Πέμπτη 2 Μαρτίου 2023

ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΗΝ ΓΥΝΑΙΚΑ

 



ΓΥΝΑΙΚΑ   ΕΣΤΙ

ΓΥΝΑΙΚΑ ΕΣΤΙ : Θεομήτωρ, Μάνα, Γιαγιά, Αδελφή, Φίλη,

 ΓΥΝΑΙΚΑ ΕΣΤΙ :  Σύντροφος, Ερωμένη, Σύζυγος.

 ΓΥΝΑΙΚΑ ΕΣΤΙ : Αγάπη, Τρυφερότητα, Αφοσίωση 

ΓΥΝΑΙΚΑ ΕΣΤΙ :  Σύμβουλος, Παιδαγωγός, 

 ΓΥΝΑΙΚΑ ΕΣΤΙ : Προστάτης, Συνάδελφος

ΓΥΝΑΙΚΑ ΕΣΤΙ :  Άγγελος προστάτης, Βασίλισσα 

 ΓΥΝΑΙΚΑ ΕΣΤΙ : Εργάτρια, Νοικοκυρά

ΓΥΝΑΙΚΑ ΕΣΤΙ :  Μάγισσα που με μια ματιά μετατρέπει την αντάρα της ψυχής μας σε απάνεμο λιμάνι.

ΓΥΝΑΙΚΑ ΕΣΤΙ :  Πλάσμα ουράνιο που ζει στη Γη

ΓΥΝΑΙΚΑ ΕΣΤΙ :  Πλάσμα με άπειρη συγχώρηση 

ΓΥΝΑΙΚΑ ΕΣΤΙ :  Γέννηση  ζωής, Θησεία, Πόνος

ΓΥΝΑΙΚΑ ΕΣΤΙ :  Επίγεια Θεά που την λατρεύουμε.

ΓΥΝΑΙΚΑ ΕΣΤΙ :  Γαία, κατά την μυθολογία το πρώτο πλάσμα.

ΓΥΝΑΙΚΑ ΕΣΤΙ :  Πλάσμα που σέβομαι,  λάτρεψα και λατρεύω.

***Τιμώντας την ημέρα της γυναίκας***

Στέλιος Τσολάκος

*** Γαῖα δέ τοι πρῶτον μὲν ἐγείνατο ἶσον ἑωυτῇ

Οὐρανὸν ἀστερόενθ᾽, ἵνα μιν περὶ πάντα καλύπτοι,
ὄφρ᾽ εἴη μακάρεσσι θεοῖς ἕδος ἀσφαλὲς αἰεί,
γείνατο δ᾽ οὔρεα μακρά, θεᾶν χαρίεντας ἐναύλους
130 Νυμφέων, αἳ ναίουσιν ἀν᾽ οὔρεα βησσήεντα,
ἠδὲ καὶ ἀτρύγετον πέλαγος τέκεν οἴδματι θυῖον,
Πόντον, ἄτερ φιλότητος ἐφιμέρου· αὐτὰρ ἔπειτα
Οὐρανῷ εὐνηθεῖσα τέκ᾽ Ὠκεανὸν βαθυδίνην
Κοῖόν τε Κρεῖόν θ᾽ Ὑπερίονά τ᾽ Ἰαπετόν τε
135 Θείαν τε Ῥείαν τε Θέμιν τε Μνημοσύνην τε

Φοίβην τε χρυσοστέφανον Τηθύν τ᾽ ἐρατεινήν.***

 

«Και η Γη γέννησε πρώτα ίσον μ᾽ αυτή

τον Ουρανό που ᾽ναι γεμάτος άστρα, να την καλύπτει από παντού τριγύρω
και να ᾽ναι έδρα των μακαρίων θεών παντοτινά ασφαλής.
Γέννησε και τα όρη τα ψηλά, τις όλο χάρη κατοικίες των θεών Νυμφών
130 που κατοικούνε στα βουνά τα φαραγγώδη,
μα και το πέλαγος το άκαρπο γέννησε που ορμάει με το κύμα,
τον Πόντο, δίχως ζευγάρωμα ευφρόσυνο. Κι έπειτα
ξάπλωσε με τον Ουρανό και γέννησε τον Ωκεανό το βαθυδίνη
 τον Κοίο, τον Κρείο, τον Υπερίωνα, τον Ιαπετό,
τη Θεία, τη Ρέα, τη Θέμιδα, τη Μνημοσύνη,

τη χρυσοστέφανη τη Φοίβη και την εράσμια Τηθύ».


Πέμπτη 23 Φεβρουαρίου 2023

Κική Δημουλά

 

Η Κική Δημουλά ήταν διακεκριμένη και πολυβραβευμένη ποιήτρια της δεύτερης μεταπολεμικής γενιάς, με μεγάλη απήχηση στο αναγνωστικό κοινό.

Η Βασιλική Ράδου, όπως ήταν το πατρικό της όνομα, γεννήθηκε στην Αθήνα στις 6 Ιουνίου του 1931, με καταγωγή από την Καλαμάτα. Μετά τις εγκύκλιες σπουδές της, προσελήφθη ως υπάλληλος στην Τράπεζα της Ελλάδος, στην οποία εργάστηκε επί 25 χρόνια, έως το 1974, οπότε και συνταξιοδοτήθηκε. Για μία οκταετία εργάστηκε αποσπασμένη στη σύνταξη του περιοδικού «Κύκλος», που εξέδιδε η τράπεζα, με λογοτεχνικό και οικονομικό περιεχόμενο, στο οποίο δημοσιεύονταν κείμενά της. Το 1954 παντρεύτηκε τον ποιητή Άθω Δημουλά (1921-1986), ο οποίος εργαζόταν ως πολιτικός μηχανικός στους Ελληνικούς Σιδηροδρόμους. Το ζευγάρι απέκτησε δύο παιδιά, τον Δημήτρη (1956) και την Έλση (1957).

Η Κική Δημουλά πρωτοεμφανίστηκε στα γράμματα το 1952 με την ποιητική συλλογή «Ποιήματα», την οποία αποκήρυξε μετά από λίγο και την απέσυρε από την κυκλοφορία. Από τότε εξέδωσε τις ποιητικές συλλογές:

  • Έρεβος (1956)
  • Ερήμην (1958)
  • Επί τα ίχνη (1963)
  • Το λίγο του κόσμου (1971)
  • Το τελευταίο σώμα μου (1981)
  • Χαίρε ποτέ (1988)
  • Η εφηβεία της λήθης (1994)
  • Ενός λεπτού μαζί (1998)
  • Ποιήματα (συγκεντρωτική έκδοση 1998)
  • Ήχος απομακρύνσεων (2001)
  • Χλόη θερμοκηπίου (2005)
  • Συνάντηση (Ανθολογία με εβδομήντα τρία ζωγραφικά έργα του Γιάννη Ψυχοπαίδη, 2007)
  • Μεταφερθήκαμε παραπλεύρως (2007)
  • Τα εύρετρα ( 2010)

Το 1972 τιμήθηκε με το Β' Κρατικό Βραβείο Ποίησης για τη συλλογή «Το λίγο του κόσμου», το 1989 με το Κρατικό Βραβείο Ποίησης για τη συλλογή «Χαίρε Ποτέ», το 1996 με το Βραβείο Ουράνη της Ακαδημίας Αθηνών για τη συλλογή «Η εφηβεία της λήθης» και το 2001 με το Αριστείο των Γραμμάτων της Ακαδημίας Αθηνών, για το σύνολο του έργου της. Τον ίδιο χρόνο της απονεμήθηκε ο Χρυσός Σταυρός του Τάγματος της Τιμής από τον Πρόεδρο της ΔημοκρατίαςΚωνσταντίνο Στεφανόπουλο.

