Τετάρτη 8 Μαΐου 2019

ΠΩΣ ΕΝΝΟΟΥΣΑΝ ΤΗΝ ΑΝΔΡΕΙΑ ΟΙ ΑΡΧΑΙΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ


Η πειθαρχία της συμπαγούς φάλαγγας απέναντι στην προσωπικούς αυτοσχεδιασμούς των πολεμιστών. Οι ατάραχοι σιωπηλοί Έλληνες μαχητές, απέναντι στους αλαλάζοντες βαρβάρους. Η αποτελεσματικότητα των ελληνικών σχηματισμών, απέναντι στους κομπασμούς όσων παρίσταναν τους άφοβους ή τους ανίκητους.
Στη μάχη των Πλαταιών, το 479 π.Χ., ένας Σπαρτιάτης πολεμιστής ονόματι Αριστόδημος, αψηφώντας τον κίνδυνο όρμησε ολομόναχος εναντίον των Περσών κι άρχισε να τους πετσοκόβει. Ήθελε να ‘’ξεπλύνει’’ το όνομα του καθώς είχε σταλεί πίσω από τον Λεωνίδα πριν την μάχη των Θερμοπυλών και οι συμπατριώτες του τον θεώρησαν δειλό. Μετά τη μάχη των Πλαταιών κι αφού είχε καταφέρει να παραμείνει ζωντανός (αν και βαριά τραυματισμένος), η Γερουσία της Σπάρτης όχι μόνο δεν του απένειμε έπαινο αλλά τον επέπληξε βαρύτατα επειδή επέδειξε αυτοκτονική απερισκεψία βγαίνοντας από τις γραμμές της φάλαγγας. Είναι το χαρακτηριστικότερο ιστορικό παράδειγμα από τον Ηρόδοτο, για ν’ αντιληφθούμε τον τρόπο που οι πρόγονοι μας αντιλαμβάνονταν την ανδρεία. 


Ο Έλληνας πολεμιστής της αρχαιότητας δεν πολεμούσε μόνος του. Η μονομαχία, ο κομπασμός, η προσωπική αψηφισιά απέναντι στον εχθρό ή οι ατομικοί αυτοσχεδιασμοί ήταν ενδείξεις ανοησίας και αναποτελεσματικότητας. Ο Έλληνας μαχητής πολεμούσε ως σώμα μαζί με όλους τους συμπολεμιστές του στα πλαίσια της φάλαγγας. Υπέρτατος στόχος ήταν η νίκη όλου του στρατεύματος, η νίκη της πόλης. Ατομικές πρωτοβουλίες όχι μόνο δεν ήταν επιτρεπτές και αποδεκτές, αλλά αντιθέτως θεωρούνταν επικίνδυνες διότι δυνητικά υπονόμευαν την ενότητα και το αξιόμαχο όλης της παράταξης. Για να χρησιμοποιήσουμε έναν όρο που είναι στη μόδα σήμερα, οι αρχαίοι Έλληνες είχαν ολιστική άποψη για την μάχη. 


Τα ελληνικά σώματα περιφρονούσαν τους πολυάριθμους βαρβαρικούς στρατούς που στήνονταν απέναντι τους κάνοντας δυνατούς θορύβους προσπαθώντας να τους τρομάξουν. Κορόιδευαν τους αλαλαγμούς, τα χτυπήματα στις ασπίδες, τις βρισιές και τις κάθε λογιών προκλήσεις των εχθρών. Η ελληνική φάλαγγα παρέμενε σιωπηλή και ατάραχη απέναντι σ’ αυτές τις πρωτόγονες εκδηλώσεις, ξέροντας ότι είναι δείγμα κατώτερης στρατιωτικής οργάνωσης, άρα μειωμένης πολεμικής αποτελεσματικότητας. Ήξεραν ότι τέτοια μπουλούκια, ανεξάρτητα από την προσωπική ανδρεία των πολεμιστών τους, σκόρπιζαν και διαλύονταν μόλις συγκρούονταν με μια ατσαλόφρακτη συμπαγή φάλαγγα που βασικό προσόν της ήταν η πειθαρχία.

Για τον ίδιο λόγο, οι αρχαίοι Έλληνες δεν θεωρούσαν γενναίους αλλά ανόητους και επικίνδυνους όσους αδιαφορούσαν για τη ζωή τους στη μάχη. Η πόλη χρειαζόταν τους ανθρώπους της ζωντανούς και αξιόμαχους, διότι όλοι μαζί έφτιαχναν μια ακαταμάχητη φονική μηχανή. Στον Επιτάφιο του ο Περικλής κατακεραύνωσε αυτούς τους αυτοσχέδιους παλικαράδες. Σε αντίθεση με όλους τους στρατούς της εποχής, οι Έλληνες δεν μέτρησαν ποτέ την ανδρεία ενός πολεμιστή από τον αριθμό των εχθρών που σκότωσε στη μάχη. 


Εύφημες μνείες λάμβαναν όσοι σε κρίσιμες στιγμές κρατούσαν την ενότητα και την πειθαρχία των γραμμών τους. Ποτέ δεν τιμωρήθηκε Έλληνας μαχητής επειδή δεν φάνηκε όσο επιθετικός έπρεπε, αντιθέτως τιμωρούσαν όσους έριχναν την ασπίδα τους διότι άφηναν ακάλυπτο τον διπλανό τους και δημιουργούσαν ρήγμα στη φάλαγγα.

Η διατήρηση των γραμμών τόσο στην άμυνα όσο και στην προέλαση ήταν ζωτικής σημασίας για τα ελληνικά σώματα, αλλά αυτό επιτυγχάνονταν μόνο μετά από εξαντλητικές ασκήσεις που προσπαθούσαν να επιβάλλουν την πειθαρχία μέσα σε ακραίες συνθήκες μάχης. 


Αξιωματικοί και πολεμιστές έπρεπε να διατηρήσουν όχι μόνο την ενότητα αλλά και την ευθεία πορεία των σχηματισμών, καθώς η υποσυνείδητη εμπιστοσύνη κάθε μαχητή στη δική του ασπίδα κι όχι του διπλανού που κάλυπτε το δεξί μισό του, έσπρωχνε ολόκληρη τη φάλαγγα ως σώμα προς τα αριστερά. Ζωτικής σημασίας ήταν επίσης η διατήρηση των συμπαγών σχηματισμών, όταν ο εχθρός υποχωρούσε. Ο ενθουσιασμός του νικητή και η προαιώνια διάθεση των στρατιωτών για πλιάτσικο και σφαγή των πανικόβλητων εχθρών, ήταν ικανά να σκορπίσουν ένα συγκροτημένο στράτευμα και να το οδηγήσουν σε εκ’ των υστέρων ήττα από εφεδρείες του αντιπάλου. 


Οι πρόγονοι μας είχαν τέτοια αφοσίωση στην τακτική της φάλαγγας, που έφθαναν σε ακραία όρια. Οι αριστερόχειρες θεωρούνταν κατώτεροι πολίτες, αφού κρατώντας το σπαθί με το αριστερό καλό τους χέρι και την ασπίδα με το δεξί, δε μπορούσαν να ενταχθούν αρμονικά και να πολεμήσουν στη κεντρική φάλαγγα των δεξιοχέρηδων συμπολιτών τους. Αφού λοιπόν δε μπορούσαν να προσφέρουν στην άμυνα της πόλη τους, είχαν και λιγότερα δικαιώματα απ’ τους άλλους. 

Τρίτη 7 Μαΐου 2019

ΠΑΣΧΑ 2019 ΣΤΗΝ ΚΕΡΚΥΡΑ Νο 1

ΠΑΣΧΑ 2019 Νο 2

ΚΕΡΚΥΡΑ - ΠΑΣΧΑ 2019 Νο 3

ΚΕΡΚΥΡΑ - ΠΑΣΧΑ 2019 Νο 4

ΠΑΣΧΑ 2019 Νο 5

ΠΑΣΧΑ 2019 Νο 6

ΠΑΣΧΑ 2019 ΣΤΗΝ ΚΕΡΚΥΡΑ Νο 7

ΠΑΣΧΑ 2019 ΣΤΗΝ ΚΕΡΚΥΡΑ Νο 8

ΠΑΣΧΑ 2019 ΣΤΗΝ ΚΕΡΚΥΡΑ Νο 9

ΠΑΣΧΑ 2019 ΣΤΗΝ ΚΕΡΚΥΡΑ No 10

Δευτέρα 6 Μαΐου 2019

Υπάρχουν και ζευγάρια, που δεν χωρίζουν..



Υπάρχουν και ζευγάρια, που δεν χωρίζουν..

Γράφει ο Γιώργος Καραγεώργος


Μην μπερδεύεσαι…
Υπάρχουν και ζευγάρια που δεν χωρίζουν.

Υπάρχουν κι οι άνθρωποι, που εννοούν τις λέξεις τους και που το «για πάντα» το τιμούνε.
Υπάρχουν ρε γαμώτο και εκείνοι οι άνθρωποι, που συναντιούνται μια φορά
και πιασμένοι χέρι χέρι φτάνουν μέχρι το τέρμα.
Εκείνοι οι άνθρωποι, που ξέρουνε καλά πως οι φουρτούνες της ζωής παλεύονται καλύτερα με δυο ανταμωμένους και πως τα δύσκολα είναι για να ενώνουν κι όχι για να χωρίζουν.
Υπάρχου κι οι άνθρωποι, που ξέρουνε καλά, πως οι ψυχές αξίζουν περισσότερο από τα σώματα και δεν ξοδεύονται από εδώ και από εκεί.
Υπάρχουνε σου λέω άνθρωποι, που τις πληγές τις κλείνουν με αγάπη και αγκαλιές κι όχι με το φευγιό τους κι υπάρχουνε κι άνθρωποι που ερωτεύονται μονάχα μια φορά και δεν το μετανιώνουν.
Υπάρχουν άνθρωποι, που ξέρουν ότι αξίζει να το εκτιμούνε και που το σάπιο το αναγνωρίζουν από μακριά.

Μην μπερδεύεσαι!

Να επιλέγεις τους ικανούς για συντρόφους σου, να επιλέγεις όσους βλέπουν ουρανό.
Να είσαι με εκείνους, που δεν λάμπουν μόνο απ΄ έξω, αλλά με εκείνους που έχουν βλέμμα φωτεινό και καθαρό.
Να είσαι με εκείνους, που σε έχουνε για πρώτο.
Να είσαι με εκείνους, που με τις πράξεις τους στο δείχνουν, ότι είσαι εσύ στον κόσμο όλο ο πιο σημαντικός.
Με εκείνους, που δεν μετρούν τις αποστάσεις, ούτε τα κόστη, για να έρθουν όπου κι αν είσαι να σε βρουν.
Με εκείνους να είσαι, που θυσιάζουνε ψυχή για να σε δουν να τους γελάς, που δεν μπορούν ούτε στιγμή να ησυχάσουν, όταν δεν είσαι εσύ καλά.
Να είσαι με εκείνους, που σ’ αγαπούν κι είναι εκεί, που σ’ αγκαλιάζουνε σφιχτά μέχρι να σκάσεις.
Με εκείνους, που τα φιλιά σου τα ψάχνουν σαν τρελοί κι αν δεν τα δώσεις θα βρουν τον τρόπο και θα ΄ρθουν να σου τα “κλέψουν”.
Να είσαι με εκείνους, που τα όνειρα σου τα χαϊδεύουν τρυφερά και δεν στα κάνουνε εφιάλτες φοβερούς.

Μην μπερδεύεσαι σου λέω άνθρωπε μου!
Γιατί υπάρχουν κι άνθρωποι, που στην ζωή υποχωρούν συνειδητά, για να αφήσουν την αγάπη να νικήσει.
Υπάρχουν κάτι άνθρωποι ακατέργαστα διαμάντια, που ψάχνουν χέρια ικανά, για να αναδειχτούν και να θαμπώσουν.
Υπάρχουνε εκεί έξω εκείνοι οι άνθρωποι, που συχωρούν γιατί πιστεύουν στους ανθρώπους,
γιατί μέσα απ΄ τα λάθη, έχουνε πάθει κι έχουν μάθει.
Με αυτούς να είσαι, που από το τίποτα φτιάχνουν παράδεισους μικρούς,
να ΄σαι με αυτούς, που τους δαίμονες σου τους γνωρίζουν και τους νικάνε.

Να μην μπερδεύεσαι…
Γιατί υπάρχουν και αιώνιες αγάπες κι υπάρχουν έρωτες που γράφουν ιστορία.
Γιατί υπάρχουν κι άνθρωποι που ζευγαρώνουν μια φορά και μια για πάντα
κι υπάρχουν και ζευγάρια που δε χωρίζουνε ποτέ.

Γιατί όλα είναι θέμα επιλογής και επιμονής!



Σeξ παντού, έρωτας πουθενά, χρήμα παντού, όνειρα νεκρά

Αποτέλεσμα εικόνας για Σeξ Ï€Î±Î½Ï„Î¿Ï , Î­Ï Ï‰Ï„Î±Ï‚ πουθενά, Ï‡Ï Î®Î¼Î± Ï€Î±Î½Ï„Î¿Ï , ÏŒÎ½ÎµÎ¹Ï Î± Î½ÎµÎºÏ Î¬.
Μετά από μια σειρά από μάσκες, πως μπορείς να αναγνωρίσεις το αληθινό σου πρόσωπο; Κι όμως έρχεται η στιγμή που πρέπει να κοιτάξεις στον καθρέφτη και να αναρωτηθείς ποιος τελικά είσαι.
Μπορεί εκεί που θα κοιτάξεις να υπάρχει κενό. Έχασες την δυνατότητα να συγκινείσαι, θεώρησες την ευγένεια ψυχής αδυναμία και περιττή. Ξέχασες τους άλλους ανθρώπους για να σε ξεχάσουν.
Το μέτρο έγινε το χρήμα. Ξέχασες το παρόν, το πούλησες, για ένα μέλλον που δεν σου ανήκει πλέον ούτε κι αυτό. Προτίμησες τον άχαρο τρόπο, τον illustration, τον αντιαισθητικό. Άφησες το μέλλον σ’ αυτούς που αναγορεύτηκαν σε διαχειριστές του, μπήκες στην γραμμή, με αντάλλαγμα την πόζα και τα πράγματα. Πράγματα, αλλά όχι πραγματικότητα.
Όλα τα σκέφτεσαι με χρήμα. Τα αξιολογείς με χρήμα, αγαπάς με χρήμα, σχεδιάζεις με χρήμα, ονειρεύεσαι το χρήμα, μιλάς για το χρήμα, αναζητάς το χρήμα, γίνεσαι το χρήμα. Το πήδημα αντικατέστησε τον έρωτα, το chatting την πρόσωπο με πρόσωπο αληθινή κουβέντα, οι web εφαρμογές το άγγιγμα. Προτίμησες την κονσέρβα και το σκυλάδικο, από την αφτιασίδωτη διασκέδαση, από την τέχνη και την αναζήτηση.
Το χρήμα επέβαλε την κουλτούρα του. Προτίμησες να δουλεύεις παραπάνω ώρες, απ’ το να έχεις ελεύθερο χρόνο για ρέμβη, αγάπη και δημιουργία. Αυτούς που τα αναζητούν τους αποκάλεσες “τεμπέληδες”. Δεν ακολούθησαν τον δικό σου δρόμο. Σαν ιθαγενής θαμπώθηκες από τις χάντρες και τις υποσχέσεις για “μεγάλη ζωή”. Ξέχασες για ποιον λόγο είσαι εδώ, τι πρέπει να ψάχνεις, δεν αναζήτησες άλλο νόημα στο ”υπάρχειν”, αλλά έγινες οπαδός του “έχειν”, σύμφωνα με όσα σ’ έπεισαν οι διαφημίσεις, τα περιοδικά, οι μόδες.
Έπαψες να σκέφτεσαι κι έγινες οπαδός. Οπαδός κόμματος, ποδοσφαιρικής ομάδας, σημαίας, χρώματος, φυλής, συμβόλων και υλικών. Αν τα χάσεις όλα αυτά, αν αύριο καταρρεύσουν, ποιος θα είσαι; Τι μένει κάτω από την επιφάνεια; Υπάρχει τίποτα από σένα; Έχει σημασία πως ζούμε και πως πεθαίνουμε.
Κι αν αυτά που σου λέω τα προσπερνάς, κατανοώ ότι ακόμα είσαι χορτάτος, βολεμένος, με λυμένα τα προβλήματα. Ίσως αν μείνεις άνεργος, πεινάσεις ή μείνεις άστεγος, μπορεί να τα ξανασκεφτείς. Αλλά δεν είναι κρίμα να το κάνεις τότε που θα είναι αργά; Γι’ αυτό σου λέω, κοίτα τώρα τον καθρέφτη. Θυμήσου τι ήθελες όταν ήσουν παιδί. Ψάξε την άγκυρα με το παρελθόν. Ο καθρέφτης θα είναι πάντα εκεί, αλλά το είδωλό σου απουσιάζει.
Πηγή: awakengr.com

Κυριακή 21 Απριλίου 2019

ΒΟΤΑΝΙΚΟΣ ΚΗΠΟΣ ΙΟΥΛΙΑΣ ΚΑΙ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ Ν. ