Δευτέρα 18 Μαρτίου 2019

ΠΟΙΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΤΡΑΓΟΥΔΙΣΤΕΣ ΘΑ ΓΙΟΡΤΑΣΟΥΝ ΤΗΝ ΕΘΝΙΚΗ ΕΟΡΤΗ ΤΗΣ 25ης ΜΑΡΤΙΟΥ ΣΕ ΣΚΟΠΙΑΝΑ ΚΑΖΙΝΑ ΙΔΙΟΚΤΗΣΙΑΣ ΤΟΥΡΚΩΝ; ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΜΑΚΕΔΟΝΕΣ ΠΑΙΖΟΥΝ ΤΑ ΡΕΣΤΑ ΤΟΥΣ ΣΤΑ ΣΚΟΠΙΑ


ΠΟΙΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΤΡΑΓΟΥΔΙΣΤΕΣ ΘΑ ΓΙΟΡΤΑΣΟΥΝ ΤΗΝ ΕΘΝΙΚΗ ΕΟΡΤΗ ΤΗΣ 25ης ΜΑΡΤΙΟΥ ΣΕ ΣΚΟΠΙΑΝΑ ΚΑΖΙΝΑ ΙΔΙΟΚΤΗΣΙΑΣ ΤΟΥΡΚΩΝ; ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΜΑΚΕΔΟΝΕΣ ΠΑΙΖΟΥΝ ΤΑ ΡΕΣΤΑ ΤΟΥΣ ΣΤΑ ΣΚΟΠΙΑ.

ΦΑΝΤΑΣΤΕΙΤΕ  ΕΒΡΑΙΟΥΣ  ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ  ΝΑ  ΤΡΑΓΟΥΔΟΥΝ  ΣΕ  ΠΑΛΑΙΣΤΙΝΙΟΥΣ,  ΣΕ  ΚΑΖΙΝΑ  ΤΗΣ  ΛΩΡΙΔΑΣ  ΤΗΣ  ΓΑΖΑΣ,  ΠΟΥ  ΑΝΗΚΟΥΝ  ΣΕ  ΓΕΡΜΑΝΟΥΣ,  ΤΑ  ΚΕΡΔΗ  ΤΩΝ  ΟΠΟΙΩΝ  ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΟΥΝΤΑΙ  ΓΙΑ  ΤΗΝ  ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ  ΠΥΡΑΥΛΩΝ  ΠΟΥ  ΧΤΥΠΟΥΝ  ΙΣΡΑΗΛΙΝΕΣ  ΠΟΛΕΙΣ.

Ο  ΕΞΕΥΤΕΛΙΣΜΟΣ,  Η  ΕΛΛΕΙΨΗ  ΕΘΝΙΚΟΥ  ΦΡΟΝΗΜΑΤΟΣ,  Η  ΒΑΘΕΙΑ  ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ  ΕΛΛΕΙΨΗ  ΑΥΤΟΣΕΒΑΣΜΟΥ.  ΠΩΣ  ΑΠΟΤΡΕΛΑΘΗΚΕ  ΕΤΣΙ  Ο  "ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ"  ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ  ΛΑΟΣ;
   "Με συντηρητικές εκτιμήσεις τα  καζίνα των σκοπίων  δέχονται πάνω από 1 εκατομμύριο επισκέψεις ετησίως από Έλληνες πολίτες, με το 77% να προέρχονται από τη Θεσσαλονίκη λόγω της μικρής απόστασης. Το κομβόι των επισκεπτών δεν ξεκινά με αποκλειστικό σκοπό να τζογάρει, αν και συνήθως εκεί καταλήγει. Πολλοί επισκέπτονται τα Σκόπια για να βάλουν βενζίνη, να αγοράσουν τρόφιμα, ακόμη και για να φτιάξουν τα δόντια τους σε κάποιον Σκοπιανό οδοντίατρο, αφού οι τιμές σε προϊόντα και υπηρεσίες είναι αρκετά χαμηλότερες από τις αντίστοιχες Ελληνικές".


ΟΙ   ΕΛΛΗΝΕΣ  ΜΑΚΕΔΟΝΕΣ  ΠΑΙΖΟΥΝ  ΤΑ ΡΕΣΤΑ  ΤΟΥΣ  ΣΤΑ  ΣΚΟΠΙΑ.

Μία  φωτεινή επιγραφή στο μεθοριακό σταθμό των Ευζώνων εύχεται στους ταξιδιώτες που περνούν τα σύνορα με την ΠΓΔΜ “καλό ταξίδι”. Ελάχιστοι όμως από τους οδηγούς αυτοκινήτων, που περιμένουν υπομονετικά στην ουρά, μοιάζει να την προσέχουν. Για τους περισσότερους, άλλωστε, το “ταξίδι” αυτό δεν διαρκεί πάνω από ...1 χιλιόμετρο. Όση ακριβώς είναι η απόσταση ανάμεσα από τα ελληνικά σύνορα και τα σκοπιανά καζίνο.

Σάββατο βράδυ και με την κάμερα του CNN Greece βρεθήκαμε στη μεθοριακή γραμμή των Ευζώνων για να καταγράψουμε την “επέλαση” των Ελλήνων στα καζίνο της Γευγελής.

“Οπως βλέπετε έχουμε πολύ δουλειά και απόψε” μας λέει ένας αστυνομικός προσπαθώντας να ρυθμίσει την κυκλοφορία μπροστά από το τελωνείο που, κάποιες στιγμές, θυμίζει μεγαλούπολη σε ώρα αιχμής.

Μία ατέλειωτη ουρά από ΙΧ αυτοκίνητα -με πινακίδες από το Κιλκίς, τη Θεσσαλονίκη αλλά και από την Εδεσσα, τη Βέροια και την Κατερίνη- συνωστίζονται στα σύνορα με προορισμό το “Λας Βέγκας” των Βαλκανίων.

Η ίδια εικόνα επικρατεί και στο πάρκινγκ λίγο πριν από το φυλάκιο των Ευζώνων. Κάποιοι επιλέγουν να αφήσουν το αυτοκίνητό τους στο ελληνικό έδαφος και να περάσουν στην πΓΔΜ με τα πόδια. Κάποιοι άλλοι φθάνουν με τα λεωφορεία των καζίνο και στη συνέχεια -περπατώντας και αυτοί- κατευθύνονται προς την ουδέτερη ζώνη όπου τους περιμένουν είτε τα σκοπιανά ταξί είτε τα βανάκια των καζίνο που τους μεταφέρουν δωρεάν στους “ναούς” του τζόγου.

“Κάθε Σαββατοκύριακο, αλλά και τις ημέρες που υπάρχουν προσφορές ή κληρώσεις, γίνεται πανικός. Ο Ελληνας δεν πτοείται ούτε από την κρίση ούτε από τίποτε” επισημαίνει ένας οδηγός ταξί από την ελληνική πλευρά των συνόρων. “Σκεφτείτε ότι, την περίοδο των αγροτικών κινητοποιήσεων, που ήταν κλειστός ο δρόμος, οι παίκτες δεν δίσταζαν να διανύσουν 3 χιλιόμετρα με τα πόδια για να βρεθούν στα καζίνο της ΠΓΔΜ”.

Ακολουθήσαμε την ίδια διαδρομή προσπαθώντας να συνομιλήσουμε με όλους αυτούς τους ανθρώπους που επιλέγουν να περάσουν τα σύνορα για να δοκιμάσουν την τύχη τους στα σκοπιανά καζίνο.

“Πηγαίνουμε για το δωρεάν φαγητό. Κάνουμε τη βόλτα μας και, που και που, παίζουμε και 5 ευρώ στα μηχανάκια” ισχυρίζεται ένας συνταξιούχος από τη Θεσσαλονίκη ζητώντας, όμως, να μην δείξουμε το πρόσωπό του για να μην τον καταλάβουν τα παιδιά του.

Δίπλα του μία παρέα νεαρών από το Κιλκίς δηλώνουν ότι ανεβαίνουν στην πΓΔΜ για να αλλάξουν παραστάσεις.

“Πάμε για να περάσει η ώρα μας. Θα βάλουμε και φθηνή βενζίνη οπότε θα έχουμε κέρδος. Κι έπειτα, ακόμη κι αυτή η ψυχολογία της αλλαγής συνόρων, έχει το χαβαλέ της” τονίζουν.

