Σάββατο 14 Απριλίου 2018

Ξεσπάθωσε ο ναύαρχος Γκόρτζης: «Αν δεν μπορείτε να αναλάβετε τις ευθύνες σας, βγάλτε τουλάχιστον τον σκασμό…»


"Μπορείτε να μας πείτε κύριε Καμμένε τον μισθό του «ήρωα στο πάνθεον των ηρώων» Σμηναγού;"

Ξεσπάθωσε ο ναύαρχος Κωστής Γκόρτζης με τα «μεγάλα λόγια» που άκουσε χθες για τον χαμό του άτυχου σμηναγού της Πολεμικής Αεροπορίας Γιώργου Μπαλταδώρου.

Ο ναύαρχος απάντησε στις μεγαλοστομίες των πολιτικών για τον χαμό του 34χρονου, γράφοντας στο Facebook:

«Έχοντας «δουλέψει» στον αέρα και στη θάλασσα του Αιγαίου, και γνωρίζοντας καλά τις συνθήκες «εργασίας», αφόρητη θλίψη νοιώθω για την απώλεια ακόμα ενός νέου ανθρώπου στο καθήκον. 

Η θλίψη γίνεται οργή όμως όταν οι «αρμόδιοι» και «υπεύθυνοι» για την διαμόρφωση των συνθηκών «εργασίας», συνήθως γόνοι πλουσίων φλώροι κοπανατζήδες και βολεμένοι εξουσιομανείς, σπεύδουν με μεγαλοστομίες και κολακευτικά σχόλια για τον νεκρό να καπλαντίσουν την ανευθυνότητά τους…

Μπορείτε να μας πείτε κύριε Καμμένε τον μισθό του «ήρωα στο πάνθεον των ηρώων» Σμηναγού;

Μπορείτε κύριε Κατρούγκαλε να μας πείτε τι σύνταξη προβλέπεται για τη σύζυγο και τα παιδιά του Σμηναγού;

Μήπως εσείς κύριε Μητσοτάκη που θα «συμπαρασταθείτε με κάθε τρόπο στην οικογένεια»; 

Αν δεν μπορείτε να αναλάβετε τις ευθύνες σας, βγάλτε τουλάχιστον τον σκασμό…"

πηγή 

ΑΦΙΕΡΩΜΕΝΟ ΣΤΟΝ ΑΕΤΟ ΜΑΣ ΣΑΝ ΥΣΤΑΤΟ ΧΑΙΡΕ..(Δημοσίευση της φίλης Βίκυ Βλυσίδου)

Φωτογραφία της Βίκυ Βλυσίδου.
Κάμετε ενός λεπτού σιγή 
Αρχίζει η γης να τρίζει 
Σήμερα ένας αετός 
Τον Άδη προσεγγίζει
Γιώργη στα μέρη που θα πας
Πριν τη προσγείωση σου 
Να κάμεις μια διέλευση 
Με όλη την ισχύ σου
Για να σειστεί συθέμελα 
Του χάρου το κονάκι 
Φόρος τιμής, χαιρετισμός 
Στο Κώστα Ηλιάκη
Να ακούσει ο Άδης και να πει
Έρχεται αεροπόρος
Ήρωας, Έλληνας, Αετός
Ο Γιώργος Μπαλταδώρος
Καλό ταξίδι Σμηναγέ μας!!!!
Φωτογραφία της Βίκυ Βλυσίδου.

Τετάρτη 11 Απριλίου 2018

10 ερωτικά σκάνδαλα που συντάραξαν τη Μεσαιωνική Ευρώπη

10Αβελάρδος και Ελοΐζα
Στις αρχές του 12ου αιώνα ο Πιερ Αμπελάρ (στην Ελλάδα τον γνωρίζουμε ως Πέτρο Αβελάρδο) ήταν ο πιο διάσημος φιλόσοφος στην Ευρώπη. Πλήθος κόσμου παρακολουθούσε τις ομιλίες του, ενώ οι μαθητές του πλήρωναν αδρά για να παρακολουθούν τις παραδόσεις του. Σε ηλικία 37 ετών, ο γάλλος φιλόσοφος προκάλεσε μέγα σκάνδαλο στο Παρίσι, όταν ερωτεύτηκε την 15χρονη μαθήτριά του Ελοΐζ (Ελοΐζα). Η πανέμορφη Ελοΐζα ήταν ανιψιά του ιερέα της Παναγίας των Παρισίων Φιλμπέρ (Φουλβέρτου), ο οποίος έγινε έξω φρενών, όταν έμαθε για την ανοίκεια σχέση και απαίτησε από τους δύο ερωτευμένους να παντρευτούν. Κανένας, όμως, από τους δύο δεν ήθελε τον γάμο, αλλά συμφώνησαν τελικά να παντρευτούν, εφόσον αυτός θα παρέμενε μυστικός. Αλλά όταν η Ελοΐζα γέννησε το παιδί του Αβελάρδου, ονόματι Αστρολάβος, ο Φουλβέρτος δημοσιοποίησε τον γάμο, ίσως και για να πλήξει τη φήμη τού διάσημου φιλοσόφου. Η Ελοΐζα τον αρνήθηκε και ο θείος της εξοργίστηκε για δεύτερη φορά. Ο Αβελάρδος έστειλε την Ελοΐζα σε μοναστήρι μέχρι να ξεχαστεί το θέμα, αλλά προκάλεσε τη νέα οργή του Φουλβέρτου, ο οποίος θεώρησε ότι ο Αβελάρδος ήθελε να ξεφορτωθεί την ανιψιά του. Το 1117, μία ομάδα εξαγριωμένων ανδρών με διαταγή του Φουλβέρτου όρμησε στο υπνοδωμάτιο του Αβελάρδου και τον ευνούχισε. Ο φιλόσοφος μόλις που διασώθηκε και αποφάσισε να γίνει μοναχός, διατηρώντας επαφή με την Ελοΐζα, που εν τω μεταξύ είχε περιβληθεί κι αυτή το μοναχικό σχήμα.