Το 2002 εξελέγη τακτικό μέλος της Ακαδημίας Αθηνών, μόλις η τρίτη γυναίκα που έτυχε αυτής της τιμής, από το ανώτατο πνευματικό ίδρυμα της Ελλάδας. Οι βραβεύσεις για την Κική Δημουλά συνεχίστηκαν το 2009 με το Ευρωπαϊκό Βραβείο Λογοτεχνίας για το σύνολο του έργου της και το 2010 με το Μεγάλο Κρατικό Βραβείο Λογοτεχνίας, επίσης, για το σύνολο του έργου της. Ποιήματά της έχουν μεταφραστεί σε πολλές γλώσσες του κόσμου (Αγγλικά Γαλλικά, Ισπανικά, Ιταλικά, Πολωνικά, Βουλγαρικά, Γερμανικά, Σουηδικά κ.ά.).

Η Κική Δημουλά έχει να επιδείξει κι ένα μικρό σε έκταση αφηγηματικό έργο, μία επιλογή του οποίου περιέχεται στο βιβλίο «Εκτός Σχεδίου» (2005). Κυκλοφορούν, επίσης, η ομιλία που εκφώνησε στην Ακαδημία Αθηνών κατά την τελετή υποδοχής της με τίτλο «Ο Φιλοπαίγμων Μύθος» (2004) και η ομιλία της στην Αρχαιολογική Εταιρεία με τίτλο «Έρανος σκέψεων» (2009).

Ο ποιητικός λόγος της Κικής Δημουλά ακολούθησε μία εξελικτική πορεία, με επιδράσεις από την καβαφική ποίηση στο ξεκίνημά του και με βασικά χαρακτηριστικά στοιχεία τη λογοπλαστική τάση και την εικονοπλαστική ενάργεια. Ο προβληματισμός της Δημουλά, σαφώς υπαρξιακός, εκφράζει την αγωνιώδη αναζήτησή της για το νόημα της φθαρτής ανθρώπινης ζωής. Τα θέματα που κυριαρχούν στα ποιήματά της είναι η απουσία, η φθορά, η απώλεια, η μοναξιά και ο χρόνος. Στοιχεία της γραφής της είναι ο γοργός και αιχμηρός στίχος, ο ειρωνικός τόνος με τη χρήση των λέξεων της καθαρεύουσας, της τεχνολογίας, της αργκό ή και νεολογισμών, η φιλοπαίγμων διάθεση με την παράθεση αντίθετων ή ομόηχων λέξεων, η ηθελημένη αμέλεια στη σύνταξη και οι επαναλήψεις.

Η Κική Δημουλά έφυγε από τη ζωή στις 22 Φεβρουαρίου 2020, σε ηλικία 88 ετών. Το τελευταίο διάστημα νοσηλευόταν σε ιδιωτικό θεραπευτήριο των Αθηνών, με αναπνευστικά και καρδιολογικά προβλήματα.


Πηγή: https://www.sansimera.gr/biographies/663

© SanSimera.gr

Κυριακή 19 Φεβρουαρίου 2023

Οι εγκέφαλοι των ηλικιωμένων έχουν πολλές δυνατότητες!

 EΠΙΤΡΈΨΤΕ ΜΟΥ ΝΑ ΤΟ ΜΟΙΡΑΣΤΏ ΚΑΙ ΜΕ ΤΟΥΣ

ΆΝΩ ΤΩΝ 60 ΕΤΏΝ…  

ΘΕΩΡΏ, ΌΤΙ ΕΊΝΑΙ ΆΞΙΟΠΡΟΣΟΧΉΣ!

  ΠΗΓΗ: _NEW ENGLAND JOURNAL OF MEDICINE.*

              Η ΈΚΠΛΗΞΗ ΈΦΤΑΣΕ!

Ο ΔΙΕΥΘΥΝΤΉΣ ΤΗΣ ΙΑΤΡΙΚΉΣ ΣΧΟΛΉΣ ΤΟΥ

ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΊΟΥ ΤΖΟΡΤΖ ΟΥΆΣΙΓΚΤΟΝ

ΥΠΟΣΤΗΡΊΖΕΙ, ΌΤΙ Ο ΕΓΚΈΦΑΛΟΣ ΕΝΌΣ

ΗΛΙΚΙΩΜΈΝΟΥ ΕΊΝΑΙ ΠΟΛΎ ΠΙΟ ΠΡΑΚΤΙΚΌΣ

ΑΠΌ Ό,ΤΙ ΠΙΣΤΕΎΕΤΑΙ ΣΥΝΉΘΩΣ. ΣΕ ΑΥΤΉ ΤΗΝ ΗΛΙΚΊΑ, Η ΑΛΛΗΛΕΠΊΔΡΑΣΗ ΤΟΥ ΑΡΙΣΤΕΡΟΎ ΚΑΙ ΤΟΥ ΔΕΞΙΟΎ ΗΜΙΣΦΑΙΡΊΟΥ ΤΟΥ ΕΓΚΕΦΆΛΟΥ ΓΊΝΕΤΑΙ ΑΡΜΟΝΙΚΉ, ΓΕΓΟΝΌΣ ΠΟΥ ΔΙΕΥΡΎΝΕΙ ΤΙΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΈΣ ΜΑΣ ΔΥΝΑΤΌΤΗΤΕΣ. ΓΙ' ΑΥΤΌ ΑΝΆΜΕΣΑ ΣΕ ΆΤΟΜΑ ΆΝΩ ΤΩΝ 60 ΕΤΏΝ ΜΠΟΡΕΊΤΕ ΝΑ ΒΡΕΊΤΕ ΠΟΛΛΈΣ ΠΡΟΣΩΠΙΚΌΤΗΤΕΣ, ΠΟΥ ΜΌΛΙΣ ΞΕΚΊΝΗΣΑΝ ΤΙΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΈΣ ΤΟΥΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΌΤΗΤΕΣ.

ΦΥΣΙΚΆ, Ο ΕΓΚΈΦΑΛΟΣ ΔΕΝ ΕΊΝΑΙ ΠΛΈΟΝ

ΤΌΣΟ ΓΡΉΓΟΡΟΣ ΌΣΟ ΉΤΑΝ ΣΤΗ ΝΕΟΛΑΊΑ.

ΩΣΤΌΣΟ, ΑΠΟΚΤΆ ΕΥΕΛΙΞΊΑ. ΕΠΟΜΈΝΩΣ, ΜΕ

ΤΗΝ ΗΛΙΚΊΑ, ΕΊΝΑΙ ΠΙΟ ΠΙΘΑΝΌ ΝΑ

ΠΑΊΡΝΟΥΜΕ ΤΙΣ ΣΩΣΤΈΣ ΑΠΟΦΆΣΕΙΣ ΚΑΙ

ΛΙΓΌΤΕΡΟ ΕΚΤΕΘΕΙΜΈΝΟΙ ΣΕ ΑΡΝΗΤΙΚΆ

ΣΥΝΑΙΣΘΉΜΑΤΑ. Η ΚΟΡΎΦΩΣΗ ΤΗΣ

ΑΝΘΡΏΠΙΝΗΣ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΉΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΌΤΗΤΑΣ

ΕΜΦΑΝΊΖΕΤΑΙ ΓΎΡΩ ΣΤΗΝ ΗΛΙΚΊΑ ΤΩΝ 70

ΕΤΏΝ, ΌΤΑΝ Ο ΕΓΚΈΦΑΛΟΣ ΑΡΧΊΖΕΙ ΝΑ

ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΊ ΜΕ ΠΛΉΡΗ ΙΣΧΎ.