Η διαδικασία βέβαια του συνοριακού ελέγχου έχει υπεραπλουστευθεί. Οι Σκοπιανοί επιτρέπουν τη διέλευση με μόνο την επίδειξη αστυνομικής ταυτότητας -ακόμη και παλαιού τύπου- αφού έχουν συνειδητοποιήσει, από καιρό, ότι όλα αυτά τα καραβάνια των παικτών συνεισφέρουν εκατομμύρια ευρώ στην τοπική οικονομία.

Η πολιτική, εξάλλου, των καζίνο της πΓΔΜ στοχεύει αποκλειστικά στο ελληνικό κοινό. Δεν είναι τυχαίο ότι σχεδόν όλοι οι υπάλληλοι μιλούν ελληνικά, τα ραδιόφωνα της Θεσσαλονίκης πλημμυρίζουν από τις διαφημίσεις τους, ενώ, συχνά, διοργανώνουν συναυλίες με μερικά από τα μεγαλύτερα ονόματα του ελληνικού τραγουδιού προσελκύοντας ακόμη και μη τζογαδόρους πελάτες.

Μάταια οι εκπρόσωποι των φορέων του Κιλκίς ζητούν τη λήψη μέτρων από την πολιτεία ώστε να σταματήσει αυτή η τεράστια διαρροή χρημάτων προς την πΓΔΜ. Τριάντα χρόνια μετά τη λειτουργία του πρώτου καζίνο στα ελληνοσκοπιανά σύνορα η “πολιτεία του τζόγου” αποκτά συνεχώς καινούργια μέλη, αφού, μόνο στη Γευγελή, λειτουργούν τρία μεγάλα καζίνο αλλά και αρκετά μικρότερα με μηχανάκια.

Και φυσικά όλα αυτά συντηρούνται, κατά κύριο λόγο, από τους Ελληνες. Ισως γι αυτό ο πρόεδρος του Επιλητηρίου Κιλκίς Παύλος Τονικίδης απευθύνει δραματική έκκληση προς όλους τους υπευθύνους: “Εκπέμπουμε κραυγή αγωνίας. Δεν μπορώ να κατανοήσω την απαθή στάση των κυβερνώντων όλα αυτά τα χρόνια. Πρέπει να γίνει κάτι. Εδώ, η οικονομία μας αιμορραγεί μονίμως προς τα Σκόπια. Το Κιλκίς δικαιούται να του δώσουμε μία ευκαιρία για να αναπνεύσει. Σε λίγο θα είναι πολύ αργά”.


Άλλοι Ελληνες αγωνίζονται για την Μακεδονία και άλλοι πάνε στα Σκόπια και τραγουδούν.


Η υπερψήφιση της κατάπτυστης και προδοτικής Συμφωνίας των Πρεσπών, ένωσε τις φωνές σχεδόν όλων των Ελλήνων που διαφώνησαν με τον αυτοπροσδιορισμό της «Βόρειας Μακεδονίας» και δίπλα σ’ αυτό το ποσοστό και ένα τεράστιο κομμάτι του καλλιτεχνικού κόσμου, που ζητούσε επίμονα διενέργεια δημοψηφίσματος:

Ο μουσικοσυνθέτης Σταύρος Ξαρχάκος, οι τραγουδιστές Βασίλης Παπακωνσταντίνου, Λαυρέντης Μαχαιρίτσας, Γιάννης Κότσιρας, Μανώλης Μητσιάς, ο ηθοποιός Θοδωρής Αθερίδης, ο σεναριογράφος και ηθοποιός Μιχάλης Ρέππας, η δημοσιογράφος, Σεμίνα Διγενή και πολλοί άλλοι.

Φαίνεται όμως, πως δεν συμμερίζονται και δεν σέβονται όλοι οι καλλιτέχνες την πατριωτική ευθύνη που τους βαραίνει. Κάθε τόσο, μεγάλα ονόματα του ελληνικού τραγουδιού φιγουράρουν σε διαφημιστικές αφίσες που προαναγγέλλουν τις εμφανίσεις τους σε κάποιο από τα σκοπιανά καζίνο.

Αφού προηγουμένως, βέβαια, κάνουν μία στάση και σε κέντρα διασκεδάσεως της Θεσσαλονίκης, ή άλλων πόλεων της δυτικής και κεντρικής Μακεδονίας.

Προκλητικό και απαράδεκτο τω όντι, ειδικότερα όταν πολλοί απ’ αυτούς πριν από καιρό ξεστόμιζαν πατριωτικές κορώνες και πουλούσαν εθνική ευαισθησία.

Αλγεινή εντύπωση προκαλεί η επικείμενη εμφάνιση κορυφαίου Έλληνα τραγουδιστή, ανήμερα της Εθνικής μας γιορτής, σε καζίνο των Σκοπίων. Όταν θα ξημερώνει 25η Μαρτίου στην Ελλάδα και θα φωνάζουμε όλοι «Ζήτω το Έθνος», ο ακατονόμαστος τραγουδιστής θα φωνάζει πιθανότατα ζήτω το χρήμα, τραγουδώντας αγκαλιά με τους Σκοπιανούς που αισθάνονται βέβαιοι πλέον ότι μας τα πήραν όλα.

Το τοπωνύμιο, το ζεστό χρήμα που τους αφήνουν οι συμπολίτες μας και καταπώς δείχνουν τα πράγματα και τη διασκέδαση.

Είναι αναφαίρετο δικαίωμά του κάθε καλλιτέχνη να επιλέγει τον τόπο και το μέρος που θα κάνει τη συναυλία του. Όμως είναι αναφαίρετο δικαίωμα και των ανθρώπων που παρακολουθούμε αυτές τις ανεπίτρεπτες, για το εθνικό συμφέρον, επιλογές, να τις κρίνουμε και να τις εκθέτουμε στα μάτια του λαού.

Ενός λαού που ευτυχώς αντιλαμβάνεται πόσο επιζήμιες και προδοτικές καθίστανται τέτοιες νοοτροπίες για τη χώρα του.


Ποιοί Έλληνες τραγουδιστές θα γιορτάσουν την εθνική επέτειο της 25ης Μαρτίου σε σκοπιανό καζίνο;
Έντονες αντιδράσεις, -ειδικά τώρα, μετά τη Συμφωνία των Πρεσπών-, προκαλεί στη Βόρειο Ελλάδα, η συνεχιζόμενη τακτική πολλών καλλιτεχνών να συνεχίζουν να πηγαίνουν για εμφανίσεις σε Καζίνο των Σκοπίων, το οποίο μάλιστα είναι τουρκικών συμφερόντων. 

Αδιαφορούν για το γεγονός ότι με την στάση τους βοηθούν στην οικονομική αιμοραγία της πατρίδας τους προς το γειτονικό κρατίδιο και προς τη τσέπη του τουρκου επιχειρηματία Σουντί Οζκάν που είναι ιδιοκτήτης του καζίνο «Princess». 

Αδιαφορούν για το γεγονός ότι σε περίοδο οικονομικής κρίσης για την πατρίδα μας μόνο από τη περιοχή της Γευγελής, αποφέρει στα Σκόπια ελληνικό συνάλλαγμα άνω των 60 εκατ. ευρώ! 

Αδιαφορούν για το γεγονός ότι εκεί που πάνε να τραγουδήσουν εργάζονται ανασφάλιστοι δεκάδες συμπατριώτες μας που φυσικά αγνοούνται από τις ελληνικές φορολογικές αρχές.

Αδιαφορούν για το γεγονός ότι σε μια εποχή που η Ελλάδα γονατίζει από την κρίση, στηρίζουν με τη στάση τους την αφαίμαξη της ελληνικής οικονομίας και στην ερήμωση της τοπικής αγοράς και παραγωγής.


Δείτε ένα χαρακτηριστικό σχόλιο του δημοσιογράφου Στέργιου Καλόγηρου, (είναι στο χρόνο 11:35 του βίντεο), από τον τηλεοπτικό σταθμό «Βεργίνα» για το τελευταίο κρούσμα Έλληνα καλλιτέχνη, του Κώστα Μαρτάκη, ο οποίος μάλιστα πηγαίνει να εμφανιστεί σε Καζίνο των Σκοπίων παραμονή της εθνικής επετείου της 25ης Μαρτίου: 


Από τον Κοντολάζο στην Κολέτσα: Χρυσά «νυχτοκάματα» στα καζίνο των Σκοπίων,  που  ανήκουν  σε  τούρκους  επιχειρηματίες.