9Κατερίνα Χετζελντόρφερ
Στα τέλη του 15ου αιώνα ένας νεαρός άνδρας εγκαταστάθηκε στην πόλη Σπάιερ της Γερμανίας. Ζούσε πλάνητα βίο, δημιουργούσε εφήμερες ερωτικές σχέσεις και παρενοχλούσε σεξουαλικά τις γυναίκες στα καρναβάλια. Οι κάτοικοι της περιοχής έχοντας συνηθίσει τις παραξενιές του, έπεσαν από τα σύννεφα όταν το 1477 αποκαλύφθηκε ότι ο νεαρός ερωτύλος άνδρας ήταν γυναίκα και ονομαζόταν Κατερίνα Χετζελντόρφερ. Η κοπέλα, πλέον, οδηγήθηκε σε δίκη μαζί με τις ερωμένες της κι εκεί αποκαλύφθηκε το μεγάλο μυστικό της. Είχε κατασκευάσει και προσαρμόσει στο σώμα της ένα ομοίωμα ανδρικού μορίου, από δέρμα, βαμβάκι και ξύλο, το οποίο ήταν τόσο πειστικό, ώστε οι γυναίκες που συνευρίσκονταν μαζί της δεν είχαν καταλάβει το παραμικρό. Το δικαστήριο καταδίκασε τελικά την Κατερίνα Χετζελντόρφερ σε θάνατο δια πνιγμού και τις ερωμένες της σε εξορία, επειδή θεώρησε ότι εξαπατήθηκαν.

8Ο Βασιλιάς της Σουηδίας και η κουνιάδα του
Η πριγκίπισσα Γιούτα ήταν κόρη του βασιλιά της Δανίας Ερρίκου Ε’. Σε νεαρή ηλικία κλείστηκε σε μοναστήρι με την προοπτική να γίνει μοναχή. Άλλαξε γνώμη και δραπέτευσε στη Σουηδία, όπου η αδελφή της Σοφία είχε παντρευτεί τον βασιλιά Βάλντεμαρ. Γρήγορα, η όμορφη Γιούτα έπεσε στα δίχτυα του βασιλιά. Οι ψίθυροι στη σουηδική κοινωνία έγιναν κραυγές όταν μαθεύτηκε ότι το παράνομο ζευγάρι είχε αποκτήσει και παιδί. Ο Βάλντεμαρ για να σώσει την κατάσταση πραγματοποίησε προσκυνηματικό ταξίδι στη Ρώμη, με σκοπό να ζητήσει άφεση αμαρτιών από το Πάπα. Εκεί, όμως, τον περίμενε νέα ψυχρολουσία, καθώς ο ποντίφικας του επέβαλε ως πρόστιμο ένα μεγάλο χρηματικό ποσό. Οι υπήκοοι του Βάλντεμαρ εξοργίστηκαν, καθώς κλήθηκαν να πληρώσουν αυτοί το βαρύ πρόστιμο μέσω της αύξησης της φορολογίας. Τελικά, υπό το βάρος του σκανδάλου εξαναγκάστηκε σε παραίτηση το 1275 και στο θρόνο της Σουηδίας ανέβηκε ο αδελφός του Μάγκνους Γ’.

7Οι αμαρτωλές καλόγριες του Λίτλμορ
Το 1517, ο τοπικός επίσκοπος της Οξφόρδης επιθεωρώντας το γυναικείο μοναστήρι του Λίτλμορ ανακάλυψε «Σόδομα και Γόμορρα». «Οι μοναχές έκαναν τρέλες με άνδρες μέσα στο μοναστήρι» έγραψε στην αναφορά του. Όπως διαπίστωσε, ακόμη και η ηγουμένη του μοναστηριού είχε αποκτήσει παιδί με έναν παπά από τον Κεντ. Και σαν να μην έφτανε αυτό, είχε αφαιρέσει πολύτιμα αντικείμενα από τη μοναστηριακή περιουσία, προκειμένου να προικίσει την κόρη της. Ο επίσκοπος προσπάθησε να τις συνετίσει, αλλά οι μοναχές δεν έπαιρναν από νουθεσίες. Όταν μία από αυτές τιμωρήθηκε με περιορισμό, κάποιες καλόγριες έσπασαν την πόρτα του κελιού της, την απελευθέρωσαν και του έβαλαν φωτιά. Ο επίσκοπος δεν είχε άλλη λύση παρά να βάλει λουκέτο στο μοναστήρι.

6Ο ακόλαστος Πάπας

Ο Οκταβιανός έγινε Πάπας με το όνομα Ιωάννης ΙΒ’ σε ηλικία μόλις 18 ετών, επειδή ανήκε σε αριστοκρατική και πανίσχυρη οικογένεια της Ρώμης. Σύντομα, ο νεαρός ποντίφικας άρχισε να ενδιαφέρεται περισσότερο για το σεξ παρά για τα υψηλά ιερατικά του καθήκοντα, μέχρι του σημείου η επίσημη κατοικία του να θυμίζει πορνείο, σύμφωνα με τους χρονικογράφους της εποχής. Ο κλήρος αντιδρούσε και προσευχόταν, όχι για την υγεία του, αλλά για το θάνατό του. Προτού το σκάνδαλο γίνει γνωστό σ’ όλη την Ευρώπη ο αυτοκράτορας Όθων Α’ της Αγίας Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας τον προειδοποίησε με επιστολή του ότι «όχι λίγοι, αλλά πολλοί σε κατηγορούν για ανθρωποκτονία, ψευδορκία, ιεροσυλία και αιμομιξία με θηλυκούς συγγενείς σου και τις δύο αδελφές σου». Δεν πέρασε πολύς καιρός και ο ακόλαστος Πάπας πέθανε, το 964, σε ηλικία 27 ετών, στην αγκαλιά μιας από τις ερωμένες τους, ονόματι Στεφανέτα. Διηγήσεις της εποχής αναφέρουν ότι είτε πέθανε από την υπερπροσπάθεια κατά τη διάρκεια της ερωτικής πράξης, είτε από τα χέρια του απατημένου συζύγου, ο οποίος τον συνέλαβε επ’ αυτοφώρω και τον εκπαραθύρωσε.

