Τρίτη 31 Μαΐου 2016

Αντώνης Μπενάκης

Ο Αντώνης Μπενάκης (Αλεξάνδρεια 1873Αθήνα 31 Μαΐου 1954) ήταν βιομήχανος, εθνικός ευεργέτης, πολιτικός και ιδρυτής του Μουσείου Μπενάκη. Σε αντίθεση με πολλούς εθνικούς ευεργέτες που δεν γνωρίζουμε για τη ζωή τους, όχι μόνο δε μας είναι απόμακρος, αλλά γενιές και γενιές Ελλήνων γνωρίζουν τα παιδικά του κατορθώματα και τον τολμηρό του χαρακτήρα. Χάρις στον Τρελλαντώνη, το βιβλίο που έγραψε η αδελφή του Πηνελόπη Δέλτα, η παιδική του ηλικία ταυτίζεται με τη δική μας.
Η οικογένεια Μπενάκη έλκει την καταγωγή της από τη Μάνη αλλά διασκορπίστηκε μετά τα Ορλωφικά του 1770. Ο Αντώνης Μπενάκης - παππούς του Τρελλαντώνη - γεννήθηκε στην Χίο και ο πατέρας του, Εμμανουήλ, στην Σύρο. Ο τελευταίος μετά τις σπουδές του στη Βρετανία, πήγε στην Αίγυπτο και εργάστηκε στην εταιρεία εμπορίας βάμβακος Χωρέμη. Καρποί του γάμου του με τη θυγατέρα του Χωρέμη, Βιργινία, ήταν η Αλεξάνδρα(1871), ο Αντώνης(1873), η Πηνελόπη (1874), οΑλέξανδρος (1878-πέθανε μόλις 44 ετών) και η Αργίνη (1883).
Ο Μανώλης και η Βιργινία Μπενάκη ήταν φιλάνθρωποι αλλά σκληροί και αυστηροί γονείς. «Ο Αντώνης ήταν πολύ σκάνταλος και πολύ άτακτος», γράφει η Δέλτα στις «Πρώτες Ενθυμήσεις», «Απ' όλους μας είχε φάει το περισσότερο ξύλο. Ορμητικός, ανυπότακτος, γεμάτος ιδέες, ζωή και δράση, αδιάκοπα έπεφτε σε περιπέτειες που τελείωναν με μπάτσους και τραβήγματα αυτιών. Τότε κοκκίνιζε ως τα μέσα μαλλιά του, ντρεπόταν, υπέφερε στο φιλότιμό του, στην υπερηφάνεια του, που ήταν πολύ μεγάλη, μα ποτέ δεν έλεγε τίποτα, ούτε έκλαιγε ποτέ, ούτε καταδεχόταν να ξεφύγει με ένα ψέμα ή να διαμαρτυρηθεί. Σήκωνε το κεφάλι υπερήφανα, έτρωγε το ξύλο και δεν απαντούσε. Εμείς τα κορίτσια τον είχαμε για ήρωα». Θα χρειαστεί να περάσουν πολλά χρόνια για να ομολογήσει ο Μπενάκης στη Δέλτα ότι η χωρίς αγάπη και τρυφερότητα ανατροφή τον είχε πληγώσει βαθιά. «Μπορείς να πονέσεις όσο θέλεις καημένη αδελφή. Από αγάπη οι γονείς μας δεν κατάλαβαν τίποτα...», της είπε σε ηλικία 20 ετών.
Σκληραγωγήθηκε στα ξενόγλωσσα σχολεία της Αλεξάνδρειας, όπου οι καθηγητές προσπαθούσαν να τον προσηλυτίσουν στον καθολικισμό, και στο Rossal Schoolτης Βρετανίας όπου ήταν οικότροφος. Επιστρέφει στην Αίγυπτο και εργάζεται στον οικογενειακό οίκο εμπορίας βάμβακος "Χωρέμη-Μπενάκη", όμως η ψυχή του λαχταρά να βοηθήσει τον αλύτρωτο Ελληνισμό. Το 1897 παίρνει μέρος στην ελληνοτουρκική σύρραξη που είχε καταστροφικά αποτελέσματα για τη χώρα. Στη συνέχεια ενισχύει το Μακεδονικό Αγώνα, εξοπλίζοντας την ομάδα Γαρέφη και προσφέρει εθελοντικά τις υπηρεσίες του στους Βαλκανικούς Πολέμους του 1912-13.
Μετά την επιστροφή του πατέρα του Εμμανουήλ στην Ελλάδα το 1911, ο Αντώνης διοικεί τον οικογενειακό εμπορικό οίκο ως το 1926 αποδεικνύοντας ότι τα καταφέρνει σε αυτή τη θέση με υπευθυνότητα. Επίσης με τη σύζυγό του οργανώνουν ένα ορφανοτροφείο και φροντίζουν για το συσσίτιο των απόρων. Το φιλανθρωπικό του έργο τον κάνει στυλοβάτη της ελληνικής κοινότητας, η οποία τον εκλέγει πρόεδρο στον Πανελλήνιο Σύλλογο Αλεξανδρείας. Ο ζήλος του για το πατριωτικό σωματείο είναι τεράστιος. Το άλλο μεγάλο πάθος του είναι ο προσκοπισμός. Ιδρύει το Σώμα Ελλήνων Προσκόπων της Αλεξάνδρειας και ασχολείται με την προσκοπική κίνηση μέχρι το τέλος της ζωής του όπως και με τον ναυταθλητισμό. Είναι ο εμπνευστής, ο πρωτεργάτης και ο ιδρυτής του Ναυτικού Ομίλου Ελλάδος που τον ίδρυσε με άλλους επιφανείς Αθηναίους την 1η Νοεμβρίου του 1933. Διετέλεσε Πρόεδρος του Ν.Ο.Ε. μέχρι τον θάνατο του στις 31/05/1952.
Με την επάνοδό του στην Ελλάδα γίνεται υφυπουργός Οικονομικών στην κυβέρνηση του Ελευθέριου Βενιζέλου. Ταυτόχρονα φουντώνει το όνειρό του για τη δημιουργία ενός Μουσείου που θα φέρει το όνομα της οικογένειας. Το πάθος του συλλέγειν υπήρχε πάντοτε μέσα του. Η αδελφή του Πηνελόπη Δέλτα γράφει στον "Τρελλαντώνη", "Είχε πάντοτε γεμάτες τις τσέπες του με τόσους θησαυρούς. Τι δεν έβρισκες μέσα! Καρφιά, βώλους, βότσαλα, σπάγγους, κάποτε και κανένα κομμάτι μαστίχα, και πάνω απ' όλα, το τρίγωνο γυαλί που είχε πέσει απ' τον πολυέλαιο της εκκλησίας και που έκανε τόσο ωραία χρώματα σαν το έβαζες στον ήλιο. Ολόκληρο πλούτο είχαν αυτές οι τσέπες του Αντώνη".
Η πρώτη του μεγάλη αγάπη είναι τα όπλα και τα εθνικά κειμήλια. Ύστερα το ενδιαφέρον του στρέφεται στη μουσουλμανική-αραβική τέχνη, τα έργα εικαστικών τεχνών και τις εικόνες. Το προσωπικό ενδιαφέρον του αδελφού του Αλέξανδρου τον ωθεί να ασχοληθεί και με την κεραμική. Κατόρθωσε σταδιακά να σχηματίσει αξιόλογες συλλογές διαφόρων περιόδων που περιελάμβαναν μεταξύ άλλων αντικείμενα αρχαίας ελληνικής τέχνης, βυζαντινής και μεταβυζαντινής περιόδου, έργα λαϊκής τέχνης, κοπτικής κ.ά.
Το 1930 κάνει δωρεά τις συλλογές του στο κράτος και εργάζεται με πάθος για να μετατρέψει σε μουσείο την πατρική οικία της οδού Κουμπάρη, η οποία επίσης παραχωρήθηκε με πρωτοβουλία του στην ελληνική πολιτεία. Προσφέρει το απαραίτητο οικονομικό κεφάλαιο και στις 22 Απριλίου του 1931 το Μουσείο Μπενάκηανοίγει τις πόρτες του στο κοινό. Μέχρι τότε ο Αντώνης Μπενάκης είχε ασχοληθεί μέχρι και το τελευταίο καρφί ή το ύφασμα που μπήκε στις προθήκες. Ήταν τέτοια η αφοσίωσή του που είχε εκφράσει την επιθυμία να εντοιχισθεί μετά θάνατον η καρδιά του στο Μουσείο.
Μέχρι το τέλος της ζωής του φρόντισε να εξασφαλίσει την εύρυθμη λειτουργία του νέου θεσμού αλλά και τον διαρκή εξοπλισμό του με νέα εκθέματα. Όταν τον ρωτούσαν οι ξένοι, γεμάτοι θαυμασμό και κατάπληξη, πως ολόκληρο Μουσείο το χάρισε στο έθνος απαντούσε "Έχουμε παράδοση στον τόπο μας, όποιος μπορεί να χαρίζει το περίσσευμά του, γιατί ο τόπος μας, βλέπετε, είναι φτωχός", θυμάται η Ευγενία Βέη-Χατζηδάκη.
Ο Μπενάκης άφησε την τελευταία του πνοή στις 31 Μαΐου του 1954. Η Λίνα Κάσδαγλη έκλεισε μέσα σε μια φράση την ουσία της ζωής του Αντώνη Μπενάκη, "Γεννημένος άρχοντας έδωσε στην αρχοντιά το γνησιότερο περιεχόμενό της, την αγάπη για τα ωραία πράγματα και την αγάπη για τον πλησίον".

Δευτέρα 30 Μαΐου 2016

ΟΙ ΔΥΟ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΑΝΘΡΩΠΩΝ

μυγα και μελλισα

Ρώτησαν τον Γέροντα Παΐσιο το εξής:
«Γέροντα, μας λέτε συνέχεια να έχουμε καλό λογισμό, θα σας πούμε όμως, μια περίπτωση, για να δούμε τι μας συμβουλεύετε να απαντούμε.
Έρχονται μερικοί άνθρωποι και μας λένε: Ο τάδε ιερέας παίρνει πολλά λεφτά από τα μυστήρια, ο δείνα καπνίζει πολλά τσιγάρα και πηγαίνει στα καφενεία, ο άλλος λένε πως είναι ανήθικος και, γενικά, βγάζουν ένα δριμύ κατηγορητήριο εναντίον των κληρικών και μάλιστα παρουσιάζουν μαζί κι αποδείξεις των όσων λένε.
Σ’ αυτούς τους ανθρώπους τί μπορούμε να λέμε;» Τότε, ο Γέροντας άρχισε να μας λέει: «Γνώρισα εκ πείρας ότι σ’ αυτή τη ζωή οι άνθρωποι είναι χωρισμένοι σε δύο κατηγορίες. Τρίτη δεν υπάρχει – ή στη μια θα είναι ή στην άλλη. Η μία, λοιπόν, κατηγορία των ανθρώπων μοιάζει με τη μύγα. Η μύγα έχει την εξής ιδιότητα: να πηγαίνει πάντα και να κάθεται σε ό,τι βρώμικο υπάρχει. Για παράδειγμα, αν ένα περιβόλι είναι γεμάτο λουλούδια, που ευωδιάζουν, και σε μια άκρη του περιβολιού κάποιο ζώο έχει κάνει μια ακαθαρσία, τότε μια μύγα, πετώντας μέσα σ’ αυτό το πανέμορφο περιβόλι, θα πετάξει πάνω από όλα τα άνθη και σε κανένα δεν θα καθίσει.
Μόνο όταν δει την ακαθαρσία, τότε αμέσως θα κατέβει και θα καθίσει πάνω σ’ αυτήν και θα αρχίσει να την ανασκαλεύει, αναπαυόμενη στη δυσωδία που προκαλείται από το ανακάτεμα αυτό και δε θα ξεκολλά από εκεί.
Αν τώρα έπιανες μια μύγα, και αυτή μπορούσε να μιλήσει και τη ρωτούσες να σου πει μήπως ξέρει αν πουθενά υπάρχουν τριαντάφυλλα, τότε εκείνη θα απαντούσε πως δε γνωρίζει καν τί είναι αυτά. Εγώ, θα σου πει, ξέρω πως υπάρχουν σκουπίδια, τουαλέτες, ακαθαρσίες ζώων, μαγειρεία, βρωμιές. Η μία λοιπόν μερίδα των ανθρώπων μοιάζει με τη μύγα. Είναι η κατηγορία των ανθρώπων που έχει μάθει πάντα να σκέφτεται και να ψάχνει να βρει ό,τι κακό υπάρχει, αγνοώντας και μη θέλοντας ποτέ να σταθεί στο καλό.
Η άλλη κατηγορία των ανθρώπων μοιάζει με τη μέλισσα. Η ιδιότητα της μέλισσας είναι να βρίσκει και να κάθεται σε ό,τι καλό και γλυκό υπάρχει. Ας πούμε, για παράδειγμα, πως σε μια αίθουσα, που είναι γεμάτη ακαθαρσίες έχει κάποιος τοποθετήσει σε μια γωνιά ένα λουκούμι.
Αν φέρουμε εκεί μια μέλισσα, εκείνη θα πετάξει και δεν θα καθίσει πουθενά έως ότου βρει το λουκούμι και μόνον εκεί θα σταθεί. Αν πιάσεις τώρα τη μέλισσα και τη ρωτήσεις που υπάρχουν σκουπίδια, αυτή θα σου πει ότι δε γνωρίζει, θα σου πει εκεί υπάρχουν γαρδένιες, εκεί τριανταφυλλιές, εκεί θυμάρι, εκεί μέλι, εκεί ζάχαρη, εκεί λουκούμια και γενικά θα είναι γνωστής όλων των καλών και θα έχει παντελή άγνοια όλων των κακών. Αυτή είναι η δεύτερη ομάδα, των ανθρώπων εκείνων που έχουν καλούς λογισμούς και σκέπτονται και βλέπουν τα καλά. Όταν σ’ ένα δρόμο βρεθούν να περπατούν δύο άνθρωποι, οι οποίοι ανήκουν στις δύο αυτές κατηγορίες, τότε φτάνοντας στο σημείο εκείνο όπου ένας τρίτος έκανε την «ανάγκη» του, ο άνθρωπος της πρώτης κατηγορίας, θα πάρει ένα ξύλο και θ’ αρχίσει να σκαλίζει τις ακαθαρσίες. Όταν, όμως περάσει ο άλλος, της δεύτερης κατηγορίας, που μοιάζει με τη μέλισσα, προσπαθεί να βρει τρόπο να τις σκεπάσει με χώμα και με μια πλάκα, για να μην αισθανθούν και οι άλλοι περαστικοί τη δυσωδία αυτή, που προέρχεται από τις βρωμιές».
Και κατέληξε ο Γέροντας: «Εγώ σε όσους έρχονται και μου κατηγορούν τους άλλους – και με δυσκολεύουν – τους λέω αυτό το παράδειγμα και τους υποδεικνύω να διαλέξουν σε ποια κατηγορία θέλουν να βρίσκονται και αναλόγως να ψάξουν να βρουν και τους ανάλογους ανθρώπους της κατηγορίας τους».

Έρευνα - Ελληνικός ποιμενικός: Μία αρχαία ελληνική ράτσα που περιμένει εδώ και δεκαετίες επίσημη αναγνώριση.


http://sugklonistiko.gr/wp-content/uploads/2016/05/poik-620x330.jpg
Οι περισσότερες χώρες στον κόσμο έχουν από τουλάχιστον μια δική τους ράτσα σκύλου 
με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά από άποψη μορφολογίας και συμπεριφοράς.

Ο Γερμανικός ποιμενικός, ο Ιαπωνικός Ακίτα, ο κινέζικος Τσόου Τσόου, ο αγγλικός Bulldog, 
ο Καναδέζικος Λαμπραντόρ, ο Ρώσος Μπορζόι και η λίστα δεν τελειώνει ποτέ. Εμείς ως Ελλάδα 
ακόμα δεν μπορούμε με γραφειοκρατική σαφήνεια και επίσημες σφραγίδες να πούμε ότι ο Ελληνικός 
Ποιμενικός είναι μια αναγνωρισμένη ράτσα.
Αυτός ο ευγενικός γίγαντας, ένας σκύλος υπέροχος, πανέξυπνος και ορισμένες φορές 
τραμπούκος (που ως τσομπάνης οφείλει) μένει ακόμα στα «αλώνια», δίπλα στο κοπάδι του. 
Μίλησα με τον Πάνο Στεφάνου, υπεύθυνο επικοινωνίας του ΑΡΚΤΟΥΡΟΥ, για την φυλή, τους 
ellinikos-poimenikos_04



















λόγους μη αναγνώρισής του (ακόμα) 
αλλά και τις ιδιαιτερότητες αυτού του σκύλου.
«Ο Ελληνικός Ποιμενικός, είναι όντως μια από τις αρχαιότερες ράτσες και θα έπρεπε να έχει 
διασωθεί. Είναι κρίμα που όλες οι Ευρωπαϊκές χώρες έχουν καταφέρει να αναγνωρίσουν τις 
φυλές τους, και εμείς στην Ελλάδα όχι.
Ο λόγος που δεν έχει ακόμα αναγνωριστεί είναι πρώτα απ» όλα η έλλειψη επαρκούς αριθμού 
καθαρόαιμων ατόμων σκύλων, με το ιστορικό τους, ώστε να δημιουργηθεί ένα μητρώο, που θα 
είναι και η βάση. Τα τελευταία χρόνια, με τη συστηματική εκτροφή του Ομίλου της φυλής (ΟΦΕΠ), 
4v



















και του ΑΡΚΤΟΥΡΟΥ, αυτό έχει αρχίσει να αλλάζει.

Ο Ελληνικός Ποιμενικός παρουσιάζει μεγάλη ποικιλομορφία χαρακτηριστικών ως προς τον 
χρωματισμό, την ποικιλία του τριχώματος, το μέγεθος κλπ. Πολλές φορές δεν είναι σαφές, κατά 
τη διαδικασία των αναγνωρίσεων, από τα χαρακτηριστικά και μόνο του σκύλου, εάν πρόκειται 
για Ελληνικό Ποιμενικό, ή για πρόσμιξη με κάποια άλλη φυλή. Γι αυτό και η ύπαρξη ενός καλού 
ιστορικού του σκύλου είναι κάτι πολύ σημαντικό.
Ο Ελληνικός Ποιμενικός αποτελεί εξαίρετο φύλακα κοπαδιών για την Ελληνική ύπαιθρο, καθώς 
είναι σκύλος αντοχής, δύναμης, που αντέχει στα ακραία καιρικά φαινόμενα και μπορεί να ανταπεξέλθει 
6n



















σε δύσκολες συνθήκες εργασίας και διαβίωσης.

Γενικά πιστεύω ότι δεν πρέπει να σταθούμε τόσο πολύ στα μορφολογικά χαρακτηριστικά της φυλής. 
Στην ιστοσελίδα του Ομίλου της φυλής, άλλωστε, μπορεί κάποιος να βρει λεπτομερή ανάλυση του 
μορφολογικού προτύπου και των χαρακτηριστικών του. Αυτό που έχει κατά τη γνώμη μου σημασία 
είναι τα εργασιακά χαρακτηριστικά της φυλής.
Ο Ελληνικός Ποιμενικός αποτελεί εξαίρετο φύλακα κοπαδιών για την Ελληνική ύπαιθρο, καθώς είναι 
σκύλος αντοχής, δύναμης, που αντέχει στα ακραία καιρικά φαινόμενα και μπορεί να ανταπεξέλθει σε 
δύσκολες συνθήκες εργασίας και διαβίωσης.
Δεν παραπλανάται εύκολα και παραμένει πάντα κοντά στο κοπάδι, αποτρέποντας έτσι πιθανές 
επισκέψεις από θηρευτές όπως λύκους και αρκούδες. Με την κατάλληλη προσοχή και εκπαίδευση, 
ο Ελληνικός Ποιμενικός είναι ο καλύτερος φύλακας, ένας σκύλος εμπιστοσύνης, απαραίτητος σε κάθε 

ellinikos-poimenikos



















κτηνοτρόφο που θέλει να προστατεύσει αποτελεσματικά το κοπάδι του.