Ανάμεσα στα τραπέζια για μπλακ τζακ, τις ρουλέτες και τους κουλοχέρηδες, «μεθυσμένοι» από τα ιλιγγιώδη ποσά πελάτες, αλλά και από το ποτό που ρέει άφθονο, δοκιμάζουν την τύχη τους. Γνώριμες για τα ελληνικά αυτιά φωνές «συνοδεύουν» τις κινήσεις του χεριού τους, δηλαδή την τοποθέτηση της μάρκας πάνω σε ένα νούμερο, ένα φύλλο χαρτί ή ένα μηχάνημα με τα γνωστά «φρουτάκια». Έλληνες τραγουδιστές συμμετάσχουν στο «καραβάνι» που ξεκινά από τη χώρα μας και σταματά ένα χιλιόμετρο μετά τα σύνορα στη Γευγελή, όπου βρίσκονται τα υπερπολυτελή καζίνο των Σκοπίων.

Η προδοσία των Πρεσπών δεν φαίνεται να επηρέασε τις σχέσεις των δύο λαών, τουλάχιστον όσον αφορά τους θαμώνες των καζίνο αλλά και όσους εργάζονται full job ή κάνουν guest star εμφανίσεις. Τα καζίνο στη γείτονα χώρα, που σύμφωνα με πληροφορίες ανήκουν σε Τούρκους και Αυστριακούς επιχειρηματίες, εξακολουθούν να προσκαλούν Έλληνες τραγουδιστές και εκείνοι να ανταποκρίνονται στις «σειρήνες» των χιλιάδων ευρώ. Εξάλλου ένα μεγάλο μέρος των πελατών τους είναι επισκέπτες από τη Βόρεια Ελλάδα, τη Θεσσαλονίκη, το Κιλκίς και τα περίχωρα. Είναι ακόμη ενδεικτικό, ότι γενικοί διευθυντές στις συγκεκριμένες επιχειρήσεις είναι Έλληνες.

Σε ένα από τα μεγαλύτερα καζίνο των Σκοπίων, το «Princess» (το οποίο, σημειωτέον, ανήκει σε Τούρκο το βράδυ των περασμένων  Χριστουγέννων εμφανόστηκε  ο τραγουδιστής Σάκης Αρσενίου, ενώ οι πελάτες του την πρωτοχρονιά  διασκέδασε  το  κοινό  η Χριστίνα Κολέτσα επί σκηνής. Τις τελευταίες εβδομάδες και μετά τη Συμφωνία των Πρεσπών, έχουν τραγουδήσει στη σκηνή του «Princess», μπροστά από τις ρουλέτες και τα «φρουτάκια», o Δημήτρης Κοντολάζος, o Κωνσταντίνος Σερέτης, η Ιωάννα Κουταλίδου, ο Χρήστος Δάντης, η Σοφία Βόσσου, ενώ οι πελάτες έχουν απολαύσει τη μουσική από το μπουζούκι του Θανάση Πολυκανδριώτη.

Στο έτερο πολυτελέστατο καζίνο της γειτονικής χώρας, το «Flamingo», τελευταία έχουν τραγουδίσει οι Άγγελος Διονυσίου, Γιώργος Γιαννιάς, Νίκος Ρωμανός, Λένα Παπαδοπούλου, Γιώργος Γιασεμής και Χρήστος Μενιδιάτης. 


«Έχω τραγουδήσει σε όλα τα καζίνο του κόσμου, όχι μόνο των Σκοπίων. Ο καλλιτέχνης όπου τον καλούν, πάει. Εξάλλου σήμερα δεν έχουμε και πολλές επιλογές στην Ελλάδα» είχε δηλώσει στο παρελθόν στο «ΘΕΜΑ» ο δημοφιλής τραγουδιστής Λευτέρης Πανταζής, ενώ από την πλευρά της η Κατερίνα Στανίση, η οποία επίσης είχε τραγουδήσει σε καζίνο των Σκοπίων, είχε πει: «Όπου βγαίνει το ψωμί σήμερα. Να λέμε δόξα τω Θεώ που υπάρχει ένα μεροκάματο στις γιορτές. Πρέπει κάπου και εμείς να εμφανιστούμε και να δουλέψουμε. Και εγώ έχω και πολλούς ανθρώπους που συνεργάζομαι χρόνια μαζί τους και δεν μπορώ να τους αφήσω».

Τα καζίνο των Σκοπίων υπόσχονται στους πελάτες τους, ειδικά τις ημέρες των εορτών, πολλές κληρώσεις με χρηματικά έπαθλα δεκάδων χιλιάδων ευρώ, πανάκριβα αυτοκίνητα, ακόμη και κινητά iphone. Εξάλλου η φορολογία που καλούνται να πληρώσουν και τα άλλα λειτουργικά έξοδα όπως το χαμηλό μισθολόγιο, που είναι σημαντικά λιγότερα σε σύγκριση με αυτά που καταβάλλουν τα ελληνικά καζίνο, τους δίνουν τη δυνατότητα να χαρίσουν πλούσια δώρα. Ένας Σκοπιανός υπάλληλος σε καζίνο αμοίβεται με μόλις 150 ευρώ το μήνα, όταν ο αντίστοιχος Έλληνες με 1.500 ευρώ.

Έτσι τα καζίνο των Σκοπίων έχουν τη δυνατότητα να προσφέρουν δωρεάν υπηρεσίες στους πελάτες τους, όπως είναι η μετακίνηση με ναυλωμένα λεωφορεία, φαγητό και free είσοδο. Μάλιστα για τους καλούς πελάτες που παίζουν χιλιάδες ευρώ, προσφέρεται μετακίνηση με λιμουζίνα με οδηγό, αλλά και φιλοξενία σε σουίτα στα πολυτελή ξενοδοχεία των καζίνο. Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι φθηνότερη είναι πλέον η διασκέδαση και στα ελληνικά καζίμνο, καθώς υπήρχε εισιτήριο έξι ευρώ, το οποίο καταργήθηκε με τον πιο πρόσφατο σχετικό νόμο.


Με συντηρητικές εκτιμήσεις τα «καζίνο των συνόρων» δέχονται πάνω από 1 εκατομμύριο επισκέψεις ετησίως από Έλληνες πολίτες, με το 77% να προέρχονται από τη Θεσσαλονίκη λόγω της μικρής απόστασης. Το κομβόι των επισκεπτών δεν ξεκινά με αποκλειστικό σκοπό να τζογάρει, αν και συνήθως εκεί καταλήγει. Πολλοί επισκέπτονται τα Σκόπια για να βάλουν βενζίνη, να αγοράσουν τρόφιμα, ακόμη και για να φτιάξουν τα δόντια τους σε κάποιον Σκοπιανό οδοντίατρο, αφού οι τιμές σε προϊόντα και υπηρεσίες είναι αρκετά χαμηλότερες από τις αντίστοιχες Ελληνικές.

Όλα αυτά έχουν ως αποτέλεσμα τα ελληνικά καζίνο να αντιμετωπίζουν σοβαρά οικονομικά προβλήματα και οι εργαζόμενοί τους να μένουν απλήρωτοι ή να κινδυνεύουν να χάσουν τη δουλειά τους. Για αυτό έχουν ζητήσει επανειλημμένως από την πολιτεία να μειώσει τη φορολογία που τους επιβάλλει, ώστε να γίνουν πιο ανταγωνιστικά. Ακόμη ζητούν την άμεση έναρξη καθημερινών εντατικών ελέγχων στα σύνορα από τις Αστυνομικές και Τελωνειακές αρχές των εισερχομένων και εξερχομένων από και προς τις γειτονικές χώρες, αφού όπως λένε, ο έλεγχος είναι υποτυπώδης από την πλευρά των Σκοπιανών συνοριοφυλάκων, προκειμένου να εισέρχονται όσο το δυνατόν περισσότεροι επισκέπτες και επομένως ακόμη πιο πολλοί πελάτες για τα τα καζίνο τους. Τέλος έχουν προτείνει ως μέτρο τη δημιουργία διοδίων με την καταβολή τέλους, που θα αντισταθμίσει κατά κάποιο τρόπο το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα της έλλειψης εισιτήριου εισόδου ενώ θα αυξήσει παράλληλα τα έσοδα του ελληνικού Δημοσίου.