ΜΕ ΤΗΝ ΠΆΡΟΔΟ ΤΟΥ ΧΡΌΝΟΥ, Η ΠΟΣΌΤΗΤΑ ΤΗΣ ΜΥΕΛΊΝΗΣ ΣΤΟΝ ΕΓΚΈΦΑΛΟ ΑΥΞΆΝΕΤΑΙ, ΜΙΑ ΟΥΣΊΑ ΠΟΥ ΔΙΕΥΚΟΛΎΝΕΙ ΤΗΝ ΤΑΧΕΊΑ ΔΙΈΛΕΥΣΗ ΤΩΝ ΣΗΜΆΤΩΝ ΜΕΤΑΞΎ ΤΩΝ ΝΕΥΡΏΝΩΝ. ΛΌΓΩ ΑΥΤΟΎ, ΟΙ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΈΣ ΙΚΑΝΌΤΗΤΕΣ ΑΥΞΆΝΟΝΤΑΙ ΚΑΤΆ 300% ΣΕ ΣΎΓΚΡΙΣΗ ΜΕ ΤΟΝ ΜΈΣΟ ΌΡΟ.

ΕΝΔΙΑΦΈΡΟΝ ΕΊΝΑΙ ΕΠΊΣΗΣ ΤΟ ΓΕΓΟΝΌΣ, ΌΤΙ

ΜΕΤΆ ΑΠΌ 60 ΧΡΌΝΙΑ ΈΝΑ ΆΤΟΜΟ ΜΠΟΡΕΊ ΝΑ

ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΕΊ 2 ΗΜΙΣΦΑΊΡΙΑ ΤΑΥΤΌΧΡΟΝΑ.

ΑΥΤΌ ΣΑΣ ΕΠΙΤΡΈΠΕΙ ΝΑ ΛΎΣΕΤΕ ΠΟΛΎ ΠΙΟ

ΠΕΡΊΠΛΟΚΑ ΠΡΟΒΛΉΜΑΤΑ.

Ο ΚΑΘΗΓΗΤΉΣ MONCHI URI, ΑΠΌ ΤΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΉΜΙΟ ΤΟΥ ΜΌΝΤΡΕΑΛ, ΠΙΣΤΕΎΕΙ ΌΤΙ Ο ΕΓΚΈΦΑΛΟΣ ΤΩΝ ΗΛΙΚΙΩΜΈΝΩΝ ΕΠΙΛΈΓΕΙ ΤΟ ΜΟΝΟΠΆΤΙ, ΠΟΥ ΚΑΤΑΝΑΛΏΝΕΙ ΛΙΓΌΤΕΡΗ ΕΝΈΡΓΕΙΑ, ΕΞΑΛΕΊΦΕΙ ΤΑ ΠΕΡΙΤΤΆ ΚΑΙ ΑΦΉΝΕΙ ΜΌΝΟ ΤΙΣ ΣΩΣΤΈΣ ΕΠΙΛΟΓΈΣ ΓΙΑ ΝΑ ΛΎΣΕΙ ΤΟ ΠΡΌΒΛΗΜΑ. ΔΙΕΞΉΧΘΗ ΜΙΑ ΜΕΛΈΤΗ ΣΤΗΝ ΟΠΟΊΑ ΣΥΜΜΕΤΕΊΧΑΝ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΈΣ ΗΛΙΚΙΑΚΈΣ ΟΜΆΔΕΣ. ΟΙ ΝΈΟΙ ΉΤΑΝ ΠΟΛΎ ΜΠΕΡΔΕΜΈΝΟΙ ΌΤΑΝ ΠΕΡΝΟΎΣΑΝ ΤΑ ΤΕΣΤ, ΕΝΏ ΌΣΟΙ ΕΊΝΑΙ ΆΝΩ ΤΩΝ 60 ΕΤΏΝ ΠΉΡΑΝ ΤΙΣ ΣΩΣΤΈΣ ΑΠΟΦΆΣΕΙΣ.

  Τώρα, ας δούμε τα χαρακτηριστικά του εγκεφάλου μεταξύ 60 και 80 ετών. 

Είναι πραγματικά ροζ.

*ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΟΥ ΕΓΚΕΦΑΛΟΥ ΕΝΟΣ ΕΝΗΛΙΚΟΥ.*

*1.*  ΟΙ ΝΕΥΡΏΝΕΣ ΤΟΥ ΕΓΚΕΦΆΛΟΥ ΔΕΝ ΠΕΘΑΊΝΟΥΝ, ΌΠΩΣ ΛΈΝΕ ΌΛΟΙ ΓΎΡΩ ΣΑΣ. ΟΙ ΜΕΤΑΞΎ ΤΟΥΣ ΣΧΈΣΕΙΣ ΑΠΛΏΣ ΕΞΑΦΑΝΊΖΟΝΤΑΙ ΑΝ ΔΕΝ ΑΣΧΟΛΗΘΕΊ ΚΑΝΕΊΣ ΜΕ ΔΙΑΝΟΗΤΙΚΉ ΕΡΓΑΣΊΑ.

*2.*  Η ΑΠΌΣΠΑΣΗ ΤΗΣ ΠΡΟΣΟΧΉΣ ΚΑΙ Η ΛΉΘΗ ΠΡΟΚΎΠΤΟΥΝ ΛΌΓΩ ΤΗΣ ΥΠΕΡΠΛΗΘΏΡΑΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΏΝ. ΕΠΟΜΈΝΩΣ, ΔΕΝ ΧΡΕΙΆΖΕΤΑΙ ΝΑ ΕΣΤΙΆΣΕΤΕ ΌΛΗ ΣΑΣ ΤΗ ΖΩΉ ΣΕ ΠΕΡΙΤΤΆ ΜΙΚΡΟΠΡΆΓΜΑΤΑ.

*3.*  ΑΠΌ ΤΗΝ ΗΛΙΚΊΑ ΤΩΝ 60 ΕΤΏΝ, ΈΝΑ ΆΤΟΜΟ ΌΤΑΝ ΠΑΊΡΝΕΙ ΑΠΟΦΆΣΕΙΣ ΔΕΝ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΕΊ ΜΌΝΟ ΤΟ ΈΝΑ ΗΜΙΣΦΑΊΡΙΟ ΤΟΥ ΕΓΚΕΦΆΛΟΥ, ΌΠΩΣ ΟΙ ΝΈΟΙ, ΑΛΛΆ ΚΑΙ ΤΑ ΔΎΟ.

*4.   Συμπέρασμα:*

     Εάν ένα άτομο ακολουθεί έναν υγιεινό τρόπο ζωής, είναι κινητό, έχει βιώσιμη σωματική δραστηριότητα και είναι πλήρως διανοητικά δραστήριο, *οι διανοητικές ικανότητες ΔΕΝ μειώνονται με την ηλικία, απλώς ΑΝΑΠΤΎΣΣΟΝΤΑΙ* φτάνοντας στο αποκορύφωμά του στην ηλικία των 80-90 ετών.