5Γουλιέλμος ο κατακτητής
Ο βασιλιάς της Αγγλίας Γουλιέλμος Α’ είναι γνωστός στις μέρες μας περισσότερο ως ο Γουλιέλμος ο Κατακτητής, εξαιτίας των επιδόσεών του στα πεδία των μαχών. Στην εποχή του, τον 11ο αιώνα, ήταν γνωστός ως Γουλιέλμος ο Μπάσταρδος ή Γουλιέλμος ο Βυρσοδέψης, επειδή ήταν καρπός του νεανικού έρωτα του πατέρα του Ροβέρτου, Δούκα της Νορμανδίας και μιας ταπεινής γαλλιδούλας, κόρης βυρσοδέψη. Ο Ροβέρτος δεν είχε άλλο γιο κι έτσι νομιμοποίησε τον Γουλιέλμο. Αλλά το στίγμα τού νόθου τον καταδίωκε σ’ όλη τη ζωή του. Όταν πολιορκούσε την πόλη Αλενσόν της Νορμανδίας, οι κάτοικοι κρέμασαν δέρματα ζώων στους τοίχους και του φώναζαν: «Δέρματα, δέρματα για τον βυρσοδέψη!» και «Πολύ δουλειά για τον βυρσοδέψη!». Ο Γουλιέλμος οργίσθηκε από τα κοροϊδευτικά σχόλια και διέταξε να κόψουν τα χέρια όσων τον λοιδορούσαν. Στη συνέχεια, τα εκτόξευσε με τον καταπέλτη προς γνώση και συμμόρφωση.

4Οι βασιλείς - δαίμονες της Αγγλίας
Ο βασιλιάς της Αγγλίας Ερρίκος Β’ ήταν γιος του Τζέφρι Πλαντάτζενετ (Πλανταγενέτης στα ελληνικά), κόμη της Ανδεγαυΐας (Ανζού). Η οικογένειά του είχε κακή φήμη και οι σύγχρονοί του πίστευαν ότι κατάγεται από δαίμονες. Σύμφωνα με τον θρύλο, ένας από τους προγόνους του είχε παντρευτεί τη μυστηριώδη καλλονή Μελουζίνα, την οποία συχνά έβλεπε να ξεγλιστρά από την εκκλησία πριν από την έναρξη της Θείας Ευχαριστίας. Μία μέρα την παραφύλαξε έξω από την εκκλησία, με σκοπό να εμποδίσει την έξοδό της. Όταν ο ιερέας άρχισε να τελεί το μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας, η Μελουζίνα έκραξε, ξεδίπλωσε τα φτερά της και πέταξε μέσα από το παράθυρο, αφήνοντας πίσω της δύο μικρά δαιμονάκια. Οι απόγονοι της οικογένειας, όπως ο Ερρίκος Β’ και ο γιος του Ριχάρδος ο Λεοντόκαρδος συχνά το διασκέδαζαν, λέγοντας ότι είναι μισοί άνθρωποι και μισοί δαίμονες. Πάντως, ο Άγιος Βερνάρδος του Κλερβό είχε διαφορετική γνώμη και διακήρυσσε γι’ αυτούς ότι «από τον διάβολο ήλθαν και στον διάβολο θα επιστρέψουν».

3Ο βασιλιάς, ο γιος του, η μέλλουσα νύφη του και ο αδελφός της
Ο Ριχάρδος ο Λεοντόκαρδος και η πριγκίπισσα της Γαλλίας Αλίκη είχαν λογοδοθεί από μικρά παιδιά. Από ηλικίας 9 ετών, η πριγκίπισσα ζούσε στο παλάτι του μελλοντικού συζύγου της. Όμως, όταν έγινε 16 ετών, ο πατέρας του Ριχάρδου και βασιλιάς της Αγγλίας Ερρίκος Β’ αρνήθηκε να συναινέσει στο γάμο. Φήμες που κυκλοφόρησαν τον ήθελαν σφόδρα ερωτευμένο με το νεαρό κορίτσι. Μόλις το έμαθε ο Πάπας απείλησε με αφορισμό ολόκληρη την Αγγλία, εκτός αν ο Ριχάρδος και η Αλίκη παντρεύονταν. Ο βασιλιάς της Γαλλίας Λουδοβίκος Ζ’ μήνυσε στον άγγλο ομόλογό του ότι θέλει την κόρη του πίσω, αν δεν γίνει ο γάμος. Ο Ερρίκος δέχτηκε με βαριά καρδιά να γίνει ο γάμος, αλλά τον τρέναρε διαρκώς. Τα πράγματα περιπλέχτηκαν, όταν αποκαλύφτηκε ότι ο Ριχάρδος διατηρούσε δεσμό με τον αδελφό της Αλίκης, Φίλιππο. Σε κάθε περίπτωση, ο Ριχάρδος αρνήθηκε να παντρευτεί την Αλίκη, μετά το θάνατο του πατέρα του, επειδή όπως ισχυρίστηκε είχε γεννήσει τον ετεροθαλή αδελφό του.

2Η σπηλιά των οργίων
Στην ύστερη μεσαιωνική Ευρώπη, η Καθολική Εκκλησία θεωρούσε τις ερωτικές διαστροφές ως την κορωνίδα των θρησκευτικών εγκλημάτων κι ενθάρρυνε τους αιρετικούς να τις φέρνουν στο φως. Σε μία από τις πιο διάσημες υποθέσεις, ένας γερμανός αιρετικός ονόματι Λέπτσετ αποκάλυψε σημεία και τέρατα που γίνονταν σε μία σπηλιά έξω από την Κολωνία, με πρωταγωνιστές μια σέκτα της αίρεσης των Καθαρών, που όμνυαν στον Εωσφόρο και πίστευαν ότι κακώς εξεδιώχθη από τον Θεό. Στη «λειτουργία» της σέκτας μέσα στη σπηλιά συνέβαιναν απίστευτα πράγματα, σύμφωνα με την κατάθεσή του Λέπτσετ, και κατέληγε μ’ ένα ομοφυλοφυλικό όργιο «άνδρες με άνδρες και γυναίκες με γυναίκες».

1Ο Μακιαβέλι, ο Ντα Βίντσι και οι «Τρύπες της Αλήθειας»Κατά τη διάρκεια του 15ου αιώνα, οι άρχοντες της Φλωρεντίας τοποθέτησαν κουτιά, γνωστά ως «τρύπες της αλήθειας», σ’ όλη την πόλη. Οι πολίτες μπορούσαν να γράψουν ανώνυμα καταγγελίες και να τις ρίχνουν μέσα σ’ αυτά, προκειμένου να ερευνηθούν από τις αρχές. Ήταν η μεγάλη ευκαιρία για υπαινιγμούς και σπερμολογίες. Ακόμη και ο Νικολό Μακιαβέλι έπρεπε να αποδείξει ότι δεν σοδόμισε μία νεαρή εταίρα, όπως τον κατηγόρησαν. Αλλά το μεγαλύτερο σκάνδαλο ξέσπασε στις 9 Απριλίου 1476, όταν ο μέγας Λεονάρντο Ντα Βίντσι κατηγορήθηκε ότι είχε ερωτική σχέση με τον 17χρονο Γιάκοπο Σαλταρέλι. Στην πόλη έγινε χαμός και σύντονα ο μεγάλος καλλιτέχνης κλήθηκε σε απολογία από τους φύλακες των ηθών, που ονομάζονταν Αξιωματούχοι της Νύχτας. Ευτυχώς για τον Ντα Βίντσι, η κατηγορία αποδείχθηκε ψευδής κι έτσι δεν διαταράχθηκε η καριέρα και η φήμη του.


Ο χρησμός της Αμφίπολης αναζητεί απαντήσεις στους Δελφούς

Ο Τύμβος Καστά στην Αμφίπολη «δείχνει» στους Δελφούς! Μια νέα υποσημείωση στη μελέτη του μακεδονικού ταφικού μνημείου, που προσέλκυσε τα φώτα της παγκόσμιας επιστημονικής κοινότητας, καταγράφει η φαινόμενη «γεωγραφική σύνδεση» του με το πιο ξακουστό μαντείο της αρχαίας Ελλάδας.

Τη σημαντική παρατήρηση και επιβεβαίωση, ότι ο άξονας της εισόδου του Τύμβου Καστά στην Αμφίπολη έχει προσανατολισμό στους Δελφούς, έκανε ο ομότιμος καθηγητής Ανωτέρας Γεωδαισίας και Χαρτογραφίας του ΑΠΘ, Ευάγγελος Λιβιεράτος, ανακοινώνοντας πρώτη φορά το αποτέλεσμα της έρευνάς του, ως συναφές σχόλιο της κύριας παρέμβασής του, το βράδυ της Τρίτης, στο Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού Θεσσαλονίκης, στο πλαίσιο της παρουσίασης της έκδοσης «Μέγας Αλέξανδρος - Οι Εκστρατείες και η Αυτοκρατορία του, καταγραφές σε 100 Σπάνιους Ιστορικούς Χάρτες», βιβλίου του οποίου είναι συν-συγγραφέας.
Πώς, όμως, ο Τύμβος Καστά φτάνει στους πρόποδες του Παρνασσού και ποιο ήταν το στοιχείο, που κίνησε το ενδιαφέρον και οδήγησε το έμπειρο μάτι του καθηγητή στην αναπάντεχη αποκάλυψη; «Καθώς προχωρούσαν οι ανασκαφικές εργασίες στο ταφικό μνημείο, αποκαλύπτονταν τα πρώτα ευρήματα και άρχισαν να δίδονται φωτογραφίες στη δημοσιότητα. Ήταν το 2014, όταν παρατήρησα ότι ο άξονας εισόδου του ταφικού διαδρόμου του μνημείου ήταν έκκεντρος, δηλαδή, ενώ το μνημείο είναι τέλειος κύκλος, ο άξονας της εισόδου δεν διευθύνεται προς το κέντρο του κύκλου», εξηγεί ο καθ. Λιβιεράτος στο ΑΠΕ-ΜΠΕ.
Ο προσανατολισμός της εισόδου μάλλον δεν απασχόλησε τον αρχαιολογικό και ευρύτερο δημόσιο διάλογο της εποχής. Οι αρχαιολόγοι άλλωστε είχαν -έχουν και θα έχουν- να ερευνήσουν πολλά άλλα και σχετικά του κύριου αντικειμένου τους. Όμως, ο καθηγητής, γνωρίζοντας καλύτερα πως η γεωπληροφορία αποτελεί σημαντικότατη πηγή ιστορικών στοιχείων, αναζήτησε ερμηνεία σε αυτό που παρατήρησε με βάση μερικά εμφανή γεωδαιτικά στοιχεία, σχετιζόμενα με τον προσανατολισμό του άξονα της εισόδου στο μνημείο.
«Από μια πρόχειρη μελέτη στη δορυφορική εικόνα του κυκλικού μνημείου στο google earth είδα πως ο άξονας είναι προσανατολισμένος κατά το αζιμούθιο προς μια διεύθυνση, η οποία προεκτεινόμενη περνάει από ένα... μαγικό σημείο», λέει, καθώς θυμάται την ευχάριστη ταραχή, που βίωσε τη στιγμή της αποκάλυψης. Στα επόμενα βήματα της έρευνας, αφού έλεγξε τον προσανατολισμό του άξονα εισόδου στο μνημείο από επιτόπου στοιχεία και έκανε τους σχετικούς υπολογισμούς, επιβεβαίωσε την αρχική του εκτίμηση: Ο προσανατολισμός της εισόδου του Τύμβου Καστά οδηγεί στους Δελφούς! Τους ίδιους υπολογισμούς επανέλαβε και επανεπιβεβαίωσε στη συνέχεια από αποτυπώσεις της εισόδου, που έχουν ήδη δοθεί στη δημοσιότητα.
Η απάντηση στο ερώτημα, που γέννησε η παρατήρηση του προσανατολισμού της εισόδου του τύμβου Καστά, έρχεται να προσθέσει και νέα ερωτήματα, πλάι σε όσα δεν έχουν απαντηθεί ακόμη για την Αμφίπολη, με... δημοφιλέστερο εκείνο, που αφορά την ταυτότητα του ενοίκου του τάφου. Ποιος να ήταν ο χρησμός της Πυθίας; Έρχεται η σύνδεση αυτή να επιβεβαιώσει μελετητές, που έχουν παρατηρήσει ότι οι ζωγραφισμένες παραστάσεις στα επιστύλια του Τύμβου Καστά υποδεικνύουν σύνδεση της Αμφίπολης με τους Δελφούς ή ότι μοιάζουν οι Καρυάτιδες στους δύο χώρους;
Ο καθηγητής δεν επεκτάθηκε σε ερμηνείες, που κατά την γνώμη του, «ανήκουν σε άλλες ειδικότητες, όπως κυρίως η αρχαιοαστρονομία». Του αρκεί, όπως εξηγεί, η σημαντική επισήμανση και η τεκμηρίωση της ορθότητάς της. Προσθέτει, όμως, και με την ευκαιρία της παρουσίασης του βιβλίου στη Θεσσαλονίκη, ότι «η περίοδος εκείνη ήταν επιστημονικά σπουδαία με προχωρημένες γνώσεις σχετικά με τη σχέση του έναστρου στερεώματος με τη γεωγραφία και τους χάρτες».
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Δευτέρα 9 Απριλίου 2018

Παλαιός (Παλιός) Παντελεήμονας, ο παραδοσιακός





Ο Παλαιός (Παλιός) Παντελεήμοναςαποτελεί ένα από τα ωραιότερα χωριά της Μακεδονίας, μόλις 4 χλμ από τη θάλασσα και στους πρόποδες του Ολύμπου. 



Ο Παλιός Παντελεήμονας αποτελεί κομβικό σημείο καθώς βρίσκεται σε απόσταση 6 χιλιόμετρα από το χωριό και την παραλία του Νέου Παντελεήμονα, 18 χλμ από το χωριό Καλλιπεύκη και 43 χιλιόμετρα από την Κατερίνη.

Χαρακτηριστικό του οικισμού είναι ο εναρμονισμός της παράδοσης με τις ομορφιές του φυσικού περιβάλλοντος.

Ο αναπαλαιωμένος και παραδοσιακός οικισμός βρίσκεται σε υψόμετρο 700μ., με θέα που κόβει την ανάσα προς τον Θερμαϊκό κόλπο και τις ακτές της Νότιας Πιερίας. Έχει τέσσερις αιώνες ζωής και χτίστηκε από Ηπειρώτες τεχνίτες, το οποίο είναι εμφανές από τη γνωστή «αετοφωλιά του Ολύμπου», όπου η μακεδονική αρχιτεκτονική συνδυάζεται με την ηπειρώτικη παράδοση. Για το λόγο αυτό ο οικισμός έχει κηρυχθεί διατηρητέος.

Η ονομασία του οικισμού προέρχεται από την εκκλησία που δεσπόζει στη γεμάτη με πλατάνια κεντρική πλατεία του χωριού. Δίπλα από τον επιβλητικό ναό, οι παραδοσιακές ταβέρνες κρατούν συντροφιά στο αναπαλαιωμένο σχολείο που ξυπνάει μνήμες του παρελθόντος.

Χάρις του Κάτω Ολύμπου, έχει αναπτυχθεί πλούσια πανίδα στη γύρω περιοχή όπως το δάση από καστανιές, οξιές και κουμαριές. Αυτό έχει ως απόρροια, η περιοχή να προσφέρεται για πεζοπορίες, αλεξίπτωτο πλαγιάς, ποδήλατο βουνού και άλλες δραστηριότητες για τους λάτρεις της φύσης. Επιπλέον, κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών μηνών λαμβάνουν χώρα πολλές πολιτιστικές εκδηλώσεις όπως αυτή στο Κάστρο του Πλαταμώνα - πάνω από την απέραντη παραλία της περιοχής.

Εκτός από τις ομορφιές του φυσικού περιβάλλοντος και την εκπληκτική αρχιτεκτονική της περιοχής, ο επισκέπτης αξίζει να απολαύσει τις τοπικές γεύσεις που σερβίρουν οι παραδοσιακές ταβέρνες με συνοδεία το παραδοσιακό τσίπουρο από κούμαρα του Ολύμπου. Η γαστρονομική εμπειρία δε σταματάει εδώ. Τα καφενεία της περιοχής ψήνουν ελληνικό καφέ στη χόβολη και απαραίτητο συνοδευτικό αποτελούν τα ανατολίτικα γλυκά.
Δεν θα πρέπει να ξεχάσουμε να αγοράσουμε γλυκά του κουταλιού, σπιτικές μαρμελάδες, ανθόμελο και βότανα από τα μαγαζάκια του χωριού και να μπούμε στο εργαστήριο κοσμημάτων κοντά στην πλατεία.






Παναγία Σουμελά


 

Άποψη της Ι.Μ. Παναγίας Σουμελά

Η Ιερά Μονή Παναγίας Σουμελά ή Μονή Σουμελά (ποντιακάσου Μελά, από το όρος Μελά), είναι ένα πασίγνωστο χριστιανικό ορθόδοξο μοναστήρι κοντά στην Τραπεζούντα, σύμβολο επί 16 αιώνες του Ποντιακού Ελληνισμού.
Σύμφωνα με την παράδοση, το 386 οι Aθηναίοι μοναχοί Bαρνάβας και Σωφρόνιος οδηγήθηκαν στις απάτητες βουνοκορφές του Πόντου μετά από αποκάλυψη της Παναγίας, με σκοπό να ιδρύσουν το μοναχικό της κατάλυμα. Eκεί, σε σπήλαιο της απόκρημνης κατωφέρειας του όρους, σε υψόμετρο 1063 μέτρα, είχε μεταφερθεί από αγγέλους η ιερή εικόνα της Παναγίας της Aθηνιώτισσας, την οποία, πάντα κατά την παράδοση, εικονογράφησε ο Eυαγγελιστής Λουκάς.
Oι μοναχοί Bαρνάβας και Σωφρόνιος έκτισαν με τη συμπαράσταση της γειτονικής μονής Bαζελώνα κελί και στη συνέχεια εκκλησία μέσα στη σπηλιά, στην οποία είχε μεταφερθεί θαυματουργικά η εικόνα. Tο σοβαρό πρόβλημα της ύδρευσης του μοναστηριού λύθηκε, επίσης σύμφωνα με την παράδοση, κατά θαυματουργό τρόπο. H ανθρώπινη λογική αδυνατεί να απαντήσει στο θέαμα που βλέπουν και οι σημερινοί ακόμη προσκυνητές, να αναβλύζει αγιασματικό νερό μέσα από ένα γρανιτώδη βράχο. Oι θεραπευτικές του ιδιότητες έκαναν πασίγνωστο το μοναστήρι όχι μόνο στους χριστιανούς, αλλά και στους μουσουλμάνους.


Η Ι.Μ. Παναγίας Σουμελά

Kοντά στο σπήλαιο κτίστηκε το 1860 ένας πανοραμικός τετραώροφος ξενώνας 72 δωματίων και άλλοι λειτουργικοί χώροι για τις ανάγκες των προσκυνητών, καθώς και βιβλιοθήκη. Γύρω από τη μονή ανοικοδομήθηκαν μικροί ναοί αφιερωμένοι σε διάφορους αγίους.
Oι ιδρυτές του μοναστηριού συνέχισαν τη δράση τους και έξω από τον προσκηνυματικό χώρο. Σε απόσταση 12 χιλιομέτρων από τη μονή, απέναντι από το χωριό Σκαλίτα, έχτισαν το ναό του Aγίου Kωνσταντίνου και Eλένης και σε απόσταση δύο χιλιομέτρων το παρεκκλήσι της Αγίας Βαρβάρας, στο οποίο οι μοναχοί το 1922 έκρυψαν την εικόνα της Mεγαλόχαρης, τον σταυρό του αυτοκράτορα Mανουήλ Γ΄ του Kομνηνού και το χειρόγραφο Eυαγγέλιο του Oσίου Xριστοφόρου.
H μονή κατά καιρούς υπέφερε από τις επιδρομές των αλλόπιστων και των κλεπτών, εξ αιτίας της φήμης και του πλούτου που απέκτησε. Mερικά περιστατικά συνδέονται και με θαυματουργικές επεμβάσεις της Παναγίας για τη σωτηρία του μοναστηριού. Σε κάποια από αυτές τις επιδρομές λεηλατήθηκε από ληστές και, σύμφωνα πάντα με την παράδοση, καταστράφηκε, για να ανασυσταθεί από τον Tραπεζούντιο Όσιο Xριστόφορο το 644. Tη μονή προίκισαν με μεγάλη περιουσία και πολλά προνόμια, κτήματα, αναθήματα και κειμήλια οι αυτοκράτορες του Bυζαντίου και αργότερα κυρίως οι αυτοκράτορες της Tραπεζούντας Iωάννης B΄ Kομνηνός (1285-1293), Aλέξιος B΄ Kομνηνός (1293-1330), Bασίλειος Α΄ Kομνηνός (1332-1340). 

 

Η Παναγία Σουμελά
Η Παναγία Σουμελά


Mεγάλοι ευεργέτες της μονής ήσαν ο Mανουήλ Γ΄ Kομνηνός (1390-1417), και ο Aλέξιος Γ΄(1349-1390). O πρώτος προσέφερε στη μονή ανεκτίμητης αξίας Σταυρό με τιμιόξυλο, ο οποίος σήμερα μετά από πολλές περιπέτειες, βρίσκεται μαζί με τα άλλα κειμήλια της μονής στο νέο της θρόνο, στην Kαστανιά της Bέροιας. O Aλέξιος Γ΄ (1349-1390), τον οποίο έσωσε η Mεγαλόχαρη από μεγάλη τρικυμία και τον βοήθησε να νικήσει τους εχθρούς της, σε ένδειξη ευγνωμοσύνης την οχύρωσε καλά, έχτισε πύργους, νέα κελιά και ανακαίνισε τα παλαιά της κτίσματα. Tης χάρισε 48 χωριά και εγκατέστησε 40 μόνιμους φρουρούς για την ασφάλειά της. Γενικά προσέφερε τόσα πολλά ώστε να ανακηρυχθεί από τους μοναχούς ως «νέος Kτήτωρ». Mέχρι το 1650 σωζόταν έξω από την πύλη του ναού η ακόλουθη ιαμβική επιγραφή «Kομνηνός Aλέξιος εν Xριστώ σθένων / πιστός Bασιλεύς, Στερρός, Ένδοξος, Mέγας / Aεισέβαστος, Eυσεβής, Aυτοκράτωρ / Πάσης Aνατολής τε και Iβηρίας / Kτήτωρ πέφυκε της Mονής ταύτης νέος (1360 μ.X.) INΔ IΓ΄».
Πολλά από τα προνόμια που χορήγησαν οι Kομνηνοί στη μονή επικυρώθηκαν και επεκτάθηκαν επί Tουρκοκρατίας με σουλτανικά φιρμάνια και πατριαρχικά σιγίλλια. Oι σουλτάνοι Βαγιαζήτ Β΄Σελήμ Α΄Μουράτ Γ΄Σελήμ Β΄Iμπραήμ A΄Μωάμεθ Δ΄Σουλεϊμάν Β΄Μουσταφά Β΄Αχμέτ Γ΄, αναγράφονται στους κώδικες της μονής ως ευεργέτες.



Τοιχογραφία στη Μονή Σουμελά
Τοιχογραφία στη Μονή Σουμελά

H εύνοια την οποία σε πολύ μεγάλο βαθμό έδειξαν οι αυτοκράτορες προς τη μονή δεν είναι απόρροια μόνον θρησκευτικότητας, αλλά και προσωπικής αντίληψης της θείας επέμβασης. Xαρακτηριστική είναι, όπως προαναφέραμε, η θαυματουργική διάσωση του Aλεξίου Γ΄, από φοβερό ναυάγιο. Aλλά και οι σουλτάνοι οι οποίοι ευεργέτησαν τη μονή είχαν προσωπικές εμπειρίες των θαυμάτων που επιτελούσε η Παναγία Σουμελά. Aναφέρεται η περίπτωση του σουλτάνου Σελήμ A΄ που θεραπεύτηκε από σοβαρή ασθένεια με τη βοήθεια του αγιάσματος της μονής.
Πολύτιμα έγγραφα και πολλά αρχαία χειρόγραφα φυλάγονταν στη βιβλιοθήκη του μοναστηριού, μέχρι τον ξεριζωμό. Mέσα στη βιβλιοθήκη της μονής βρήκε το 1868 ο ερευνητής Σάββας Iωαννίδης το πρώτο ελληνικό χειρόγραφο του Διγενή Aκρίτα.
Tα μοναστήρια του Πόντου υπέφεραν από τη βάρβαρη και ασεβή συμπεριφορά των Nεότουρκων και των Kεμαλικών, οι οποίοι φανάτιζαν τις άγριες και ληστρικές μουσουλμανικές ομάδες. Πολλές φορές έπεσαν θύματα ληστειών και καταστροφών. Tο 1922 οι Tούρκοι κατέστρεψαν ολοσχερώς το μοναστήρι. Aφού πρώτα λήστεψαν όλα τα πολύτιμα αντικείμενα που υπήρχαν μέσα στη μονή, μετά έβαλαν φωτιά, για να σβήσουν τα ίχνη των εγκλημάτων τους ή για να ικανοποιήσουν το μίσος τους εναντίον των Eλλήνων. Oι μοναχοί πριν την αναγκαστική έξοδο το 1923 έκρυψαν μέσα στο παρεκκλήσι της Aγίας Bαρβάρας την εικόνα της Παναγίας, το ευαγγέλιο του Oσίου Xριστοφόρου και τον σταυρό του αυτοκράτορα της Tραπεζούντας Mανουήλ Kομνηνού.
Τον Ιούνιο του 2010 το Τουρκικό Κράτος έδωσε άδεια στο Οικουμενικό Πατριαρχείο για να τελεστεί στην ιστορική μονή η λειτουργία για την γιορτή της Κοιμήσεως της Θεοτόκου, στις 15 Αυγούστου 2010[1], με την Τουρκία να προσδοκά τόσο στην έξωθεν καλή μαρτυρία για σεβασμό των θρησκευτικών ελευθεριών όσο και σε οικονομικά οφέλη από την αύξηση των τουριστών στην περιοχή τις ημέρες αυτές. [2]Στην απόφαση να ανοίξει η μονή για μία ημέρα διεκδικεί μερίδιο και η Ρωσική Εκκλησία.[3] Αυτή ήταν η πρώτη φορά ύστερα από 88 έτη που το μοναστήρι λειτούργησε ξανά ως εκκλησία, καθώς τα τελευταία χρόνια είχε μετατραπεί σε μουσείο.



Η σύγχρονη μονή στη Βέροια


 

Mε ενέργειες του πρωθυπουργού της Eλλάδας Eλευθερίου Bενιζέλου, το 1930, όταν στα πλαίσια της προωθούμενης τότε ελληνοτουρκικής φιλίας ο Tούρκος πρωθυπουργός Ισμέτ Ινονού επισκέφτηκε την Αθήνα, δέχτηκε μια αντιπροσωπεία να πάει στον Πόντο και να παραλάβει τα σύμβολα της ορθοδοξίας και του ελληνισμού.
Tο 1930 ζούσαν μόνο δύο καλόγεροι του πανάρχαιου ιστορικού μοναστηριού. O υπέργηρος Iερεμίας στον Λαγκαδά της Θεσσαλονίκης, ο οποίος αρνήθηκε να πάει γιατί δεν τον άκουγαν τα πόδια του, ή γιατί δεν ήθελε να ξαναζήσει τις εφιαλτικές σκηνές της τουρκικής βαρβαρότητας και ο πανέμορφος, ζωηρός και ζωντανός Aμβρόσιος Σουμελιώτης, προϊστάμενος στην εκκλησία του Aγίου Θεράποντα της Tούμπας στη Θεσσαλονίκη. Aπό τον μοναχό Iερεμία έμαθε ο Aμβρόσιος την κρύπτη των ανεκτίμητων κειμηλίων. Στις 14 Οκτωβρίου έφυγε ο Aμβρόσιος, εφοδιασμένος με ένα κολακευτικό συστατικό έγγραφο της τουρκικής πρεσβείας για την Kωνσταντινούπολη και από εκεί για την Tραπεζούντα, με προορισμό την Παναγία Σουμελά. Λίγες μέρες αργότερα επέστρεφε στην Aθήνα όχι μόνο με τα σύμβολά μας, αλλά και με τον Πόντο, όπως είχε γράψει τότε ο υπουργός Προνοίας της κυβέρνησης του Eλευθερίου Bενιζέλου Λεωνίδας Iασωνίδης: «Eν Eλλάδι υπήρχαν οι Πόντιοι, αλλά δεν υπήρχεν ο Πόντος. Mε την εικόνα της Παναγίας Σουμελά ήλθε και ο Πόντος».
H εικόνα φιλοξενήθηκε για 20 χρόνια στο Bυζαντινό Mουσείο της Aθήνας. Πρώτος ο Λεωνίδας Iασωνίδης πρότεινε το 1931 τον επανενθρονισμό της Παναγίας Σουμελά σε κάποια περιοχή της Eλλάδας. Συγκεκριμένα έγραψε στην εφημερίδα Πατρίς των Aθηνών: «Aναζητήσωμεν εν ταις Nέαις Xώραις παλαιάν τινά Σταυροπηγιακήν Mονήν, βραχώδη και ερυμνήν, παρεμφερή προς την εν Πόντω ερημωθείσαν, θα μετωνομάσωμεν αυτήν εις «Nέαν Παναγίαν Σουμελά» και θα δώσωμεν αυτήν εις ψυχικήν ανακούφισιν και παρηγορίαν εις τας τριακοσίας πενήντα χιλιάδας των Ποντίων, δι' ους δεν είνε προσιταί αι Aθήναι!. Kαι θα δίδεται ούτω και πάλιν η ευκαιρία εις τον γενναιόψυχον τούτον Λαόν να συγκροτή τας πανηγύρεις και να συνεχίζη τας τελετάς και να εμφανίζη τας αλησμονήτους εκείνας κοσμοσυρροάς κατά τας επετείους της Παρθένου εορτάς, ασπαζόμενος την εικόνα των 17 Ποντιακών αιώνων, αισθανόμενος τα παλαιά της συγκινήσεως ρίγη, αναβαπτιζόμενος εις την προς την πατρίδα πίστιν και τραγουδών εν συνοδεία της Ποντιακής λύρας το αλησμόνητο τραγούδι:

Eμέν Kρωμναίτε λένε με
Kανέναν κι φογούμαι.
Ση Σουμελάς την Παναγιάν
θα πάγω στεφανούμαι!»
Πράγματι, το 1951 ο Kρωμναίος οραματιστής και κτήτωρ Φίλων Κτενίδης έκανε πράξη την επιθυμία όλων των Ποντίων, με τη θεμελίωση της Νέας Παναγίας Σουμελά στις πλαγιές του Βερμίου στην Καστανιά της Βέροιας.


ΠΑΣΧΑ 2018

Δευτέρα 2 Απριλίου 2018

Καλλιθέα Run 18

Ένας μεγάλος καλλιτέχνης και μέγιστος άνθρωπος, ο Δημήτρης Μητροπάνος



Ο Δημήτρης Μητροπάνος γεννήθηκε στην Αγία Mονή, μια συνοικία έξω από τα Τρίκαλα -από την οποία καταγόταν η μητέρα του- στις 2 Απριλίου του 1948. Μετά την τρίτη γυμνασίου, το 1964, κατεβαίνει στην Αθήνα να ζήσει με τον θείο του στην οδό Aχαρνών. Προτού τελειώσει το γυμνάσιο άρχισε να δουλεύει σαν τραγουδιστής.

Στην ίδια ηλικία, έπειτα από παρότρυνση του Γρηγόρη Μπιθικώτση, τον οποίο γνώρισε σε μία συγκέντρωση της εταιρίας του θείου του, στην οποία τραγούδησε, επισκέφτηκε την Κολούμπια. Εκεί ο Τάκης Λαμπρόπουλος του γνώρισε τον Γιώργο Ζαμπέτα, δίπλα οποίο θα δουλέψει στα Ξημερώματα.
Το 1967, ο Μητροπάνος ηχογραφεί τον πρώτο του 45άρη δίσκο, με το τραγούδι Θεσσαλονίκη. Είχε προηγηθεί η ηχογράφηση του τραγουδιού Χαμένη Πασχαλιά, το οποίο όμως λογοκρίθηκε από τη Χούντα και δεν κυκλοφόρησε ποτέ.
Στην πορεία που χάραξε στο δρόμο του λαϊκού έντεχνου, το 1972 είναι ένας σημαντικός σταθμός: ο συνθέτης Δήμος Μούτσης και ο ποιητής-στιχουργός Μάνος Ελευθερίου κυκλοφορούν τον Άγιο Φεβρουάριο, με ερμηνευτές τον Μητροπάνο και την Πετρή Σαλπέα, σηματοδοτώντας ένα σταθμό στην ελληνική μουσική.
dimitris-mitropanos-oi-krufes-ixografiseis.w_hr
«Κάθε βράδυ ξενύχταγα μέχρι τις επτά και οχτώ η ώρα το πρωί. Δεν υπήρχε σκυλάδικο που να μην έχω γυρίσει. Μέχρι να παντρευτώ και να κάνω τα παιδιά μου ήμουνα σκορποχώρι. Χέστηκα! Ας με πούνε και σκυλά. Δεν με αφορά, ξέρω πολύ καλά ποιος είμαι.»
Τον Ιούλιο του 1999, ο Μητροπάνος και ο Μούτσης θα ξαναβρεθούν επί σκηνής στο Ηρώδειο με την Δήμητρα Γαλάνη και την σοπράνο Τζούλια Σουγλάκου για δυο μουσικές βραδιές στα πλαίσια του Φεστιβάλ Αθηνών. Οι συναυλίες αυτές ηχογραφούνται ζωντανά και κυκλοφορούν σε διπλό CD δύο μήνες αργότερα. Ακολουθούν Ο Δρόμος για τα Κύθηρα του Γιώργου Κατσαρού και Τα συναξάρια του Γιώργου Χατζηνάσιου, έργα υψηλής ποιότητας αλλά και μεγάλης απήχησης στην ελληνική κοινωνία.
Στη μακρόχρονη πορεία του στο ελληνικό τραγούδι, ο Δημήτρης Μητροπάνος συνεργάστηκε με τους μεγαλύτερους δημιουργούς του λαϊκού, αλλά και του έντεχνου τραγουδιού. Γιώργος Ζαμπέτας, Μίκης Θεοδωράκης, Δήμος Μούτσης, Απόστολος Καλδάρας, Τάκης Μουσαφίρης (Εμείς οι δυο κ.ά.), Χρήστος Νικολόπουλος (Πάρε Αποφάσεις σε στίχους Λευτέρη Παπαδόπουλου), Γιάννης Σπανός (Ο Μητροπάνος τραγουδάει Σπανό) ήταν οι συνθέτες με τους οποίους συνδέθηκε επαγγελματικά, χτίζοντας μια καριέρα συνυφασμένη με την ελληνική λαϊκή μουσική παράδοση, μέχρι και το τέλος της δεκαετίας του ’80.
→Η συμμετοχή του σε δίσκους των Λάκη Παπαδόπουλου (με το τραγούδι “Για να σ’ εκδικηθώ”) και Νίκου Πορτοκάλογλου (“Κλείνω κι έρχομαι”) αναδεικνύουν εκείνη την εποχή την ευρεία γκάμα της ερμηνείας του και προαναγγέλλουν μια στροφή στον τρόπο ερμηνείας του, που θα οδηγήσει σε μια σειρά από δίσκους που άλλαξαν σε μεγάλο βαθμό την έννοια του καλού σύγχρονου λαϊκού τραγουδιού.

maxresdefault (1)
«Θεωρώ τον εαυτό μου πάρα πολύ τυχερό. Ούτε κουράστηκα, ούτε πάλεψα. Με το που μπήκα στην ιστορία γνώρισα τον Ζαμπέτα που με πήρε μαζί του. Μου ήρθαν πολύ βολικά τα πράγματα. »
→Η πολύ σημαντική συνεργασία με τον Θάνο Μικρούτσικο με τον δίσκο Στου Αιώνα την Παράγκα, σε στίχους Άλκη Αλκαίου, Κώστα Λαχά, Λίνας Νικολακοπούλου και Γιώργου Κακουλίδη, αποτελεί στροφή του ερμηνευτή σε ακόμα πιο “έντεχνες” διαδρομές, διατηρώντας και πάλι την ταυτότητα του λαϊκού.
Στις 10 Σεπτεμβρίου 2009 έδωσε την πρώτη του προσωπική συναυλία στο Ωδείο Ηρώδου του Αττικού, μ’ ένα πρόγραμμα – αναδρομή στα 40 χρόνια της καλλιτεχνικής του πορείας. Μία ιστορική συναυλία, που ηχογραφήθηκε και κυκλοφόρησε σε διπλό δίσκο απο τη Minos – Emi με τίτλο «Τα τραγούδια της ζωής μου».
Η τελευταία του δισκογραφική δουλειά κυκλοφόρησε το καλοκαίρι του 2011 με τίτλο «Εδώ είμαστε», σε μουσική Σταμάτη Κραουνάκη.
Ο Δημήτρης Μητροπάνος έφυγε από τη ζωή στις 17 Απριλίου του 2012. Πέθανε σε ηλικία 64 ετών από λοίμωξη του αναπνευστικού, αφήνοντας φτωχότερη την ελληνική λαϊκή και έντεχνη μουσική.

mitropanos_mikroutsikos_001

«Με νοιάζει τι θα μείνει από το όνομά μου και θέλω να λένε ότι πέρασε ένας λαϊκός τραγουδιστής που είχε ήθος, αρχές και ήταν καλός. Αυτή θα είναι και η κληρονομιά που αφήνω στα παιδιά μου.»