ΖΗΝΩΝ  ΠΑΠΑΖΑΧΟΣ


Το διαβάσαμε από το: ΠΟΙΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΤΡΑΓΟΥΔΙΣΤΕΣ ΘΑ ΓΙΟΡΤΑΣΟΥΝ ΤΗΝ ΕΘΝΙΚΗ ΕΟΡΤΗ ΤΗΣ 25ης ΜΑΡΤΙΟΥ ΣΕ ΣΚΟΠΙΑΝΑ ΚΑΖΙΝΑ ΙΔΙΟΚΤΗΣΙΑΣ ΤΟΥΡΚΩΝ; ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΜΑΚΕΔΟΝΕΣ ΠΑΙΖΟΥΝ ΤΑ ΡΕΣΤΑ ΤΟΥΣ ΣΤΑ ΣΚΟΠΙΑ.http://thesecretrealtruth.blogspot.com/2019/03/25_17.html#ixzz5iXr3IykY

Πέμπτη 14 Μαρτίου 2019

Α’ ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΙ

Α’ ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΙ
Αυτήν την εβδομάδα μετά και την Καθαρά Δευτέρα  σε όλους τους Ορθόδοξους Ιερούς Ναούς θα ψαλεί την Παρασκευή, η ακολουθία των Χαιρετισμών. Μια πανέμορφη, κατανυκτική ακολουθία μαζί με την Α' στάση του Ακαθίστου Ύμνου. Κεντρικό και τιμώμενο πρόσωπο, η Παναγία μας Θεοτόκος.

Α' στάση
Άγγελος πρωτοστάτης, ουρανόθεν επέμφθη,
ειπείν τή Θεοτόκω το Χαίρε· (εκ γ')
καί συν τή ασωμάτω φωνή, σωματούμενόν σε
θεωρών Κύριε, εξίστατο καί ίστατο, κραυγάζων
πρός αυτήν τοιαύτα·
χαίρε δι ης η χαρά εκλάμψει
χαίρε δι' ης η αρά εκλείψει
χαίρε του πεσόντος Αδάμ η ανάκλησις
χαίρε των δακρύων της Εύας η λύτρωσις
χαίρε ύψος δυσανάβατον ανθρωπίνοις λογισμοίς
χαίρε βάθος δυσθεώρητον καί Αγγέλων οφθαλμοίς
χαίρε ότι υπάρχεις Βασιλέως καθέδρα
χαίρε ότι βαστάζεις τόν βαστάζοντα πάντα
χαίρε αστήρ εμφαίνων τον ήλιον

χαίρε γαστήρ ενθέου σαρκώσεως
χαίρε δι' ης νεουργήται η κτίσις
χαίρε δι' ής βρεφουργείται ο Κτίστης
Χαίρε Νύμφη ανύμφευτε.

Βλέπουσα η Αγία, εαυτήν εν αγνεία,
φησί τω Γραβριήλ θαρσαλέως·
το παράδοξόν σου της φωνής, δυσπαράδεκτόν μου τή ψυχή φαίνεται·
ασπόρου γαρ συλλήψεως, τήν κύησιν πώς λέγεις κράζειν·
Αλληλούϊα.

Γνώσιν άγνωστον γνώναι, η Παρθένος ζητούσα,
εβόησε πρός τόν λειτουργούντα·
εκ λαγόνων αγνών,
Υιόν πώς εστι τεχθήναι δυνατόν; λέξον μοι·
πρός ην εκείνος έφησεν εν φόβω, πλην κραυγάζων ούτω·
χαίρε βουλής απορρήτου μύστις
χαίρε σιγής δεομένων πίστις
χαίρε των θαυμάτων Χριστού το προοίμιον
χαίρε των δογμάτων αυτού το κεφάλαιον
χαίρε κλίμαξ επουράνιε δι' ής κατέβη ο Θεός
χαίρε γέφυρα μετάγουσα τους εκ γης πρός ουρανόν
χαίρε το των Αγγέλων πολυθρύλητον θαύμα
χαίρε το των δαιμόνων πολυθρήνητων τραύμα
χαίρε το φώς αρρήτως γεννήσασα

χαίρε το πως μηδένα διδάξασα
χαίρε σοφών υπερβαίνουσα γνώσιν
χαίρε πιστών καταυγάζουσα φρένας
Χαίρε Νύμφη ανύμφευτε.

Δύναμις του Υψίστου, επεσκίασε τότε,
πρός σύλληψιν τή Απειρογάμω·
καί τήν εύκαρπον ταύτης νηδύν, ως αγρόν υπέδειξεν ηδύν άπασι,
τοις θέλουσι θερίζειν σωτηρίαν, εν τω ψάλλειν ούτως·
Αλληλούϊα.

Έχουσα θεοδόχον η Παρθένος τήν μήτραν,
ανέδραμε πρός τήν Ελισάβετ,
το δε βρέφος εκείνης ευθύς, επιγνόν τόν ταύτης ασπασμόν, έχαιρε!
Καί άλμασιν ως άσμασιν, εβόα πρός τήν Θεοτόκον·
χαίρε βλαστού αμαράντου κλήμα

χαίρε καρπού ακηράτου κτήμα
χαίρε γεωργόν γεωργούσα Φιλάνθρωπον
χαίρε φυτουργόν της ζωής ημών φύουσα
χαίρε άρουρα βλαστάνουσα ευφορίαν οιοκτιρμών
χαίρε τράπεζα βαστάζουσα ευθηνίαν ιλασμών
χαίρε ότι λειμώνα της τρυφής αναθάλλεις
χαίρε ότι λιμένα των ψυχών ετοιμάζεις
χαίρε δεκτόν πρεσβείας θυμίαμα
χαίρε παντός του κόσμου εξίλασμα
χαίρε Θεού πρός θνητούς ευδοκία
χαίρε θνητών προς Θεόν παρρησία
Χαίρε Νύμφη ανύμφευτε.

Ζάλην ένδοθεν έχων, λογισμών αμφιβόλων,
ο σώφρων Ιωσήφ εταράχθη, πρός τήν άγαμόν σε θεωρών,
καί κλεψίγαμον υπονοών άμεμπτε·
μαθών σε σου τήν σύλληψιν εκ Πνεύματος Αγίου έφη·
Αλληλούϊα.

Καφεκοπτεία Λουμίδη: Η οικογενειακή επιχείρηση συνώνυμο του καφέ συμπλήρωσε 100 χρόνια ζωής

Λουμίδης

O Βασίλης Λουμίδης (Κ), ο Ιάσων Λουμίδης (Δ) και ο Νίκος Λουμίδης (Α), Πηγή: ΑΠΕ/ΜΠΕ 
 