      *ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΥΓΙΕΙΝΗΣ:*

*1)*  Μη φοβάσαι τα γηρατειά.

  *2)* Προσπαθήστε να αναπτυχθείτε πνευματικά.

  *3)* Μάθετε νέες χειροτεχνίες, κάντε μουσική, μάθετε να παίζετε μουσικά

          όργανα, Ζωγραφίστε εικόνες! Χορός!

*4)*  Ενδιαφέρεστε για τη ζωή, συναντήστε και επικοινωνήστε με φίλους,                  κάντε σχέδια για το μέλλον, ταξιδέψτε όσο καλύτερα μπορείτε.

*5)*  ΜΗΝ ΞΕΧΝΆΤΕ ΝΑ ΠΗΓΑΊΝΕΤΕ ΣΕ ΜΑΓΑΖΙΆ, ΚΑΦΕΤΈΡΙΕΣ,          ΠΑΡΑΣΤΆΣΕΙΣ.

*6)*  ΜΗΝ ΣΙΩΠΆΣ ΜΌΝΟΣ ΣΟΥ, ΕΊΝΑΙ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΙΚΌ ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΑΘΈΝΑ.

*7)*  ΝΑ ΕΊΣΑΙ ΘΕΤΙΚΌΣ, ΝΑ ΖΕΙΣ ΠΆΝΤΑ ΜΕ ΤΗ ΣΚΈΨΗ: ΠΑΡΑΚΆΤΩ:   "ΌΛΑ ΤΑ ΚΑΛΆ ΠΡΆΓΜΑΤΑ ΕΊΝΑΙ ΑΚΌΜΑ ΜΠΡΟΣΤΆ ΜΟΥ!"

ΠΑΡΑΚΑΛΟΎΜΕ, ΔΏΣΤΕ ΑΥΤΈΣ ΤΙΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΊΕΣ ΣΤΗΝ ΟΙΚΟΓΈΝΕΙΑ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΦΊΛΟΥΣ ΣΑΣ ΗΛΙΚΊΑΣ 60, 70 ΚΑΙ 80 ΕΤΏΝ, ΏΣΤΕ ΝΑ ΕΊΝΑΙ ΠΕΡΉΦΑΝΟΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΗΛΙΚΊΑ ΤΟΥΣ _

Σάββατο 28 Ιανουαρίου 2023

Τα προσωπικά δεδομένα, η αξία και η σημασία της προστασίας τους

 

Προσωπικά δεδομένα είναι όλες οι πληροφορίες που αφορούν ένα –εν ζωή- ταυτοποιημένο ή ταυτοποιήσιμο πρόσωπο
Γράφει ο Μιχάλης Αλεξίου *

Η αξία των προσωπικών δεδομένων είναι αδιαπραγμάτευτη και διαρκώς αυξανόμενη. Ειδικά στην τρέχουσα συγκυρία, είναι προφανές ότι η κατοχή, η πρόσβαση σε αυτά, και η διαχείριση τους, αποτελεί θέμα μεγίστης σημασίας.

Κατά συνέπεια εξίσου σημαντική είναι και η ασφάλεια και προστασία τους, τόσο σε επίπεδο φυσικών προσώπων, όσο και μεταξύ των εταιρειών και των οργανισμών.

Η σημερινή Ευρωπαϊκή Ημέρα Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων αποτελεί υπενθύμιση για το πόσο επίκαιρη αλλά και ουσιαστική είναι η συζήτηση για το σημαντικό αυτό θέμα.

Ξεκινώντας με τον ορισμό τους, σύμφωνα με τον Ευρωπαϊκό Γενικό Κανονισμό Προσωπικών Δεδομένων (GDPR) : προσωπικά δεδομένα είναι όλες οι πληροφορίες που αφορούν ένα –εν ζωή- ταυτοποιημένο ή ταυτοποιήσιμο πρόσωπο (το οποίο καλείται υποκείμενο των δεδομένων).

Τα προσωπικά δεδομένα περιέχουν πληροφορίες όπως:

  • όνομα
  • διεύθυνση
  • αριθμός δελτίου ταυτότητας/διαβατηρίου
  • εισόδημα
  • πολιτισμικό προφίλ
  • κωδικός πρωτοκόλλου διαδικτύου (ΙΡ)
  • δεδομένα που διατηρούν νοσοκομεία ή γιατροί (με αποκλειστικό σκοπό την ταυτοποίηση προσώπου για ιατρικούς λόγους).

Ταυτόχρονα, σύμφωνα πάντα με τον Κανονισμό, δεν επιτρέπεται η επεξεργασία προσωπικών δεδομένων σχετικά με τα εξής χαρακτηριστικά ενός προσώπου:

  • φυλετική ή εθνοτική καταγωγή
  • σεξουαλικός προσανατολισμός
  • πολιτικά φρονήματα
  • θρησκευτικές ή φιλοσοφικές πεποιθήσεις
  • συμμετοχή σε συνδικαλιστικές οργανώσεις
  • γενετικά ή βιομετρικά δεδομένα και δεδομένα υγείας, εξαιρουμένων ειδικών περιπτώσεων (π.χ. όταν έχετε δώσει την πλήρη συγκατάθεσή σας ή όταν η επεξεργασία απαιτείται για λόγους ουσιαστικού δημόσιου συμφέροντος, βάσει της νομοθεσίας της ΕΕ ή της εθνικής νομοθεσίας)
  • προσωπικά δεδομένα που σχετίζονται με ποινικές καταδίκες και αδικήματα, εκτός αν αυτό επιτρέπεται από τη νομοθεσία της ΕΕ ή την εθνική νομοθεσία
  • Τα συγκεκριμένα δεδομένα αξιολογούνται ως ιδιαίτερης αξίας και ευαισθησίας, τα οποία καθίσταται σαφές ότι μπορούν να προκαλέσουν σημαντικότατη βλάβη στις ζωές των υποκειμένων (ιδιοκτήτες των δεδομένων).

Μολαταύτα, και μολονότι έχουν περάσει αρκετά χρόνια από την εφαρμογή και θέση σε ισχύ (25 Μαΐου 2018) του Ευρωπαϊκού Γενικού Κανονισμού Προσωπικών Δεδομένων (GDPR), οι Οργανισμοί, οι Υπεύθυνοι Επεξεργασίας καθώς και οι Υπεύθυνοι Προστασίας (DPO), σε πάρα πολλές περιπτώσεις δεν είναι σε θέση να επιβεβαιώσουν ότι οι ενέργειες που έχουν εφαρμόσει εξασφαλίζουν την συμμόρφωση με τον Κανονισμό.

Την ίδια στιγμή όμως, ακόμη και σε περιπτώσεις όπου έχει τεθεί σε εφαρμογή το σχετικό κανονιστικό πλαίσιο (εφαρμοστικός Ελληνικός Νόμος 4624/2019), παρατηρούνται φαινόμενα ακούσιας παραβατικής συμπεριφοράς.

Εταιρείες επεξεργάζονται παράνομα ή και αποστέλλουν σε τρίτους τα προσωπικά δεδομένα των πελατών/χρηστών των υπηρεσιών τους. Και αυτό, μολονότι οι κατά τόπους ρυθμιστικές αρχές επιβάλλουν υψηλότατα πρόστιμα, όπως για παράδειγμα στην περίπτωση της META (Facebook) στην οποία στο τέλος του 2022 καταλογίστηκε νέο πρόστιμο 265 εκατ. ευρώ για διαρροή προσωπικών δεδομένων από τις ευρωπαϊκές ρυθμιστικές αρχές. Για να γίνει κατανοητό το μέγεθος της υπόθεσης, αξίζει να σημειωθεί ότι τα πρόστιμα που έχουν επιβληθεί στη μητρική εταιρεία προσεγγίζουν το 1 δισ. ευρώ.

Στη χώρα μας, ακόμη και σήμερα, ένα μεγάλο ποσοστό εταιρειών και φορέων που υπόκεινται στη συγκεκριμένη νομοθεσία, είτε λόγω χαμηλών αντανακλαστικών, είτε λόγω των ειδικών συνθηκών που προέκυψαν από την πανδημία, έχουν αφήσει την προσπάθεια προσαρμογής σε ημιτελές ή αρχικό σημείο με ουσιαστικό κίνδυνο να τους επιβληθούν βαρύτατα πρόστιμα.

Στο ενδιάμεσο έχουν γίνει αρκετές προσπάθειες για την δημιουργία και εγκαθίδρυση λύσεων (Διαχειριστικά Συστήματα, Συμβουλευτικές Υπηρεσίες συμμόρφωσης, έλεγχοι συμμόρφωσης) με κύριο εκφραστή το πρότυπο ISO: 27701 που καθορίζει την εφαρμογή ενός Διαχειριστικού Συστήματος με κύριο μέλημα την προστασία των προσωπικών δεδομένων εξασφαλίζοντας έτσι την προσαρμογή στις απαιτήσεις του GDPR. Βέβαια η δημιουργία και λειτουργία ενός Διαχειριστικού Συστήματος απαιτεί συγκεκριμένες γνώσεις και συνολική προσπάθεια σε έναν Οργανισμό, όμως κατ’ αυτό τον τρόπο μπορούν να εξασφαλιστούν σημαντικά σημεία/ βήματα προσαρμογής στις απαιτήσεις του Κανονισμού.

Περαιτέρω, με την πιστοποίηση του Διαχειριστικού Συστήματος -χρησιμοποιώντας την εγκυρότητα που μπορεί να προσφέρει ένας αξιόπιστος φορέας πιστοποίησης- ο Οργανισμός μπορεί να δείξει, ότι πραγματικά εφαρμόζει διαδικασίες που εξασφαλίζουν την προστασία των προσωπικών δεδομένων και βέβαια αποκτά και την έξωθεν καλή μαρτυρία ότι ενδιαφέρεται ουσιαστικά για τα προσωπικά δεδομένα των εργαζομένων, συνεργατών και των πελατών του.

Συνολικά, η σημερινή Ευρωπαϊκή Ημέρα Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων πρέπει να μας θυμίζει την σημαντικότητα και την αξία των προσωπικών μας δεδομένων, την επίδραση που έχει η απώλεια και κακοδιαχείριση τους στην ζωή μας και κυρίως να μην ξεχνάμε τα δικαιώματα μας σαν υποκείμενα έναντι όσων επιβουλεύονται την χρήση και κατάχρηση τους.

Ο Μιχάλης Αλεξίου είναι Information technology and information security product manager της TÜV HELLAS (TÜV NORD)

Πώς θα αναγεννηθεί ο Πύργος του Πειραιά

 

Ο Πύργος του Πειραιά φωταγωγήθηκε κατά τη διάρκεια των Χριστουγέννων

To δεύτερο υψηλότερο κτίριο της Ελλάδας, ο Πύργος του Πειραιάμισό αιώνα μετά την κατασκευή του θα αποκτήσει ζωή καθώς σε έναν χρόνο αναμένεται η πλήρης λειτουργία του 

Η επένδυση υλοποιείται από την Piraeus Tower, τον κοινό επενδυτικό φορέα της Cante Holdings Ltd (όμιλος DIMAND και EBRD) και της PRODEA Investments. Ήταν 6 Ιουλίου του 2020 όταν έπειτα από διαγωνιστική διαδικασία του Δήμου Πειραιά, η κοινοπραξία υπέγραψε 99ετή σύμβαση παραχώρησης για την αξιοποίηση, εκμετάλλευση και συντήρηση του Πύργου Πειραιά.

Το ιστορικό ακίνητο κατασκευάστηκε το 1975 φιλοδοξώντας να γίνει ορόσημο για την περιοχή ενώ το 1983 πήρε την τελική εξωτερική του μορφή. Το κτίριο χαρακτηρίζεται εύλογα ως «κοιμισμένος γίγαντας», καθώς έως σήμερα, δεν λειτούργησε ουσιαστικά ποτέ. Παρά το γεγονός ότι ανά περιόδους έγιναν προσπάθειες αξιοποίησής του, εκτός από το ισόγειο και τους δύο πρώτους ορόφους οι υπόλοιποι έμειναν αναξιοποίητοι στη διάρκεια των ετών.

Στην παρούσα φάση κι ενώ η κατασκευαστική και εμπορική διαδικασία έχει προχωρήσει σε σημαντικό ποσοστό, ο «νέος» Πύργος του Πειραιά εκτιμάται πως είναι έτοιμος στα τέλη του χρόνου. Στην ολοκλήρωσή του, θα είναι ένα κτίριο μεικτών χρήσεων με γραφεία κυρίως αλλά και καταστήματα, εστιατόρια, γυμναστήριο και συνολικά περίπου 29.000 ωφέλιμα τ.μ.

Τους 6 από τους 22 ορόφους -συνολικής μεικτής επιφάνειας περίπου 6.210 τ.μ. μισθώνει η ελληνική start up Dialectica, όπως ανακοινώθηκε το περασμένο φθινόπωρο. Προβλέπεται επίσης ότι τα περίπου 7.500 τμ θα φιλοξενήσουν καταστήματα λιανεμπορίου, εστίασης και γυμναστήριο στο ισόγειο, τον πρώτο και τον δεύτερο όροφο.

Το ανακαινισμένο κτίριο με ύψος 88 μέτρα πάνω από την επιφάνεια της θάλασσας πρόκειται επίσης να είναι ο πρώτος «πράσινος» ουρανοξύστης της Ελλάδας, πιστοποιημένος στην ανώτατη βαθμίδα Platinum, σύμφωνα με το διεθνές πρότυπο LEED. Παράλληλα θα φέρει την πιστοποίηση WELL που αφορά στην υγεία και ευεξία των χρηστών του κτιρίου.

Αξίζει να σημειωθεί ότι τις γιορτές των Χριστουγέννων ο Πύργος Πειραιά φωταγωγήθηκε δίνοντας μία πρώτη εικόνα από εκείνη που φιλοδοξεί να έχει μετά την ολοκλήρωσή του, το εμβληματικό κτίριο.