Κάθε φυλή σκύλου έχει τα δικά της χαρακτηριστικά. Υπάρχουν σκύλοι που έχουν έντονα ανεπτυγμένο 
το κυνηγετικό ένστικτο, ή σκύλοι που έχουν ως αντικείμενο την φύλαξη. Ο Ελληνικός Ποιμενικός ανήκει 
σε αυτή την κατηγορία.
Αυτό σημαίνει ότι ο κάθε πιθανός ιδιοκτήτης που θα θελήσει να αποκτήσει έναν ποιμενικό, που δεν θα 
χρησιμοποιηθεί για φύλαξη κοπαδιών, αλλά ως κατοικίδιο, θα πρέπει να είναι προετοιμασμένος πως τα 
ένστικτα φύλαξης του σκύλου ενδεχομένως να βρουν διέξοδο κάπου αλλού. Δεν είναι λίγες οι φορές που 
ιδιώτες που έχουν επιλέξει τον Ελληνικό Ποιμενικό ως κατοικίδιο, απευθύνονται τελικά στον ΑΡΚΤΟΥΡΟ, 
καθώς ο σκύλος τους γίνεται, όπως λένε, επιθετικός, ή προστατευτικός με τον χώρο του, τα αντικείμενά 
του, ή την οικογένειά του, το κοπάδι του, όπου στην περίπτωση αυτή είναι η ανθρώπινη οικογένειά του.
Θα πρέπει, λοιπόν, πριν πάρει κάποιος έναν σκύλο, οποιασδήποτε φυλής, ειδικότερα αυτών που είναι 
μεγαλόσωμων και δυσκολότερων στον χειρισμό, να έχει φροντίσει να ενημερωθεί για τα χαρακτηριστικά 
και τις απαιτήσεις της φυλής, ώστε να είναι σίγουρος πως μπορεί να τα παρέχει (μεγάλο χώρο, 
δυνατότητα εκτόνωσης, εκπαίδευση).

Φυσικά και υπάρχει μια συγκεκριμένη διαδικασία για να δώσουμε εμείς ως ΑΡΚΤΟΥΡΟΣ σκυλιά. 
Το πρόγραμμα εκτροφής μας, υποστηρίζεται από τη Royal Canin και απευθύνεται κατά προτεραιότητα 
σε κτηνοτρόφους.
Τα κουτάβια δίνονται σε κτηνοτρόφους με σκοπό την φύλαξη των κοπαδιών, ενώ σπανιότερα 
επιλέγονται και κάποιοι ιδιώτες όπου συνεργάζονται με το πρόγραμμα. Η αναμονή είναι σχετικά μεγάλη, 
χρειάζεται υπομονή.
Οι κτηνοτρόφοι επιλέγονται με αυστηρά κριτήρια, έπειτα από τηλεφωνική συνέντευξη, επιτόπια 
επίσκεψη, έγκριση των εγκαταστάσεων και των ήδη υπαρχόντων σκύλων, ενώ αν μετά την παράδοση 
του κουταβιού διαπιστωθεί κακομεταχείρισή του, με οποιαδήποτε μορφή, ο ΑΡΚΤΟΥΡΟΣ δύναται να 
απομακρύνει τον σκύλο».


Το διαβάσαμε από το: Έρευνα - Ελληνικός ποιμενικός: Μία αρχαία ελληνική ράτσα που περιμένει εδώ και δεκαετίες επίσημη αναγνώριση. http://thesecretrealtruth.blogspot.com/2016/05/blog-post_5189.html#ixzz4AAS0ewmN

Ασκληπιείο Επιδαύρου: Το σημαντικότερο θεραπευτικό κέντρο της αρχαιότητας με τα ιαματικά νερά

Posted: 29 May 2016 01:40 PM PDT
Στην ενδοχώρα της Επιδαύρου, σε μία περιοχή με ήπιο κλίμα και άφθονα πηγαία ιαματικά νερά, βρισκόταν το Ασκληπιείο, η έδρα του θεού ιατρού της αρχαιότητας και το σημαντικότερο θεραπευτικό κέντρο όλου του ελληνικού και ρωμαϊκού κόσμου.

Ήταν το κύριο ιερό της μικρής παραθαλάσσιας πόλης της Επιδαύρου, αλλά η φήμη του και η αναγνώριση της σημασίας του γρήγορα ξεπέρασαν τα όρια της Αργολίδας και θεωρήθηκε από όλους τους Έλληνες ο τόπος όπου γεννήθηκε η ιατρική. Περισσότερα από διακόσια ιαματικά κέντρα σε ολόκληρη την ανατολική Μεσόγειο θεωρούνταν ιδρύματά του.

Τα μνημεία του αποτελούν σήμερα όχι μόνο παγκοσμίου φήμης αριστουργήματα της αρχαίας ελληνικής τέχνης, αλλά και εξαιρετική μαρτυρία για την άσκηση της ιατρικής στην αρχαιότητα. Σε αυτά αποτυπώθηκε η εξέλιξη της ιατρικής από τη φάση κατά την οποία η ίαση εξαρτιόταν αποκλειστικά από το θεό έως τη μετατροπή της σε επιστήμη, με τη συστηματική καταγραφή περιστατικών και τη σταδιακή συγκέντρωση γνώσης και πείρας.

Ο τόπος ήταν αφιερωμένος σε θεότητες με θεραπευτικές ιδιότητες ήδη από την προϊστορική εποχή. Στο λόφο Κυνόρτιον, που υψώνεται πίσω από το θέατρο, στα βορειοανατολικά, κατά τη μυκηναϊκή εποχή υπήρχε ιερό, στο οποίο λατρευόταν μία θεά συνδεδεμένη με την ίαση.

Το άβατο στο Ασκληπιείο της Επιδαύρου

Το ιερό αυτό, που ήταν ασυνήθιστα μεγάλο για την εποχή, δημιουργήθηκε το 16ο αι. π.Χ. πάνω στα κατάλοιπα ενός οικισμού της Πρώιμης και της Μέσης Εποχής του Χαλκού (2800-1800 π.Χ.) και διατηρήθηκε έως τον 11ο αι. π.Χ. Γύρω στο 800 π.Χ. ιδρύθηκε στην ίδια θέση ιερό αφιερωμένο στον Απόλλωνα, θεό με θεραπευτικές ιδιότητες, που λατρευόταν εδώ ως Απόλλωνας Μαλεάτας.

Ρωμαϊκό Άγαλμα του Ασκληπιού, Αρχαιολογικό Μουσείο Επιδαύρου 

Η λατρεία του κυρίως θεραπευτή θεού, του Ασκληπιού, που η μυθική παράδοση τον παρουσιάζει ως αυτόχθονα γιο του Απόλλωνα και της εγγονής του βασιλιά της Επιδαύρου Μάλου, της Κορωνίδας, καθιερώθηκε κατά τον 6ο αι. π.Χ.

Η λατρεία του θεού προστάτη της ανθρώπινης υγείας και της προσωπικής ευτυχίας απέκτησε φήμη που εξαπλώθηκε ραγδαία. Ο αριθμός των προσκυνητών ολοένα αυξανόταν και το ιερό στο Κυνόρτιο δε επαρκούσε πλέον για τις ανάγκες της λατρείας, έτσι, άρχισε η ανάπτυξη ιερού και στην πεδινή περιοχή, περίπου 1 χλμ. στα νοτιοδυτικά του Κυνορτίου, στον τόπο όπου κατά το μύθο γεννήθηκε ο Ασκληπιός.

Τα δύο ιερά, αφιερωμένα το ένα στον Απόλλωνα Μαλεάτα και το άλλο στον Ασκληπιό, εξελίχθηκαν παράλληλα, με την επίσημη ονομασία «ιερόν Απόλλωνος Μαλέατα και Ασκλαπιού».

Λουτρό Ασκληπιού στο Ασκληπιείο Επιδαύρου

Το νέο ιερό στην κοιλάδα οργανώθηκε γύρω από το Ιερό Φρέαρ (που αργότερα ενσωματώθηκε στη στοά του Αβάτου) και στο χώρο του κτηρίου Ε, όπου υπήρχε ο πρώτος βωμός τέφρας και ο χώρος των τελετουργικών γευμάτων.
Το αναστηλωμένο πρόπυλο του Τελετουργικού Εστιατορίου στο Ασκληπιείο της Επιδαύρου Φωτο: Πάνος Καράς

Το φρέαρ ήταν βασικό στοιχείο της ίασης, που επιτυγχανόταν με τη διαδικασία της κάθαρσης και της «εγκοίμησης» κοντά στο νερό, ως μίμηση του τρόπου με τον οποίο οι θεϊκές δυνάμεις εξασφάλιζαν την ανανέωσή τους, επιστρέφοντας με τον περιοδικό θάνατο μέσα στη γη, στην πηγή της ζωής, από την οποία επανέρχονταν αναγεννημένοι.Ο θεός συμβούλευε τον ασθενή κατά την εγκοίμηση, δηλαδή τον ύπνο που αντιστοιχούσε στον περιοδικό θάνατο, σχετικά με τη θεραπεία που έπρεπε να ακολουθήσει.

Στο ‘Aβατο ή Εγκοιμητήριο γινόταν η εγκοίμηση των ασθενών που ανέμεναν τη θαυματουργική τους ίαση με την εμφάνιση του θεού στα όνειρά τους Φωτο: Wikimedia Commons

Κατά τον 4ο και τον 3ο αι. π.Χ. οι γενικευμένες πολεμικές συρράξεις οδήγησαν τους ανθρώπους να αναζητήσουν ακόμη περισσότερο την προστασία και τη βοήθεια του Ασκληπιού και το ιερό του φιλάνθρωπου θεού έγινε από τα πλουσιότερα της εποχής.

Τότε πραγματοποιήθηκαν μεγάλα έργα ανοικοδόμησης τόσο στο ορεινό όσο και στο πεδινό ιερό και οικοδομήθηκαν τα σημαντικότερα μνημεία: στο πεδινό ιερό ο ναός του Ασκληπιού, το Άβατον, η θόλος και το θέατρο, το εστιατόριο, το ξενοδοχείο και το στάδιο, ενώ στο ορεινό ιερό ο κλασικός ναός και ο βωμός του Απόλλωνα, η μεγάλη στοά, η κατοικία των ιερέων και το τέμενος των Μουσών.

Μετά την περίοδο των μεγάλων καταστροφών που προκάλεσαν ο Σύλλας και οι Κίλικες πειρατές τον 1ο αι. π.Χ., το Ασκληπιείο γνώρισε νέα άνθηση στους αυτοκρατορικούς χρόνους, ιδίως στο β΄ μισό του 2ου αι. μ.Χ., οπότε ο Ρωμαίος συγκλητικός Αντωνίνος χρηματοδότησε την οικοδόμηση νέων κτηρίων και την ανανέωση παλαιών.

Τότε επισκέφθηκε το ιερό ο περιηγητής Παυσανίας, που το περιέγραψε με λεπτομέρεια και θαύμασε τα μνημεία του (2.26 κ.εξ.). Κατά τους δύο επόμενους αιώνες ο χώρος υπέστη και άλλες καταστροφικές εισβολές, με κυριότερη αυτή των Γότθων, το 267 μ.Χ. Το πεδινό ιερό αναδιοργανώθηκε άλλη μία φορά στα μέσα του 4ου αι. μ.Χ., όποτε ο κεντρικός του χώρος διαμορφώθηκε σύμφωνα με τα ρωμαϊκά πρότυπα σε μία περιμετρική στοά, στην οποία εντάχθηκαν τμήματα παλαιοτέρων κτηρίων.

Η λατρεία συνεχίσθηκε ακόμη και μετά την επίσημη απαγόρευση της αρχαίας θρησκείας το 426 μ.Χ., αντίθετα από ό,τι συνέβη σε άλλα ιερά, έως την οριστική εγκατάλειψη του χώρου, μετά τους καταστροφικούς σεισμούς του 522 και του 551 μ.Χ.

Σωζόμενα αρχιτεκτονικά μέλη από τα κτίρια του Ασκληπιείου στο Αρχαιολογικό Μουσείο Επιδαύρου Φωτο: Wikimedia Commons

Οι πρώτες έρευνες στο Ασκληπιείο της Επιδαύρου έγιναν από τη Γαλλική Επιστημονική Αποστολή της Πελοποννήσου το 1829. Συστηματικές ανασκαφές πραγματοποίησε ο Π. Καββαδίας, υπό την αιγίδα της εν Αθήναις Αρχαιολογικής Εταιρείας το 1870-1926, αποκαλύπτοντας τα σημαντικότερα μνημεία του ιερού.

Περιορισμένες ανασκαφές διενήργησε η Γαλλική Σχολή Αθηνών με τον G. Roux το 1942-1943 γύρω από το Άβατον και τα κτήρια Ε και Η, καθώς και η Αρχαιολογική Υπηρεσία με τον Ι. Παπαδημητρίου το 1948-1951. Τα έτη 1954-1963 πραγματοποιήθηκαν οι πρώτες εργασίες αναστήλωσης του θεάτρου από τον Α. Ορλάνδο.