Χρονιά-σταθμό για την εταιρεία Καφεκοπτεία Λουμίδη αποτελεί το 2019. Η ιστορική επιχείρηση, η οποία έχει συνδέσει το όνομά της με την επεξεργασία και παραγωγή προϊόντων καφέ συμπληρώνει φέτος έναν αιώνα ζωής και ετοιμάζει μια σειρά από εορταστικές ενέργειες. Στο πλαίσιο αυτό, όπως ανέφεραν στελέχη της εταιρείας στο πλαίσιο ενημερωτικής συνάντησης δρομολογείται η ενίσχυση του χαρτοφυλακίου με νέα προϊόντα, δυνατές προσφορές και συλλεκτικές συσκευασίες.
«Η φετινή χρονιά αποτελεί σταθμό στην ιστορία μας. Συνεχίζουμε ακάθεκτοι την ανάπτυξη των δραστηριοτήτων μας. Είναι μετρημένες στα δάκτυλα του χεριού οι ελληνικές εταιρείες που κατάφεραν να επιβιώσουν πάνω από εκατό χρόνια και να ανταπεξέλθουν στις κρίσεις που γνώρισε η χώρα», ανέφερε χαρακτηριστικά ο Ιάσων Λουμίδης, Εμπορικός Διευθυντής των Καφεκοπτείων Λουμίδη και τρίτη γενιά της ομώνυμης οικογενειακής επιχείρησης που ξεκίνησε από τον Πειραιά.
Το μυστικό της «μακροβιότητας», σύμφωνα με τον κ. Λουμίδη, είναι η ομόνοια που υπάρχει ανάμεσα στα μέλη της οικογένειας και η προσήλωση στις αξίες και στις αρχές των ιδρυτών. Αυτό είναι και σήμερα, το κλειδί για την επιτυχία που σημειώνει σήμερα η επιχείρηση παρά τις δύσκολες συνθήκες που επικρατούν στην αγορά.
Όπως είπε ο κ. Λουμίδης, μετά το μουδιασμένο ξεκίνημα τους δυο πρώτους μήνες του 2019, οι πωλήσεις τον Μάρτιο ακολουθούν ανοδική πορεία παρά το πλήγμα που έχει προκαλέσει στον κλάδο η επιβολή του ΕΦΚ στον καφέ στις αρχές του 2017. Για να προσθέσει πως η εταιρεία αποφάσισε να απορροφήσει το κόστος του φόρου, και να διατηρήσει σταθερές τις τιμές της, προκειμένου να ανταποκριθεί στην ανάγκη των καταναλωτών για οικονομικές λύσεις.
Στα σχέδια της εταιρείας είναι και η ανάπτυξη του δικτύου των καταστημάτων, υπό την προϋπόθεση ότι θα βρεθεί το κατάλληλο σημείο και ο κατάλληλος συνεργάτης εφόσον πρόκειται για συνεργασία με τη μορφή της δικαιόχρησης. «Προχωράμε με αργά και σταθερά βήματα» σημείωσε σχετικά ο κ. Λουμίδης.
Το ανακαινισμένο κατάστημα των καφεκοπτείων Λουμίδη στα Χαυτεία, του οποίου η παρουσίαση έγινε σήμερα, Τρίτη 20 Σεπτεμβρίου 2016. ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΑΠΕ-ΜΠΕ/Αλέξανδρος Μπελτές
Η ιστορία των Καφεκοπτείων Λουμίδη ξεκίνησε στις αρχές του 20ου αιώνα όταν οι τρεις αδελφοί Αντώνης, Νίκος και Ιάσων Λουμίδης άφησαν πίσω την γενέτειρα τους την Κάρυστο και εγκαταστάθηκαν στον Πειραιά, όπου ξεκίνησαν να εμπορεύονται για πρώτη φορά τον δυσεύρετο για τα δεδομένα της εποχής καφέ στην ελληνική αγορά. Η ίδρυση του πρώτου καταστήματος της Οικογένειας Λουμίδη πραγματοποιήθηκε στον Πειραιά το 1920 και έθεσε τις βάσεις για την περαιτέρω επέκταση και ανάπτυξη της εταιρείας σε όλη την Ελλάδα.
Σήμερα η δεύτερη και τρίτη γενιά, βασιζόμενοι στην εμπειρία σχεδόν 100 ετών, συνεχίζουν την επιτυχημένη πορεία διαθέτοντας υπερσύγχρονη μονάδα παραγωγής προϊόντων καφέ υψηλής ποιότητας, τα οποία διανέμονται μέσω του δικτύου των 11 καταστημάτων «Καφεκοπτεία Λουμίδη» σε όλη την Ελλάδα και του δικτύου χονδρικής πώλησης. Επίσης, δημιουργούν γωνιές φρεσκοκομμένου καφέ σε επιλεγμένα σημεία πώλησης όπως φούρνοι, mini markets, παντοπωλεία, κάβες κλπ αλλά και στα σούπερ μάρκετ Μy Market και Κρητικός.
Το χαρτοφυλάκιό τους αριθμεί περίπου 700 κωδικούς προϊόντων, αφού πέρα από καφέ διαθέτουν διάφορα γλυκίσματα. Την περσινή χρονιά οι πωλήσεις της διαμορφώθηκαν σε περίπου 6,5 εκατ. ευρώ ενώ τα κέρδη προ φόρων έκλεισαν στα επίπεδα των 150 χιλ. ευρώ

Τετάρτη 13 Μαρτίου 2019

Οι 4 μεγάλες μάχες της Ιλιάδας: Στρατιωτική ανάλυση της ομηρικής διήγησης



Μετά την εγκατάσταση των Αχαιών στην τρωική ακτή, συνέβη, αν συνέβη, η σύγκρουση Αγαμέμνονα και Αχιλλέα. Είτε λοιπόν γιατί πράγματι σημειώθηκε η σύγκρουση, είτε γιατί ήταν στρατηγική επιλογή του αρχιστρατήγου, ο Αχιλλέας και οι τρομεροί του Μυρμιδόνες, δεν θα συμμετείχαν στις δύο πρώτες μάχες στο Σκαμάνδριο πεδίο. Έλαβαν, με επικεφαλής τον Πάτροκλο, μέρος στην τρίτη μάχη και με επικεφαλής τον Αχιλλέα στην τέταρτη και σημαντικότερη μάχη.



Οι Μυρμιδόνες, ως επίλεκτο τμήμα που ήσαν, είναι πολύ πιθανό να αποτελούσαν απλά την γενική εφεδρεία του Αχαϊκού στρατεύματος. Κατά μια άλλη άποψη οι Μυρμιδόνες δεν συμμετείχαν στις δύο πρώτες μάχες γιατί απλώς ίσως επιχειρούσαν αλλού.

Πριν την έναρξη της πρώτης μάχης, αποφασίζεται να κριθεί η εκστρατεία με μονομαχία μεταξύ του Πάρι και του Μενελάου, των δύο ενδιαφερομένων για την Ελένη. Ο Πάρις ηττάται αλλά σώζεται. Το γεγονός αυτό προκάλεσε προς στιγμήν σύγχυση στις τάξεις των Αχαιών, την οποία εκμεταλλεύθηκαν οι Τρώες και “στοίχοι ασπιδοφόρων” όρμησαν εναντίον τους.




Η πρώτη μάχη

Ο Αγαμέμνων επανέφερε την τάξη στα τμήματά του και κατόπιν επιθεώρησε και εμψύχωσε τους άνδρες του, πριν τους διατάξει να ριφθούν στη μάχη. Η περιγραφή του Ομήρου στο σημείο αυτό είναι πράγματι εκπληκτική. Ο Αγαμέμνων βαδίζει εμπρός από τις παρατεταγμένες φάλαγγες των χιλιάδων πολεμιστών του. Ο ήλιος χρυσίζει πάνω στις αρματωσιές τους και τα δόρατα τους σχηματίζουν ένα δάσος αιχμών.

Ο Όμηρος επίσης μας πληροφορεί και για τον τρόπο παράταξης των Αχαιών. Έμπροσθεν ετάχθησαν οι ελαφροί πεζοί, ακολούθως τα άρματα και πίσω τους οι φάλαγγες του πεζικού, σχηματίζοντας την κλασική τριπλή μυκηναϊκή γραμμή μάχης. Το γεγονός ότι στην πρώτη γραμμή τάχθηκαν οι ελαφροί πεζοί επιβεβαιώνεται από την ανταλλαγή «πυρών» που σημειώθηκε.




Όσον αφορά τα άρματα, φαίνεται ότι στη συγκεκριμένη μάχη τάχθηκαν και πολέμησαν με βάσει τις οδηγίες του γέροντος ιππότη Νέστορα. «Μήτε κανείς στην ιπποσύνη και την ανδρεία έχοντας πεποίθηση μόνος εμπρός από τους άλλους να ορμά στους Τρώες για να μάχεται, μήτε να υποχωρεί, γιατί πιο ευάλωτοι θα είσθε. Όποιος δε άνδρας από το δικό του όχημα σ’ έτερο άρμα φθάσει, να το χτυπήσει με το δόρυ του, επειδή πολύ καλλίτερο είναι έτσι. Με αυτόν τον τρόπο οι πρότεροι πόλεις και τείχη εκπορθούσαν, αυτόν τον νου και την ψυχή στα στήθη έχοντες» (Δ 303-309, μτφ. Κ.Δούκας).

Στα λόγια του Νέστορα διακρίνεται ξεκάθαρα η επιθυμία του να δει τους Αχαιούς αρματηλάτες να εφορμούν συντεταγμένα κατά των εχθρών, επιδιώκοντας την προσέγγιση με τον εχθρό σε απόσταση πλήγματος έγχους (μακρού δόρατος). Η τακτική αυτή ήταν εξακριβωμένα σε χρήση από τους ελληνικούς στρατούς, τουλάχιστον από τον 16ο αιώνα π.Χ.

Ήλπιζε ο Νέστωρ να προκαλέσει ρήγμα στην εχθρική παράταξη με τη μαζική και συγκροτημένη επέλαση των αρμάτων του, τα αποτελέσματα της οποίας θα εκμεταλλευόταν το φίλιο πεζικό. Έπειτα από την εκτέλεση των προπαρασκευαστικών ελιγμών η μάχη γενικεύτηκε. Οι φάλαγγες των πεζών συγκρούστηκαν «κι έρεε το αίμα στη γη». Κανείς όμως από τους αντιπάλους δεν απέκτησε τακτικό πλεονέκτημα.




Εκτωρ
Έτσι αποφασίστηκε να κριθεί το αποτέλεσμα με νέα μονομαχία, μεταξύ του Τελαμωνίου Αίαντα και του Έκτορα αυτήν τη φορά. Η νέα μονομαχία έληξε άκριτη και λόγω της ελεύσεως της νυκτός οι δύο στρατοί αποσύρθηκαν οι μεν Αχαιοί στο στρατόπεδο τους, οι δε Τρώες στα τείχη της πόλεως τους.




Αίαντας
Η πρώτη αυτή μάχη της Ιλιάδας, πρέπει να έλαβε χώρα κοντά στα τείχη. Διαφορετικά δεν θα ήταν δυνατό να έχουν οπτική επαφή ο Πρίαμος και η Ελένη, με τις αχαϊκές γραμμές μάχης και να είναι σε θέση να ξεχωρίζουν ακόμα και τα πρόσωπα των μαχητών, όπως αναφέρει ο Όμηρος.

Η Μυκηναϊκή Στρατιά θα πρέπει να είχε διαβεί και τον Σιμόη ποταμό, ο οποίος έρεε στο μέσον σχεδόν του τρωικού κάμπου και να πολέμησε τους Τρώες έχοντας τον ποταμό στα νώτα του. Αυτό ήταν σοβαρό μειονέκτημα, το οποίο όμως δεν φαίνεται ότι κατόρθωσαν να εκμεταλλευτούν οι Τρώες. Ωστόσο οι Αχαιοί, αφού περισυνέλεξαν τους νεκρούς τους, αποσύρθηκαν στο στρατόπεδο τους και τους έθαψαν σε τύμβο.


Αχαιοί
Η δεύτερη μάχη

Την επομένη ημέρα η μάχη ξανάρχισε. Παρά τον ηρωισμό και τις απώλειες όμως και των δύο αντιπάλων στρατών η νίκη δεν έκλινε προς καμία πλευρά. Το μεσημέρι όμως οι Τρώες πίεσαν τους Αχαιούς και τους ανάγκασαν σε υποχώρηση. Έντρομοι οι Αχαιοί περιορίστηκαν στο στρατόπεδο τους, ενώ οι νικητές Τρώες διανυκτέρευσαν στο πεδίο της μάχης, όχι μακριά από το εχθρικό στρατόπεδο.

Ο ηγέτης τους Έκτωρ ανέμενε το φως της ημέρας για να επιτεθεί εκ νέου κατά των Αχαιών και να τους συντρίψει. Η δεύτερη και σχεδόν καταστροφική για τους Αχαιούς αυτή μάχη εδόθη κοντά στο στρατόπεδο τους. Γιατί όμως οι εμπειροπόλεμοι Αχαιοί παραχώρησαν το πλεονέκτημα του χώρου στον αντίπαλο; Δεν ανέμεναν άμεση επανάληψη της συγκρούσεως ή μήπως αιφνιδιάστηκαν από την ταχύτητα της τρωικής προσπελάσεως;




Βάσει της Ιλιάδας οι Τρώες φαίνονται να εξέρχονται από την πόλι τους με το πρώτο φως της ημέρας. Με το λυκαυγές λοιπόν είχαν βαδίσει σε απόσταση 6 χλμ. από τα τείχη τους, για να λάβουν θέσεις μάχης στην πλέον ευνοϊκή για αυτούς τοποθεσία, μεταξύ του λόφου Καλλίκολον και του στροφέα του Σκάμανδρου ποταμού. Στο σημείο αυτό το πλάτος της πεδιάδας περιορίζεται και φτάνει σε μήκος μετώπου 5 χλμ. μόλις.

Είναι λογικό οι υστερούντες αριθμητικά Τρώες να θέλουν να αντιμετωπίσουν τους διπλάσιους αντιπάλους τους στο στενότερο δυνατό μέτωπο. Οι Αχαιοί κινήθηκαν εναντίον τους και ως το μεσημέρι προσπάθησαν, ανεπιτυχώς, να διασπάσουν το εχθρικό μέτωπο.

Ο αγώνας τριβής, όπως ήταν φυσικό, προκάλεσε πέρα από τις απώλειες και κόπωση και εκνευρισμό. Αποτέλεσμα τούτου ήταν η υποχώρηση των Αχαιών, στην τρωική αντεπίθεση. Η κατάσταση σύντομα απέβη κρίσιμη για τους Αχαιούς, οι οποίοι σταμάτησαν τη φυγή τους μόνο όταν ο αρχιστράτηγος Αγαμέμνων αναφώνησε το περίφημο «Αιδώς Αργείοι».



Αγαμέμνων
Εκείνη τη νύκτα κανείς δεν μπορούσε να κοιμηθεί. Οι Τρώες είχαν στρατοπεδεύσει στην πεδιάδα, ανάβοντας 1.000 πυρές, ορατές από το αχαϊκό στρατόπεδο. Ο Αγαμέμνων έστειλε πρεσβεία στον Αχιλλέα ζητώντας του ενίσχυση. Εκείνος όμως αρνήθηκε ή απλώς δεν ήταν σε θέση να βοηθήσει. Είναι πάντως μάλλον παράξενο να θεωρείτε καταλυτικής σημασίας η συμμετοχή στη μάχη ενός αποσπάσματος δυνάμεως 2.500 μόλις ανδρών.

Αν 105.000 Αχαιοί δεν μπορούσαν να επικρατήσουν των Τρώων, γιατί θα το κατόρθωναν ενισχυμένοι κατά 2.500 άνδρες, όσο επίλεκτοι κι αν ήσαν αυτοί; Στο σημείο αυτό σίγουρα κρύβεται κάτι άλλο από αυτό που φαίνεται. Αυτό που έλλειπε από τους Αχαιούς ήταν οι στρατηγικές ικανότητες του Αχιλλέως, οι οποίες περιτράνως απεδείχθησαν στην τέταρτη μάχη, και όχι οι λιγοστοί του άνδρες.



Ο Διομήδης
Νυκτερινή κατόπτευση και ο Δόλων

Ο Αγαμέμνων, άυπνος και ανήσυχος και ο ίδιος, συγκάλεσε νυκτερινό πολεμικό συμβούλιο και κάλεσε όλους τους ηγέτες των Αχαιών. Αποφάσισαν τότε να αποστείλουν τους Οδυσσέα και Διομήδη, εν είδει περιπόλου, για να κατοπτεύσουν τις εχθρικές δυνάμεις. Προφανώς, όπως συμπεραίνεται από τη δράση των δύο ηρώων, συνοδεύονταν ίσως και από λίγους ακόμα πολεμιστές.

Ο Όμηρος μας δίδει λεπτομερή περιγραφή του εξοπλισμού των δύο ηρώων, ο οποίος ήταν ελαφρύς. Κάτι τέτοιο είναι απολύτως λογικό αν αναλογισθούμε τη φύση της αποστολής τους. Η όλη επιχείρηση πάντως αποδεικνύει το πόσο είχαν προχωρήσει στην πολεμική τέχνη οι Μυκηναίοι. Προφανώς η περιπολιακή δράση και η κατόπτευση των εχθρικών δυνάμεων ήταν θεσμός για τους Μυκηναίους πολεμιστές.




Με τον τρόπο αυτό συγκέντρωναν τις απαραίτητες πληροφορίες για τις θέσεις και την ισχύ του εχθρού, τις οποίες αξιοποιούσαν αργότερα στη μάχη. Και οι ομόφυλοι Τρώες όμως είχαν την ίδια ιδέα. Με διαταγή του Έκτορα, ο Δόλων, εξήλθε του καταυλισμού με σκοπό να αναγνωρίσει τις αχαϊκές θέσεις. Η αχαϊκή όμως περίπολος εξουδετέρωσε όπως φαίνεται την τρωική και ο Δόλων αιχμαλωτίσθηκε και αφού έδωσε πληροφορίες για τις θέσεις του στρατού του σκοτώθηκε από τον Διομήδη.

Βάσει των πληροφοριών του Δόλωνα οι Οδυσσεύς και Διομήδης κινήθηκαν κατά του εχθρικού άκρου αριστερού κέρατος, εκεί που είχαν στρατοπεδεύσει οι νεοελθέντες Θράκες σύμμαχοι των Τρώων. Οι Αχαιοί κινήθηκαν σιωπηλά εναντίον τους και σκότωσαν πολλούς από αυτούς στον ύπνο, περιλαμβανομένου και του βασιλέως τους Ρήσου, και έλυσαν και πήραν τους ίππους τους. Κάποια στιγμή όμως οι Θράκες αντελήφθησαν τα τεκταινόμενα και συνεγέρθησαν.

Ήταν όμως πια αργά. Οι τολμηροί Αχαιοί είχαν βρει καταφύγιο στο στρατόπεδο τους. Η πρώτη καταγεγραμμένη ιστορικά επιχείρηση ανορθόδοξου πολέμου είχε έρθει σε 
ευτυχές πέρας για τους Αχαιούς.



Η τρίτη μάχη

Με το πρώτο φως της ημέρας οι δύο αντίπαλες στρατιές είχαν ετοιμαστεί να συγκρουστούν και πάλι. Από ότι συμπεραίνεται από την Ιλιάδα, και πάλι ο Έκτωρ ακολούθησε παρόμοιο σχέδιο με αυτό που είχε ακολουθήσει στη δευτέρα μάχη. Αυτή τη φορά η στρατιά του κατέλαβε ακόμα στενότερο μέτωπο, με το αριστερό της κέρας καλυμμένο από τον Σκάμανδρο και το δεξιό από τον λόφο του Νέου Ιλίου.

Ο Αγαμέμνων επανέλαβε το ίδιο σφάλμα να επιτεθεί κατά της ισχυρής τρωικής τοποθεσίας, ταυτόχρονα, σε όλο το μήκος του εχθρικού μετώπου. Ακολούθησε και πάλι μάχη φθοράς, στην οποία η αριθμητική υπεροχή των Αχαιών ελάχιστα ωφελούσε. Όταν μάλιστα τραυματίστηκαν και αποσύρθηκαν από τη μάχη οι κεφαλές του στρατεύματος, ο Αγαμέμνων, ο Διομήδης, ο Οδυσσέας, οι Αχαιοί κλονίστηκαν και άρχισαν να υποχωρούν. Οι Τρώες τότε τους ακολούθησαν και αφού ανασυντάχτηκαν και σχημάτισαν πέντε φάλαγγες εφόδου, επιτέθηκαν κατά του οχυρού στρατοπέδου των Αχαιών.




Κατόρθωσαν μάλιστα να εισέλθουν σε αυτό, σπάζοντας τις πύλες, καταρρίπτοντας μέρος των επάλξεων, αλλά και ακολουθώντας απλώς κατά πόδα τους υποχωρούντες Αχαιούς. Η περιγραφή του Ομήρου στο σημείο αυτό είναι πραγματικά συγκλονιστική, ενώ συνάμα καταπλήσσει τον αναγνώστη με τη γνώση του περί της πολεμικής τέχνης.

Οι Τρώες εμφανίζονται να σχηματίζουν χελώνη με τις ασπίδες τους, για να αποφύγουν τα εχθρικά βλήματα από τις επάλξεις. Με σύνθημα το περίφημο «είς οιωνός άριστος αμύνεσθαι περί πάτρης», ο Μέγας Έκτωρ και ο Σαρπηδών, οδήγησαν τους άνδρες τους πέρα από το τείχος. Θα ακολουθούσε άγρια μάχη γύρω από τα πλοία.

Ο Αχιλλέας επιστρέφει

Η μάχη τώρα είχε ανάψει για τα καλά. Βέλη, λίθοι, φάσγανα και δόρατα, έσπερναν τον θάνατο. Προς στιγμήν οι Τρώες αποκρούσθηκαν. Επανήλθαν δριμύτερου όμως και έφτασαν ως τα πλοία των Αχαιών επιχειρώντας, λανθασμένα, να τα πυρπολήσουν. Προς στιγμή η μάχη μαίνονταν άγρια. Οι δύο αδελφοί, ο Αίας και ο Τεύκρος, οι γιοι του Τελαμώνα σηκώναν το βάρος του αγώνος για τους Αχαιούς, υπεραμυνόμενοι με λύσσα τα πλοία. Οι Τρώες όμως σταδιακά υπερισχύουν και αρχίζουν να πυρπολούν τα πλοία των πολεμίων τους.



Μάχη στα πλοία των Αχαιών
Ιδιαίτερα άσχημα εξελισσόταν η κατάσταση στο δεξιό κέρας των Αχαιών. Εκεί η άμυνα είχε σχεδόν καταρρεύσει και το πλοίο του Πρωτεσιλάου καίγονταν. Στην κρίσιμη εκείνη στιγμή εμφανίστηκε ο Πάτροκλος, φέροντας τα όπλα του Αχιλλέα και επικεφαλής των Μυρμιδών, εφόρμησε και ανέτρεψε τους έχοντες χάσει την συνοχή τους Τρώες. Οι Τρώες αιφνιδιασμένοι από την απροσδόκητη αυτή εξέλιξη υποχωρούν ως τα τείχη σχεδόν της πόλεως τους, όπου και ανασυντάσσονται.

Και πάλι προκαλεί κατάπληξη το μέγεθος του αιφνιδιασμού των Τρώων. Γιατί ο στρατηγικότατος Έκτωρ να μην είχε υπολογίσει τυχόν επέμβαση των δυνάμεων του Αχιλλέως, τη στιγμή ειδικά που απειλώντας να καταστρέψει τα πλοία, απειλούσε με αφανισμό τους Αχαιούς;

Υπήρχε περίπτωση, εφόσον οι Μυρμιδόνες ήσαν παρόντες, να μην επέμβουν προς χάρη των ιδιαιτέρως σκληρά πιεζόμενων φίλιων δυνάμεων; Η απάντηση είναι σαφώς αρνητική. Αν οι Μυρμιδόνες ήσαν παρόντες, σίγουρα θα επενέβαιναν, ανεξάρτητα της μήνιδος του ηγέτη τους.



Ο Αίαντας
Η επέμβαση τους επίσης σημειώθηκε στο απειλούμενο με κατάρρευση δεξιό αχαϊκό κέρας, ακριβώς έμπροσθεν του προχείρου φυσικού λιμένος που χρησιμοποιούσαν οι Αχαιοί. Γνωρίζουμε – από τον Νεών Κατάλογο – ότι οι δυνάμεις του Αχιλλέως ήταν στρατοπεδευμένος στο αριστερό άκρο του αχαϊκού στρατοπέδου.

Γιατί λοιπόν δεν κινήθηκαν κατευθείαν εμπρός, εκεί που η άμυνα των φίλιων δυνάμεων κρατούσε σθεναρά, ώστε να πλαγιοκοπήσουν και να εξοντώσουν κυριολεκτικά τις τρωικές δυνάμεις, αλλά επιτέθηκαν στο εκ διαμέτρου αντίθετο σημείο, από όπου βρισκόταν ο καταυλισμός τους, και μάλιστα βιαστικά; Μήπως επιτέθηκαν αμέσως μετά την αποβίβαση τους από πλοία, επιστρέφοντας από κάποια άλλη επιχείρηση στην Τρωάδα;

Ο θάνατος του Πατρόκλου

Η επέμβαση πάντως των Μυρμιδόνων έσωσε προσωρινά τους Αχαιούς. Η άναρχη όμως καταδίωξη των Τρώων ως τα τείχη του Ιλίου, είχε ως αποτέλεσμα την αποκοπή τμήματος των Μυρμιδόνων από τις λοιπές φίλιες δυνάμεις και τον φόνο του υπαρχηγού τους Πατρόκλου.

Σύμφωνα με την ομηρική περιγραφή ο Πάτροκλος κίνησε αρχικά τα τμήματα του κατά μήκος της αριστερής όχθης του Σκαμάνδρου ποταμού, εξασφαλίζοντας έτσι την πλαγιοκάλυψη του. Όταν όμως διέσχισαν τον στροφέα του Σκαμάνδρου, το δεξιό των Μυρμιδόνων έμεινε ακάλυπτο. Προφανώς αυτήν την αδυναμία εκμεταλλεύθηκαν οι Τρώες και αντεπιτέθηκαν, απέκοψαν το τμήμα του Πατρόκλου και τον σκότωσαν.



Ο Πάρης
Κατόπιν οι Τρώες εκτέλεσαν επιθετική επιστροφή και περιόρισαν τους Αχαιούς στο στρατόπεδο τους. Λίγο αργότερα έπεσε η νύκτα και η μάχη, η πλέον κρίσιμη, έπαυσε. Από ένα χωρίο πάντως της Ιλιάδας φαίνεται καθαρά ότι στη μάχη δεν έλαβε μέρος το σύνολο των δυνάμεων των Μυρμιδόνων. Λέγει ο Αχιλλέας: «… αλλά τον εταίρο μου πέμπω με πολλούς Μυρμιδόνες να πολεμήσει”.

Θα πρέπει λοιπόν να θεωρείτε ως πιθανό ότι το σύνολο των Μυρμιδόνων δεν ήταν παρόν και για αυτό οι στρατιώτες του Αχιλλέως δεν πολέμησαν όλοι. Φαίνεται ότι τα τμήματα του Αχιλλέως έφταναν σταδιακά στο πεδίο της μάχης και λόγω του κρισίμου της περιστάσεως ρίχνονταν άμεσα στη σύγκρουση για να στηρίξουν την απειλούμενη πτέρυγα.

Η επίθεση του Πατρόκλου θα πρέπει μάλλον να ιδωθεί ως εξαιρετικά παράτολμη κίνηση, προσεγγίσουζα τα όρια της αυτοθυσίας, η οποία σκοπό είχε το κέρδος χρόνου περισσότερο, εν όψη της αφίξεως και των λοιπών αχαϊκών δυνάμεων και της συγκεντρωτικής αντεπιθέσεως των Αχαιών.

Η έλευση της νύκτας επέφερε ανακούφιση στο αχαϊκό στρατόπεδο. Ο Αχιλλεύς διατάσσει να περιποιηθούν το σώμα του νεκρού Πατρόκλου και συγκαλεί πολεμικό συμβούλιο, το οποίο του παραδίδει και την αρχιστρατηγία για την επερχόμενη τέταρτη και τελευταία της Ιλιάδας μάχη. Οι Μυκηναίοι γευμάτισαν, εκτός του Αχιλλέως ο οποίος πενθούσε τον χαμό του φίλου του, και βάδισαν κατά των εχθρών.




Η καταλυτική μάχη 

Ο Έκτωρ και αυτή τη φορά θα ακολουθούσε το κλασικό του, όσο και επιτυχές ως τότε, σχέδιο αμύνης επί στενού μετώπου, όπου η αριθμητική υπεροχή των πολεμίων σε τίποτα δεν θα τους ωφελούσε. Έταξε λοιπόν τον στρατό του στην τοποθεσία μεταξύ του λόφου του νέου Ιλίου και της αριστερή όχθης του Σκαμάνδρου ποταμού. Απέναντι τους στάθηκαν οι Αχαιοί, παραταγμένοι σύμφωνα με τα κελεύσματα του Αχιλλέως.

«…Καθόλου τώρα μακριά των Τρώων μη στέκεστε, θεϊκοί Αχαιοί, αλλ’ άνδρας έναντι σε άνδρα να στέκεται και με μένος να μάχεται. Δύσκολο μου είναι κι ας είμαι γενναίος τόσους ανθρώπους να κυνηγήσω και όλους να μάχομαι…θα διαπερνώ απ’ άκρη σ’ άκρη τις γραμμές, κι ούτε νομίζω κάποιος των Τρώων θα χαρεί, όποιος κοντά στο δόρυ μου έλθει”, (Υ 355 –357 και 363-364).

Το σχέδιο μάχης λοιπόν του Αχιλλέως ήταν απλό στη σύλληψη και θα αποδείχτηκε λαμπρό στην εφαρμογή του. Στόχος του πρώτου των Αχαιών πολεμιστή δεν ήταν η σε όλη την έκταση του εχθρικού μετώπου άσκηση πίεσης, αλλά η διάσπασή του σε προεπιλεγμένο σημείο του. Ο Αχιλλεύς δεν σκόπευε να φθείρει τον στρατό του με άσκοπες επιθέσεις.




Θα συγκέντρωνε τις δυνάμεις του κατά του εχθρικού κέντρου και θα απασχολούσε απλώς τα αντίπαλα κέρατα. Σε περίπτωση που επιτύγχανε διάσπαση του εχθρικού μετώπου, το αριστερό τρωικό κέρας θα παγιδεύονταν μεταξύ του Σκαμάνδρου και του Ξάνθου ποταμού και των αχαϊκών δυνάμεων και θα αφανίζονταν.

Την επομένη ημέρα οι δύο στρατοί ήσαν και πάλι αντιμέτωποι και έλαμπε από τη λάμψη των όπλων τους ο κάμπος. Οι Τρώες τηρούσαν αμυντική στάση και ανέμεναν την επίθεση των αντιπάλων τους. Και οι Αχαιοί δεν τους απογοήτευσαν. Με επικεφαλής τον τρομερό Αχιλλέα, οι αχαϊκές φάλαγγες ρίχθηκαν στη μάχη. Το επίκεντρο της κρούσεως ήταν το τρωικό κέντρο.

Οι Τρώες, ασυνήθιστοι στην νέα τακτική, πολέμησαν μεν γενναία, αλλά δεν κατόρθωσαν να κρατήσουν αρραγές το μέτωπό τους. Ύστερα από σφοδρό αγώνα το κέντρο τους διασπάστηκε και οι μεν άνδρες οι οποίοι συγκροτούσαν το δεξιό κέρας, με επικεφαλής τον Έκτορα, τράπηκαν σε φυγή προς την πόλη, οι δε άτυχοι του αριστερού κέρατος, παγιδεύτηκαν μεταξύ των αχαϊκών δοράτων και των ποταμών και κατασφάχτηκαν.




Συντριβή και σφαγή των Τρώων

Για να τονίσει ακριβώς το μέγεθος της καταστροφής, ο μέγας Όμηρος αναφέρει και το επεισόδιο με τον θεοποιημένο ποταμό Σκάμανδρο, ο οποίος προσπάθησε να πνίξει τον Αχιλλέα γιατί είχε γεμίσει πτώματα την όχθη του! Χαρακτηριστικό είναι το χωρίο της Ιλιάδας όπου ο Αχιλλεύς εμφανίζεται να πετά το δόρυ του και μόνο με το σπαθί στο χέρι να κατακόπτει τους Τρώες.

Τέτοιες εικόνες σφαγής είναι συνήθεις στη φάση της καταδίωξης, όταν το αποτέλεσμα έχει ήδη κριθεί και ο ηττημένος περνά «εν στόματι μάχαιρας» του νικητή. Και πράγματι η μάχη στο σημείο αυτό είχε ουσιαστικά λήξει με θρίαμβο των Αχαιών. Η συμφορά όμως για τους Τρώες κλιμακώθηκε όταν έχασαν, από το χέρι του Αχιλλέα, και τον μεγάλο ηγέτη τους Έκτορα.




Ο Έκτωρ, μάλλον στην προσπάθεια του να ανασυγκροτήσει τα πανικόβλητα τμήματά του μονομάχησε με τον Αχιλλέα και βρήκε τον θάνατο, με το δόρυ του Αχιλλέως να του σκίζει τον λαιμό. Με τον θάνατο και του Έκτορα τελειώνει και η διήγηση της Ιλιάδας, η αφορούσα τις πολεμικές κινήσεις των εμπολέμων. Την σκυτάλη της διηγήσεως παίρνουν τώρα τα Έπη Αιθιοπίς, Μικρά Ιλιάς και Ιλίου Πέρσις.



ΣΧΟΛΙΟ

Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι πουθενά ο Ομηρος δεν αναφέρει ότι οι Τρώες δεν ήταν Ελληνες...
Ο Τρωικός Πόλεμος ουσιαστικά αποτέλεσε έναν εμφύλιο πόλεμο των Ελλήνων της Ελλάδας και των Ελλήνων της Μικράς Ασίας ασχέτως αν διάφορα βαρβαρικά και μη ελληνικά έθνη συμμάχησαν και βοήθησαν τους Τρώες...
Πουθενά ο Ομηρος; δεν ανέφερε οίτ οι Τρώες ήταν βάρβαροι...
Κάθε άλλο...
Οπως χαρακτηριστικά αναφέρεται σε όλη την Ιλιάδα οι Τρώες είχαν κοινή γλώσσα την ελληνική (πουθενά δεν αναφέρεται ο Ομηρος σε ύπαρξη διερμηνέων), κοινά ήθη και έθιμα και κοινούς θεούς με τους Αχαιούς...
Πράγμα που σημαίνει ότι υπήρχει το ομόγλωσσον, το ομόθρησκον και το ομότροπον μεταξύ Αχαιών και Τρώων και σίγουρα και το όμαιμον...
Μιλάμε δηλαδή για Ελληνες....
Μην μας διαφεύγει και το γεγονός ότι οι περισσότεροι των Τρώων έφεραν ελληνικά ονόματα... Εκτωρ, Αλέξανδρος, Κασσάνδρα, Ανδρομάχη, Αινείας κλπ.... 
Ο ίδιος ο Πρίαμος ο βασιλιάς της Τροίας ήταν παιδί του Λαομέδοντα και της Λευκίππης που με την σειρά του ήταν γιός του Ιλου και της Ευρυδίκης....

Παντού ελληνικά ονόματα...