Η ΕΠΙΒΡΑΒΕΥΣΗ ΤΗΣ ΕΛΕΝΗΣ ΣΕΡΕΤΙΔΗ

ΤΟ Γ' ΚΑΠΗ ΚΑΛΛΙΘΕΑΣ ΚΟΒΕΙ ΤΗΝ ΠΙΤΑ ΤΟΥ

Κυριακή 15 Ιανουαρίου 2023

Θυμήθηκαν το Τατόι για την κηδεία του Τέως - Τα εκατομμύρια που περιμένουν και τα ραδιενεργά υλικά

Μέσα σε δύο μέρες έγινε ό,τι δεν έγινε έναν ολόκληρο χρόνο. Τι συμβαίνει τελικά στο Τατόι και ποια η ευθύνη της υπουργού Πολιτισμού; Και πώς μπορούν να δικαιολογηθούν τα αναξιοποίητα κονδύλια του ΕΣΠΑ;


Ούτε ένας ούτε δύο, αλλά πέντε βασιλείς θα δώσουν το “παρών” τη Δευτέρα (16/1) στην κηδεία του Κωνσταντίνου Γλύξμπουργκ στο Τατόι, ενώ η ελληνική κυβέρνηση θα εκπροσωπηθεί από τον Αντιπρόεδρό της Παναγιώτη Πικραμμένο και την Υπουργό Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη

Την ίδια ώρα, πυρετώδεις είναι οι προετοιμασίες και οι εργασίες στην περιοχή, όπου και έχουν σπεύσει όλοι οι αρμόδιοι και προσπαθούν να την καθαρίσουν απομακρύνοντας τα εναπομείναντα καμένα από την καταστροφική πυρκαγιά του 2021. Η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνησε συνέντευξή της στον ραδιοφωνικό σταθμό ΣΚΑΙ ανέφερε πως “όταν ο τέως Βασιλιάς των Ελλήνων εισήχθη στο νοσοκομείο, το Υπουργείο Περιβάλλοντος, σε συνεργασία με το Υπουργείο Πολιτισμού, κινήθηκε ώστε να επισπεύσει την απομάκρυνση αυτής της ύλης από τον χώρο του κοιμητηρίου. Η εκκλησία είναι συντηρημένη, είναι απολύτως έτοιμη για να δεχθεί κόσμο, ο οποίος θέλει να προσκυνήσει, και ο περιβάλλων χώρος, μέχρι την Κυριακή το βράδυ, τη Δευτέρα το πρωί, θα είναι σε αξιοπρεπή κατάσταση ενός βουνού, το οποίο έχει καεί, και έχουν γίνει όλες οι διαδικασίες διευθέτησης του χώρου, ώστε να μπορεί κανείς να προσεγγίσει τον χώρο της ταφής, χωρίς να υπάρχουν προβλήματα”.

Στην ίδια συνέντευξη, ανέφερε πως το ΥΠΠΟΑ και πάλι σε συνεργασία με το Υπουργείο Περιβάλλοντος, έκαναν όλο το 2022 μια τιτάνια προσπάθεια απομάκρυνσης των χιλιάδων καμένων κορμών. Έπρεπε, όμως να πεθάνει ο Τέως για να καθαριστεί με τρόπο “μαγικό” ο χώρος. Γιατί ό,τι δεν έγινε μέσα σε ένα χρόνο, έγινε τελικά μέσα σε δύο ημέρες. Και ο χώρος, όχι μόνο καθαρίστηκε, αλλά στρώθηκε και χαλίκι στο μονοπάτι απ’ όπου θα περάσει η πομπή. Έπρεπε να καταφθάσουν και πέντε βασιλείς για να πάρει μπρος η μηχανή, που ένα χρόνο τώρα -προφανώς- ήταν στο ρελαντί. Και το λέμε αυτό γιατί οι φωτογραφίες που βγήκαν στη δημοσιότητα από τον χώρο πριν λίγες μέρες κάθε άλλο παρά ενθαρρυντικές ήταν. 

Τι συμβαίνει όμως στο πρώην Βασιλικό Κτήμα, το οποίο ανήκει στην κυριότητα του ελληνικού κράτους, που η κυβέρνηση έχει συμπεριλάβει στις προγραμματικές της εξαγγελίες και διατυμπανίζει σε τακτά χρονικά διαστήματα την σπουδαία ανάπλαση που επίκειται; Υπάρχει πρόοδος στις εκεί εργασίες και τι τελικά έχει μείνει “όρθιο” σε αυτήν την καμένη γη; Γιατί γεγονός είναι πως και ο ιστορικός πυρήνας του κτήματος και τα περιφερειακά κτίρια έχουν υποστεί σοβαρές ζημιές, ενώ οι καταστροφές δεν έχουν ακόμη αποτιμηθεί πλήρως. Μαύροι, καμένοι κορμοί είναι στη θέση του καταπράσινου δάσους, που δε θυμίζει σε τίποτα την παλιά αίγλη.

Και μπορεί η Λίνα Μενδώνη, τεχνηέντως, αλλά σαφώς, στην ίδια συνέντευξη να προσπάθησε να μεταθέσει την ευθύνη για το Τατόι στο Υπουργείο Περιβάλλοντος, όμως ήταν η ίδια που αναφέρθηκε στο Τατόι ως προγραμματική προτεραιότητα της κυβέρνησης το 2019, υποσχόμενη ότι «η Αττική κερδίζει ένα μοναδικό προορισμό για κατοίκους και επισκέπτες». Ήταν η Λίνα Μενδώνη που το καλοκαίρι του 2021 επέβλεπε την κατάσταση στο Τατόι τις ημέρες της φωτιάς - και της αναζωπύρωσής της- που κατέκαψε και τον ιστορικό πυρήνα του κτήματος, ενώ έχει οριστεί και πρόεδρος της Κυβερνητικής Επιτροπής «για τον προγραμματισμό, τον συντονισμό και την επιτάχυνση των διαδικασιών αποκατάστασης του τέως Βασιλικού Κτήματος Τατοΐου». Και βέβαια είναι η ίδια που «διαφημίζει» τα έργα αρμοδιότητάς της στο Τατόι εδώ και 3 χρόνια, κατηγορώντας τις προηγούμενες κυβερνήσεις –ακόμη και αυτές στις οποίες συμμετείχε ως Γενική Γραμματέας του ΥΠΠΟ- ότι «το Τατόι ήταν θύμα ιδεοληψιών για δεκαετίες».

ΤΙ ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΟΜΩΣ ΣΥΝΟΛΙΚΑ ΣΤΟ ΤΑΤΟΪ;

Σε έρευνά μας στις 13 Ιανουαρίου στη δημόσια βάση δεδομένων για τα έργα ΕΣΠΑ παρατηρούμε πως παρά τις κυβερνητικές εξαγγελίες και τα συχνά ταξίδια στη Μ.Βρετανία στελεχών του ΥΠΠΟΑ και βέβαια της ίδιας της υπουργού για να λάβουν την πολύτιμη βασιλική τεχνογνωσία του Καρόλου, το υπουργείο εμφανίζει επί χάρτου απίστευτη στασιμότητα και αναποτελεσματικότητα.

Χαρακτηριστικό είναι πως από τα έργα που έχουν ενταχθεί στο ΕΣΠΑ 2014-2020, στα τρία («Στερέωση και αποκατάσταση του κτηρίου του παλαιού βουστασίου», «Μελέτες ωρίμανσης υποδομών λειτουργικότητας», «Ψηφιοποίηση και Δημοσιοποίηση Επιλεγμένων Συλλογών του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου και του πρώην Βασιλικού Κτήματος Τατοΐου») από τα έξι έργα του κτήματος η απορροφητικότητα είναι 0%, δηλαδή δεν έχουν ακόμη ξεκινήσει. Για το έργο Αποκατάστασης και ανάδειξης 9 κτηρίων η απορρόφηση κονδυλίων είναι μόλις 1,71%, στο έργο Ψηφιοποίησης και προβολής του αρχείου του κτήματος είναι 28,19% και το έργο Αποκατάστασης και Ανάδειξης του κτηρίου των Μαγειρείων είναι 3,30%. Και όλα αυτά ενώ τα έργα αυτά έχουν ημερομηνία λήξης σε μόλις σε λίγους μήνες (31/12/23, 31/12/23, 28/02/23, 31/10/23, 31/05/23 και 31/12/23, αντίστοιχα). Δεν είναι δύσκολο να συμπεράνει κανείς πως τα έργα αποκλείεται να έχουν ολοκληρωθεί στις αναγραφόμενες ημερομηνίες λήξης και ότι ούτε θα αξιοποιηθούν στο κτήμα τα κονδύλια που διαφημίζει η Υπουργός Πολιτισμού, ούτε θα προχωρήσει ουσιαστικά το έργο που χρειάζεται να γίνει στο Τατόι για την απόδοση του κτήματος στους πολίτες.

Το πράγμα γίνεται ακόμη χειρότερο αν συνυπολογίσουμε ότι το ΕΣΠΑ 2014-2020 έχει κανονικά λήξει, και έχει πάρει παράταση ως τις 21/12/2023. Είναι πρακτικώς αδύνατο τα έργα που έχουν σήμερα 0% πρόοδο να ξεκινήσουν, πόσο μάλλον να τελειώσουν ως το τέλος του 2023. Τι σημαίνει αυτό; Ότι τα κονδύλια αυτά δεν θα αξιοποιηθούν ποτέ και θα επιστρέψουν στην Ευρωπαϊκή Ένωση; Και ποιος έχει την ευθύνη για αυτό; 




ΚΙ ΟΧΙ, ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ Η ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ...

Δεν είναι η πρώτη φορά που παρατηρείται το γεγονός αυτό στα έργα του Υπουργείου Πολιτισμού. Ως δημοσιογράφοι λαμβάνουμε απανωτά δελτία Τύπου στα οποία επαναλαμβάνεται το γνωστό παραμύθι για το πόσες πολλές «επενδύσεις» γίνονται στον τομέα του Πολιτισμού. Προαναγγέλλονται δεκάδες έργα, δεσμεύονται εκατομμύρια επί εκατομμυρίων από τα κονδύλια του ΕΣΠΑ και τα Περιφερειακά Επιχειρησιακά Προγράμματα. Η υπουργός βιώνει μία ταξιδιωτική έκσταση -σπαταλώντας τεράστια χρηματικά κονδύλια- εντός και εκτός χώρας δήθεν για να επιβλέψει την πρόοδο των έργων. Και τελικά το αποτέλεσμα; Εντάσσονται διθυραμβικά έργα και τίτλοι σε ανέφικτες ημερομηνίες ολοκλήρωσης προκειμένου να λάβουν την έγκριση των διαχειριστικών αρχών και δεσμεύονται έτσι πόροι για έργα ανώριμα. Μετά, προ του αδιεξόδου της απένταξης, αρχίζουν οι παρατάσεις, αφού τα έργα δεν ολοκληρώνονται ποτέ στην ώρα τους. Τι σημαίνει αυτό; Ολόκληρο υπουργείο οδηγείται σε υπερδέσμευση χρηματικών και ανθρώπινων πόρων δένοντας επί χρόνια τα χέρια των επόμενων υπουργών/κυβερνήσεων που φορτώνονται τα έργα αυτά και δεν έχουν πόρους να σχεδιάσουν τίποτα άλλο, ούτε έχουν τη δυνατότητα να ανακατανείμουν τους πόρους αυτούς.

Να σημειώσουμε ότι άλλα 8 έργα του ΥΠΠΟΑ για το Τατόι, συνολικού προϋπολογισμού 48 εκατομμυρίων ευρώ, έχουν «ενταχθεί» στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Παρότι τα κονδύλια του Ταμείου Ανάκαμψης αποτελούν βασικό επιχείρημα –και προεκλογικά- της κυβέρνησης για την στήριξη της οικονομίας, από τα 8 έργα του ΥΠΠΟΑ που έχουν τυπικά ημερομηνίες έναρξης μέσα στο 2021 και το 2022, κανένα δεν έχει ακόμη ξεκινήσει!

ΤΙ ΕΣΤΙ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Σ' ΕΝΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ;

Μπορεί να ακούγεται αυτονόητος ο ορισμός, όμως όπως φαίνεται δεν είναι, τουλάχιστον για την κυρία Μενδώνη: Αποτελεσματικότητα είναι να ολοκληρώνεις τα έργα που έχεις εξαγγείλει στις ημερομηνίες στις οποίες δεσμεύεσαι εξαρχής και όχι να εντάσεις απλώς έργα-τίτλους και να στέλνεις διθυραμβικά δελτία Τύπου για το τι ΘΑ κάνεις με τα χρήματα που δέσμευσες. Κάποια στιγμή θα πρέπει να περάσουμε από αυτό το καταραμένο το ΘΑ στην πράξη. Γιατί όταν τα έργα δεν ολοκληρώνονται στον εξαρχής συμπεφωνημένο χρόνο, εξαντλούν τους οικονομικούς και ανθρώπινους πόρους του υπουργείου.

Το Τατόι αποτελεί το πλέον χαρακτηριστικό παράδειγμα. Γιατί πραγματικά φαντάζει σαν θέατρο του παραλόγου η όλη κατάσταση εκεί. Δεν είναι δυνατόν να διαφημίζεται τόσο ένα έργο τέτοιου βεληνεκούς και τα μισά έργα να έχουν 0/100 απορροφητικότητα. Αψευδής μάρτυρας θα είναι η εικόνα που θα παρουσιαστεί την Δευτέρα στις τηλεοπτικές κάμερες από το κτήμα Τατοΐου. 


ΤΙ ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΜΕ ΤΟΥΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΥΣ ΣΤΟ ΤΑΤΟΪ ΠΟΥ ΗΡΘΑΝ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΟΙ ΑΚΟΜΗ ΚΑΙ ΜΕ ΡΑΔΙΕΝΕΡΓΑ ΥΛΙΚΑ;

Το προηγούμενο διάστημα πέντε σωματεία του Υπουργείου Πολιτισμού πραγματοποίησαν αυτοψία στα εργοτάξια του ΥΠΠΟΑ στο Τατόι. Όπως ανέφεραν τα ίδια τα σωματεία, πρόκειται για το μεγαλύτερο εργοτάξιο του ΥΠΠΟΑ, αφού απασχολεί περισσότερα από 60 άτομα με σύμβαση ορισμένου χρόνου. Όπως αναφέρουν τα σωματεία, «παρά το πλήθος του προσωπικού και του τεράστιου προϋπολογισμού των 100 και πλέον εκατομμυρίων ευρώ που διαθέτει το έργο, ελάχιστα δαπανούνται για την διαμόρφωση ασφαλών και υγιεινών συνθηκών εργασίας, και πολλά από τα προβλήματα παραμένουν εδώ και πολλά χρόνια». Εν συνεχεία αναφέρουν τα προβλήματα του προσωπικού, την έλλειψη συγκοινωνίας, απουσία φυλακτικού προσωπικού, έλλειψη πόσιμου νερού, έλλειψη γιατρού εργασίας και πολλά άλλα για τα οποία εγκαλούν την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Πολιτισμού ότι δεν προσπαθεί να τα επιλύσει.

