παιχνιδιού και όχι από τις φαντασιακές σου ορέξεις. Εσύ απλά αφήνεσαι σε έναν χάρτη μιας πόλης γκρίζας και πράσινης, τα κτίρια όλα γκρι. Οι ουρανοξύστες και οι καλύβες, οι φαβέλες και οι πολυτελείς βίλες. Όλα τα ίδια και απαράλλαχτα. Στον κόσμο του Pokemon αρκεί να συγκεντρώσεις πολύχρωμες κατσαρίδες και σκανδαλιάρικα αρούρια. Αν πέσεις και σε κανέναν φράκτη καταυλισμού προσφύγων ή σκοντάψεις σε κάποιον ναρκομανή στην Ομόνοια, δεν χάλασε κι ο κόσμος… Όχι αυτός του Pokemon τουλάχιστον.

Πόσο τρελάθηκε ο κόσμος μικρό μου; Πόσο μας έπνιξε; Τα ρέστα τους δίνουν οι απελπισμένοι άνθρωποι με τα κύματα της ιστορίας να είναι πολύ μεγάλα για τα μέτρα τους. Στη Νέα Ζηλανδία λέει ο άλλος παραιτήθηκε για να κυνηγήσει Pokemon. Δεν με τρομάζει η νέα αυτή παράνοια. Με τρομάζει η παρόρμηση του κόσμου μας να ξεφύγει από την ίδια του την ύπαρξη. Να ξεφύγει από τον πνιγμό που προκαλεί στον εαυτό του με τα ίδια του τα χέρια.

Πόσο τρελάθηκε ο κόσμος; Μήπως ο Ερντογάν κυνηγάει Pokemon και ξεδιπλώνει την εκκαθάρισή του προς μια νέα ισλαμική χούντα; Στη γέφυρα του Βοσπόρου εκείνο το βράδυ, μάλλον θα έδειξε η εφαρμογή κανένα Pokemon που βγάζει δηλητηριώδη αέρια. Για αυτό βρε χαζό την απέκλεισε ο στρατός. Άνθρωποι έτοιμοι να αποκεφαλίσουν ανθρώπους και να μαζέψουν Pokemon. Αρκεί να τους δώσεις ένα όραμα, μια διαφυγή. Αρκεί να τους πουλήσεις την προσδοκία ενός άλλου κόσμου. Στη μάχη της αφήγησης και της προσδοκίας χάσαμε μικρό μου. Μείναμε μόνοι μας να κυνηγάμε πεταλούδες και να απλώνουμε το χέρι σε ανθρώπους κι όχι σε Pokemon.

Σήκωσε αέρα και δεν είχαμε τα πόδια να σταθούμε. Μας πήρε και μας σήκωσε. Στον κόσμο του Pokemon επανέρχονται οι θανατικές ποινές, επιβάλλεται η χούντα των ελάχιστων προσδοκιών, δολοφονούνται παιδιά από παρανοϊκές νταλίκες κι άλλα – στο Αλέπο – κρύβονται σε υπόγεια σχολεία.

Στον κόσμο του Pokemon αποκεφαλίζονται 12χρονοι, δολοφονούνται μαύροι για το χρώμα τους και μπάτσοι για τη στολή τους, πεθαίνουν τα κοράλια στον βυθό και κυβερνούν ή επωάζονται μισάνθρωποι. Στον κόσμο του Pokemon παιδιά στη Βοσνία προειδοποιούνται από τις αρχές να μην κυνηγούν τις «κατσαρίδες» σε περιοχές που μπορεί να έχουν νάρκες. Οι χάρτες του Pokemon Go βλέπεις μικρό μου δεν ασχολούνται με νάρκες, πολέμους και θάνατο.

Δεν με τρομάζουν τα Pokemon μικρό μου… Με τρομάζουν οι άνθρωποι που θα προτιμούσαν να είναι Pokemon γιατί ποτέ τους δεν έφτιαξαν έναν κόσμο ανθρώπινο.

O Ινδονήσιος κληρικός που διδάσκει αρχαία ελληνικά στην Σουμάτρα



Ο πάτερ Χρυσόστομος Manalu, εδώ και δεκαοκτώ χρόνια επιτελεί ένα σημαντικότατο ιεραποστολικό έργο στη περιοχή Μεντάν στο νησί Σουμάτρα της Ινδονησίας.Κατά το διάστημα αυτό έχει καταφέρει την ίδρυση ενός νοσοκομείου, δέκα ορθόδοξων εκκλησιών και έξι σχολείων και θεολογίκης σχολής στην οποία διδάσκει αρχαία ελληνικά