Αρχαίο στάδιο Ασκληπιείου Επιδαύρου Φωτο: Leo2004 / Wikimedia Commons

Από το 1974 τις ανασκαφές ανέλαβε και πάλι η Αρχαιολογική Εταιρεία υπό τη διεύθυνση του Καθηγ. Β. Λαμπρινουδάκη στο ιερό του Απόλλωνα Μαλεάτα, ενώ βρίσκονται σε εξέλιξη έργα συντήρησης και ανάδειξης των μνημείων και των δύο ιερών από τη διεπιστημονική ομάδα που συγκροτήθηκε από το Υπουργείο Πολιτισμού το 1984 με την τότε ονομασία Ομάδα Εργασίας για τη Συντήρηση των Μνημείων της Επιδαύρου, σήμερα Επιτροπή για την Συντήρηση των Μνημείων της Επιδαύρου.

Τα έργα που πραγματοποιούνται στο Ασκληπιείο έχουν αλλάξει ριζικά τη φυσιογνωμία του αρχαιολογικού χώρου, ενώ οι πρόσφατες ανασκαφικές έρευνες έφεραν στο φως στοιχεία σχετικά με τη γενική οργάνωση του χώρου, καθώς και τη χρονολόγηση, τη χρήση και τη λειτουργία πολλών κτηρίων.

Συντάκτης
Όλγα Ψυχογυιού, αρχαιολόγος
odysseus.culture.gr

Ὄμνυμι Ἀπόλλωνα ἰητρόν καί Ἀσκληπιόν καί Ὑγείαν και Πανάκειαν καί θεούς πάντας τε και πάσας, ἵστορας ποιεύμενος, ἐπιτελέα ποιήσειν κατά δύναμιν καί κρίσιν ἐμήν ὅρκον τόνδε καί ξυγγραφήν τήνδε.

ΠΗΓΗ 

Κυριακή 29 Μαΐου 2016

Προσοχή ...“Σώστε το Νερό”: Εφόσον ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ περάσουν στο νέο Υπερ-ταμείο, η Ελλάδα χάνει τον έλεγχο των υδάτινων αποθεμάτων της

http://agonaskritis.gr/wp-content/uploads/bfi_thumb/nero1440585709-2zrnb7x65mmab93sdni0wa.jpg
Posted: 28 May 2016 02:03 PM PDT

Το SAVEGREEKWATER είναι μια ελληνική πρωτοβουλία πολιτών που αντιτίθενται στην ιδιωτικοποίηση των επιχειρήσεων των υδάτινων πόρων και της διανομής τους. Η πρωτοβουλία επιθυμεί να ενημερώσει όλους τους ενδιαφερόμενους για τις επιπτώσεις του να επιτραπεί στις εταιρείες να εμπορευματοποιήσουν και να κερδίσουν από τα περιορισμένα αποθέματα υδάτινων πόρων. Η ιδιωτικοποίηση του νερού είναι πρωτίστως θέμα δημοκρατίας, λένε. Και συνεχίζουν: “Αν δεν μπορούμε να ελέγξουμε την ύδρευση μπορούμε πραγματικά να ελέγξουμε οτιδήποτε;”

Στην ανακοίνωση που έδωσε στη δημοσιότητα η πρωτοβουλία για το νερό τονίζει ότι αντιθέτως με αυτά που διαρρέουν, ότι εφόσον οι εταιρείες ΔΕΥΑΘ και ΕΥΔΑΠ μεταβιβαστούν στο Υπερταμείο, θα παύσουν να αποτελούν κοινής ωφελείας και θα υπάρχουν μόνο για τη λειτουργία της απομείωσης του ελληνικού χρέους. Η ιδιωτικοποίησή τους θα είναι κατά παράβαση του Συντάγματος και ο έλεγχός τους, παρά τα όσα λέγονται από την κυβέρνηση περνά στον έλεγχο των δανειστών με κύρια συνέπεια την απώλεια ελέγχου των υδάτινων αποθεμάτων της χώρας!
Γράφουν αναλυτικά:

Όπως ο Τζον Λοκ, εκ των θεμελιωτών του Διαφωτισμού έτσι κι εμείς στην πρωτοβουλία μας πιστεύουμε ότι «οι πράξεις των ανθρώπων είναι οι καλύτεροι διερμηνείς των σκέψεών τους». Απευθύνοντας τη ρήση αυτή τόσο προς τους νομείς της εξουσίας όσο και προς εκείνους που θα έπρεπε να την ελέγχουν, θεωρούμε χρέος μας μια εκ των «πράξεων» μας να είναι η πληροφόρηση των συμπολιτών μας.
Μέσα σε έναν ορυμαγδό αποπροσανατολιστικών κραυγών και εστιάσεων που αποτελούν στις μέρες μας την ελληνική «δημόσια σφαίρα», σε αυτό το δελτίο τύπου, επιχειρούμε να διερευνήσουμε το προς ψήφιση πολυνομοσχέδιο σε ότι αφορά τις υπηρεσίες ύδρευσης της χώρας μας που έκαναν την εμφάνισή τους σε άρθρο εντός του παραρτήματος Δ του νομοσχεδίου που προχωρά, μεταξύ άλλων στην σύσταση του «Υπερ-ταμείου» υπό τον τίτλο «Ελληνική Εταιρία Συμμετοχών και Περιουσίας Α.Ε.».
Οι εταιρίες ΕΥΑΘ Α.Ε. και ΕΥΔΑΠ Α.Ε. εμφανίζονται στο σχέδιο νόμου ως εταιρίες που στο σύνολο τουςθα μεταβιβαστούν «σε επόμενο διάστημα» στην ΕΔΗΣ (Εταιρία Δημοσίων Συμμετοχών Α.Ε.), μία εκ των θυγατρικών του Υπερ-ταμείου όπως προκύπτει από το κατατεθέν στη Βουλή σχέδιο νόμου.
Μετά την ανάρτηση του νομοσχεδίου στην ιστοσελίδα της Βουλής, υπήρξαν δημοσιεύματα και πληροφορίες ότι οι δύο εταιρίες απεσύρθησαν από τον Υπουργό Οικονομικών κατόπιν αντιδράσεων αλλά χωρίς καμιά εξασφάλιση ή δέσμευση ότι δεν θα μεταφερθούν στο Υπερ-ταμείο …«σε επόμενο διάστημα». Εάν οι εταιρίες τελικώς μεταβιβαστούν στην ΕΔΗΣ, είτε με το παρόν σχέδιο νόμου είτε αργότερα, αυτό θα έχει τις εξής συνέπειες:


1.       Οι δύο εταιρίες θα παύσουν να αποτελούν υπηρεσίες κοινής ωφελείας με αντικείμενο την απρόσκοπτη και ποιοτική παροχή υπηρεσιών ύδρευσης και αποχέτευσης στους πολίτες της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης και θα εργαλειοποιηθούν με αναιρετικό για τον ρόλο τους τρόπο αφού θα καταστούν απλώς «αξίες» στο χαρτοφυλάκιο της ΕΔΗΣ με μοναδικό στόχο να εξυπηρετήσουν εξ ορισμού τον «ειδικό σκοπό» του Υπερ-ταμείου όπως αυτός περιγράφεται στο άρθρο 185 παρ.1: «Η Εταιρία διαχειρίζεται και αξιοποιεί τα περιουσιακά της στοιχεία προκειμένου να: α) συνεισφέρει πόρους για την υλοποίηση της επενδυτικής πολιτικής της χώρας και για την πραγματοποίηση επενδύσεων που συμβάλλουν στην ενίσχυση της ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας και β) συμβάλλει στην απομείωση των οικονομικών υποχρεώσεων της Ελληνικής Δημοκρατίας σύμφωνα με τον Νόμο 4336/2015 (Α’ 94).

2.       Οι δύο εταιρίες θα ιδιωτικοποιηθούν κατά παράβαση του Συντάγματος όπως κρίθηκε και δια της απόφασης της Ολομέλειας του ΣτΕ 1906/2014 για την ΕΥΔΑΠ καθώς όλα τους τα στοιχεία αλλά και οι θυγατρικές τους  μεταβιβάζονται στο Υπερ-ταμείο που όπως αναφέρεται στο άρθρο 184 παρ.4 «δεν ανήκει στον δημόσιο ή ευρύτερο δημόσιο τομέα, όπως αυτός εκάστοτε ορίζεται».

3.       Η διαχείριση και η διοίκηση των δύο εταιριών θα περάσουν, ουσία και τύποις, στον έλεγχο των δανειστών, με δεδομένα: α) ότι το εποπτικό συμβούλιο του Υπερ-ταμείου αποτελείται από 5 μέλη δύο εκ των οποίων ορίζονται από τους δανειστές (με την σύμφωνη γνώμη του Υπουργού Οικονομικών) και τρία από την ελληνική κυβέρνηση (με την σύμφωνη γνώμη των δανειστών) και β) ότι μεταξύ δανειζόμενου Ελληνικού Κράτους και δανειστών δεν υπάρχει ισότιμη σχέση καθώς οι δεύτεροι μπορούν, όπως επανειλημμένα έχει αποδειχθεί, να επιβάλλουν όσα θέλουν.

4.       Όταν παραδοθεί στην ΕΔΗΣ το δικαίωμα σύναψης και τροποποίησης των σχετικών προς το αντικείμενο της ΕΥΔΑΠ και της ΕΥΑΘ συμβάσεων παραχώρησης, θα μπορεί ν’ αναιρεθεί πλαγίως ο δημόσιος χαρακτήρας και ο δημόσιος έλεγχος επί των επιχειρήσεων ύδρευσης.
Η μεταβίβαση των δύο εταιριών στην θυγατρική του νέου Υπέρ-Ταμείου, που σκοπό έχει «την επαύξηση της αξίας και την βελτίωση της απόδοσης των περιουσιακών του στοιχείων καθώς και την δημιουργία εσόδων» θα οδηγήσει, όπως αποδεικνύεται από σειρά παρομοίων εγχειρημάτων στην Γαλλία, την Γερμανία, τις ΗΠΑ και αλλού:

  • στην περαιτέρω εμπορευματοποίηση του συλλογικού αγαθού του νερού
  • στην αύξηση των τιμολογίων και στην παραμέληση επενδύσεων στις υποδομές και τα δίκτυα
  • στην αύξηση του αριθμού πολιτών που θα βρεθούν αντιμέτωποι με τον κίνδυνο απώλειας του ανθρωπίνου δικαιώματος για πρόσβαση σε νερό και υγιεινή όπως αυτό ορίστηκε από τον ΟΗΕ στις 3 /8/2010 (A/RES/64/292)
  • στην απώλεια ελέγχου του σχεδιασμού της υδατικής πολιτικής της χώρας με δεδομένη την στρατηγική σημασία και την τεχνογνωσία των δύο μεγαλύτερων εταιριών ύδρευσης της χώρας.
  • στη σύναψη αδιαφανών συμβάσεων που όπως έχει αποδειχθεί στο Βερολίνο και αλλού είναι εις βάρος του δημοσίου συμφέροντος καθώς περιέχουν όρους όπως εγγυήσεις κερδών κ.α.
Επιπροσθέτως και ουσιωδέστερα, η συμφωνία δανειστών και κυβέρνησης να συμπεριλάβουν τις ΕΥΔΑΠ Α.Ε. και ΕΥΑΘ Α.Ε. στο νέο Υπερ-ταμείο θα αποτελεί και από τα δύο μέρη σκανδαλώδη παραβίαση της δημοκρατικά εκφρασμένης βούλησης των πολιτών όπως αυτή καταγράφηκε τόσο στο δημοψήφισμα για τη μη ιδιωτικοποίηση της ΕΥΑΘ της 18ης Μαΐου του 2014 (όπου 98,03% των Θεσσαλονικέων τάχθηκαν κατά της ιδιωτικοποίησης), όσο και στην επιτυχία της Πρωτοβουλίας Ευρωπαίων Πολιτών Right2water στην χώρα μας και πανευρωπαϊκά, με αιτήματα την κατοχύρωση από πλευράς Ε.Ε. του ανθρωπίνου δικαιώματος σε νερό και υγιεινή καθώς και τη μη περαιτέρω εμπορευματοποίηση του νερού, κατά την διάρκεια της οποίας οι επίσημες υπογραφές υποστήριξης από πλευράς Ελλήνων πολιτών ξεπέρασαν τις 32.000 (έναντι 17.000 απαιτουμένων) ενώ στην Ευρώπη συνολικά συνυπέγραψαν άνω του 1.800.00 έναντι 1.000.000 απαιτουμένων.

Παρότι δανειστές και διαδοχικές ελληνικές κυβερνήσεις έχουν αγνοήσει ακυρωτικά για το πολίτευμα της χώρας την βούληση του ελληνικού λαού, με αλλεπάλληλες τις αθετήσεις των προεκλογικών τους δεσμεύσεων και κορυφαία έκφραση της ύβρεώς τους την ανατροπή του δημοψηφίσματος της 5ηςΙουλίου 2015 και με δεδομένο ότι επανειλημμένα οι μαζικές διαμαρτυρίες των πολιτών αγνοήθηκαν και υπέστησαν άγρια καταστολή, καλούμε όσους θίγονται από την υπό διαμόρφωση νέα κατάσταση να σταθούν πλάι μας αύριο Κυριακή 22 Μαΐου στις 7.00 μ.μ. στο Σύνταγμα. Όχι επειδή αυτό θα αλλάξει τις ειλημμένες αποφάσεις κέντρων εξουσίας εντός και εκτός χώρας αλλά επειδή «οι πράξεις των ανθρώπων είναι οι καλύτεροι διερμηνείς των σκέψεών τους».


SAVE GREEK WATER, Πρωτοβουλία για τη μη ιδιωτικοποίηση του νερού στην Ελλάδα


agonaskritis.gr

Παγωτομηχανή : Αξίζει ή όχι;



Γενικά υπάρχουν ουκ ολίγες συνταγές για σπιτικό παγωτό που δεν απαιτούν τη χρήση παγωτομηχανής. Αυτή η σελίδα μετράει ήδη περισσότερες από 15 συνταγές για σπιτικό παγωτό χωρίς παγωτομηχανή!

Ωστόσο, αν είστε φαν του καλού και ποιοτικού σπιτικού παγωτού και θέλετε να δοκιμάσετε όλες τις δυνατές γεύσεις παγωτών τότε θα πρέπει να προμηθευτείτε υποχρεωτικά μια παγωτομηχανή. Ειδικά αν φτιάχνετε συχνά σπιτικό παγωτό και θέλετε ποικιλία ως προς τις παραγώμενες γεύσεις τότε η παγωτομηχανή είναι εκ των ων ουκ άνευ!

Τα “απαιτητικά” παγωτά (όπως είναι το παγωτό καϊμάκι, το παγωτό αβοκάντο ή τα σορμπέ) χρειάζονται απαραίτητα παγωτομηχανή. Είναι λίγο δύσκολο να φτιάξετε μια απαιτητική συνταγή παγωτού που χρειάζεται παγωτομηχανή χωρίς να χρησιμοποιήσετε παγωτομηχανή (ακολουθώντας την κλασική μέθοδο των ενδιάμεσων χτυπημάτων κατά τη διάρκεια του παγώματος, κάθε 30-40 λεπτά). Ακόμη κι αν το καταφέρετε, σε καμία περίπτωση δεν θα πάρετε τα ίδια αποτελέσματα με αυτά που παρέχει η παγωτομηχανή. Και κυρίως δεν θα πετύχετε τον όγκο και την υφή που προσδίδει η παγωτομηχανή στο παγωμένο μείγμα.
Για παράδειγμα, είναι δύσκολο να καταφέρετε να φτιάξετε παγωτό καϊμάκι ή σορμπέ λεμόνι χωρίς παγωτομηχανή. Ακόμα κι αν τα καταφέρνετε και πετυχαίνετε αρκετά καλά αποτελέσματα χωρίς παγωτομηχανή, σκεφτείτε την ταλαιπωρία που έχουν τα ενδιάμεσα χτυπήματα. Χρειάζεται κάθε λίγο και λιγάκι να βγάζετε το δοχείο παγωτού από την κατάψυξη και να ανακατεύετε το παγωτό ή να το χτυπάμε με το μίξερ.

Κάποιοι θεωρούν την παγωτομηχανή ως “άλλη μία άχρηστη συσκευή” που πιάνει χώρο στην κουζίνα μας. Δεν είναι καθόλου έτσι!
Μην σας απασχολεί ο χώρος που πιάνει η παγωτομηχανή στην κουζίνα σας. Δεν είναι ανάγκη να την έχετε στην πρώτη γραμμή μαζί με τις άλλες “απαραίτητες” συσκευές κουζίνας. Εξάλλου αν δεν τη χρησιμοποιείτε συχνά τότε θα βρείτε κάποιο μέρος για να τη “βολέψετε” μέχρι να τη χρησιμοποιήσετε ξανά.
Αυτό που πρέπει να σας απασχολεί είναι ο χώρος που δεσμεύει η παγωτομηχανή (ή καλύτερα ο κάδος της παγωτομηχανής) στην κατάψυξή σας. Αυτό όντως είναι ένα θέμα και μπορεί να αποτελεί πρόβλημα σε μερικούς.
Οι περισσότερες μηχανές παγωτού διαθέτουν ένα κάδο (γεμισμένο με ειδικό ψυκτικό υγρό) ο οποίος πρέπει να τοποθετηθεί στην κατάψυξη (όχι στη συντήρηση) για ένα εύλογο χρονικό διάστημα, συνήθως από 12 ως 24 ώρες. Αν δεν έχετε μεγάλο ψυγείο -άρα και μεγάλη κατάψυξη- τότε ενδέχεται να αντιμετωπίσετε ένα μικρό πρόβλημα. Είμαι σίγουρος όμως πως αν σας αρέσει τόσο πολύ το σπιτικό παγωτό τότε θα βρείτε ένα τρόπο να “βολέψετε” τον κάδο παγωτομηχανής στην κατάψυξη – έστω και εις βάρος των άλλων κατεψυγμένων τροφίμων!

Να έχετε υπόψη όμως ότι υπάρχουν και μικρότερες σε μέγεθος παγωτομηχανές με μικρότερο κάδο (άρα και με μικρότερη χωρητικότητα). Αυτές διαθέτουν πιο μικρό σε μέγεθος κάδο και έτσι μπορεί να βολευτεί πιο εύκολα στην κατάψυξή σας!

Αν το πρόβλημα του χώρου στην κατάψυξη είναι αξεπέραστο τότε υπάρχουν και οι λεγόμενες “ημι-επαγγελματικές” ή deluxe παγωτομηχανές (παγωτομηχανές πολυτελείας) που διαθέτουν αυτόνομο σύστημα παγώματος. Αυτές δεν απαιτούν να βάλετε τον κάδο στην κατάψυξη καθώς έχουν ενσωματωμένο σύστημα ψύξης (παγώνουν από μόνες τους το μείγμα παγωτού καθώς λειτουργούν). Μην σας φοβίζει η λέξη “ημι-επαγγελματική” παγωτομηχανή. Υπάρχουν μοντέλα σε αρκετά προσιτές τιμές (λιγότερο από 200 ευρώ).

Τέλος το θέμα του κόστους της παγωτομηχανής δεν θα πρέπει να σας απασχολεί ιδιαίτερα, έστω και αν βρισκόμαστε σε περίοδο μεγάλης οικονομικής κρίσης. Κι αυτό γιατί υπάρχουν παγωτομηχανές για όλα τα γούστα και για όλες τις “τσέπες”! Μπορούμε να βρούμε πάμθηνα (και αξιόλογα) μοντέλα παγωτομηχανών που κοστίζουν μόλις 25 ευρώ! Βέβαια υπάρχουν και πανάκριβα μοντέλα με τιμές πολύ μεγαλύτερες από 1000 ευρώ, αλλά ας μην πιάσουμε τις ακραίες περιπτώσεις :-)
Αυτό που δεν πρέπει να ξεχνάμε είναι ότι πληρώνουμε την παγωτομηχανή μια φορά (όποιο είναι το τίμημά της) και φτιάχνουμε παγωτά για αρκετά χρόνια!

Εν κατακλείδι, αξίζει να αγοράσουμε παγωτομηχανή ή όχι;

Η απάντηση είναι ΝΑΙ, ΟΠΩΣΔΗΠΟΤΕ ΝΑΙ!

ΆΝΩ ΤΡΊΚΑΛΑ ΚΟΡΙΝΘΙΑΣ

DELFOI ARACHOVA

ΠΑΣΧΑ 2016