Το πιο σημαντικό που εντοπίζουν όμως, είναι ότι στο έργο της Διεύθυνσης Εθνικού Αρχείου Μνημείων οι εργαζόμενοι δουλεύουν σε παντελώς ακατάλληλες συνθήκες, με κίνδυνο για την υγεία τους. Χρησιμοποιείται ως χώρος γραφείου ο αποθηκευτικός χώρος (κοντέινερ) όπου έχουν μαζευτεί οι κούτες με τα αντικείμενα του κτήματος που δεν έφυγαν στο εξωτερικό το 1991, στην επιχείρηση που ονομάστηκε τότε «ριφιφί» και πραγματοποιήθηκε με την ανοχή της κυβέρνησης του Κωνσταντίνου Μητσοτάκη. Τα αντικείμενα που υπεξαιρέθηκαν τότε πουλήθηκαν αργότερα από τον έκπτωτο βασιλιά Κωνσταντίνο σε δημοπρασία του οίκου Christie’s. Οι κούτες που παρέμειναν, φυλάσσονταν στο κέντρο της Αθήνας, ενώ με επιλογή της Λ. Μενδώνη μεταφέρθηκαν σε κοντέινερ στο Τατόι. Δύο από αυτά κάηκαν στην πυρκαγιά του 2021, όμως η Υπουργός επιμένει ακόμη και σήμερα ότι δεν περιείχαν σημαντικά αντικείμενα. Στο κοντέινερ όπου έχουν αποθηκευτεί πολλές από τις κούτες με τα περίπου 100.000 αντικείμενα που υπολογίζεται ότι έχουν σωθεί, γίνεται η αποσυσκευασία και η καταγραφή των ευρημάτων. Κανείς δεν γνωρίζει με ακρίβεια τι περιέχουν οι κούτες αυτές. Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες του NEWS 24/7 έχουν προκληθεί εκλύσεις επικίνδυνων τοξικών, ενώ έχουν εντοπιστεί πυρομαχικά, αλλά ακόμη και ραδιενεργά υλικά μέσα στις κούτες, στον ίδιο χώρο όπου εργάζεται το προσωπικό που καταγράφει και τεκμηριώνει τα αντικείμενα. Σε επικοινωνία του site δεν κατάφερε να γίνει γνωστό αν ακολουθήθηκαν οι ενέργειες που προβλέπονται στις περιπτώσεις αυτές για την μέτρηση και την απομάκρυνσή τους. Τα σωματεία του ΥΠΠΟΑ ζητούν το θέμα αυτό να επιλυθεί άμεσα «με τη δημιουργία ειδικού χώρου γραφείου, χωριστού και εγγύς στον αποθηκευτικό χώρο».




ΤΙ ΣΗΜΑΙΝΕΙ «ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ» ΤΟΥ ΚΤΗΜΑΤΟΣ ΤΑΤΟΪΟΥ;

Σε τι χρησιμεύουν όλα αυτά τα έργα, αν όχι στην απόδοση στους πολίτες του κτήματος ως δημόσιου χώρου για αναψυχή και πολιτισμό; Γιατί να δίνονται τόσα κονδύλια σε έναν χώρο, αν αυτός δεν πρόκειται να γυρίσει πίσω στους πολίτες της Αττικής; Οι προθέσεις του Υπουργείου Πολιτισμού αποτυπώθηκαν στην απόφαση του Κεντρικού Συμβουλίου Νεοτέρων Μνημείων, που γνωμοδότησε για τη μετατροπή χρήσεων των κτιρίων του ιστορικού πυρήνα του κτήματος σε μουσειακούς χώρους, αναψυκτήριο, πωλητήριο, χώρους παραγωγής και διάθεσης αγροτικών προϊόντων, χώρους αθλητισμού, αλλά και σε ξενοδοχεία. Η ανταλλαγή τεχνογνωσίας με τον βασιλιά Κάρολο της Αγγλίας για το Dumfries House της Σκωτίας, όπου μετέβησαν πριν λίγους μήνες η Λίνα Μενδώνη και οι συνεργάτες της, δημιουργεί εύλογες ανησυχίες για την «αξιοποίηση» του Κτήματος Τατοΐου.

Πέρα από το γεγονός ότι η δραστηριότητα του Ιδρύματος του (πρίγκιπα τότε) Καρόλου γύρω από το Dumfries House έχει απασχολήσει τη δημοσιότητα για περίεργες χρηματοδοτήσεις από Ρώσους ολιγάρχες και Σαουδάραβες επιχειρηματίες –οδηγώντας τις «κακές γλώσσες» να αναρωτιούνται ποια ακριβώς τεχνογνωσία πήγε να «ανταλλάξει» η Λίνα Μενδώνη στη Σκωτία- φαίνεται ότι η τάση της κυβέρνησης είναι η δημιουργία ξενοδοχείων, εστιατορίων και σπα που θα απευθύνονται σε πολύ υψηλά βαλάντια στα κτίρια του Τατοΐου. Σύμφωνα με πηγές του NEWS 24/7, στα σχέδια αυτά δεν ήταν σύμφωνος ο εκλιπών Κωνσταντίνος Γλύξμπουργκ, που είχε περάσει μεγάλο μέρος της ζωής του στο Τατόι. Αντιθέτως, οι γιοι του φαίνεται να μην συμμερίζονται τις ρομαντικές απόψεις του πατέρα τους και να ενδιαφέρονται ιδιαίτερα για τις… επιχειρηματικές δραστηριότητες που θα ανοίξουν στο Κτήμα Τατοΐου. Απομένει να δούμε αν συναντήσεις της κυβέρνησης με τους γιους του έκπτωτου βασιλιά, όπως αυτές που έγιναν με αφορμή την εξόδιο τελετή, έχουν πραγματοποιηθεί και για το μέλλον του κτήματος, που –ας μην ξεχνάμε- ανήκει οριστικά στον ελληνικό λαό.

Ανέκδοτα για ξανθιές...

Η ξανθιά μιλάει με μια φίλη της:

«Δεν καταλαβαίνω» λέει «Πριν μια βδομάδα ήρθε ένας νεαρός και μου χτύπησε την πόρτα. Όταν του άνοιξα, με ρώτησε αν είναι ο άντρας μου σπίτι, κι όταν του είπα πως δεν είναι, με πέταξε στο πάτωμα και μου πέταξε τα μάτια έξω.

Μετά από δυο μέρες ξανάρθε, με ξαναρώτησε αν είναι ο άντρας μου σπίτι κι όταν του είπα όχι, με ξαναπέταξε στο πάτωμα και μου πέταξε τα μάτια έξω.

Σήμερα το πρωί ξανάρθε, με ρώτησε πάλι αν είναι ο άντρας μου σπίτι κι όταν του είπα πως δεν είναι, με ξαναπέταξε στο πάτωμα και μου πέταξε τα μάτια έξω… Δεν μπορώ να καταλάβω!»

«Είναι απίστευτο!» λέει η φίλη της. «Αλλά τι είναι αυτό που δεν μπορείς να καταλάβεις;»

“Δεν μπορώ να καταλάβω τι ακριβώς θέλει τον άντρα μου!”…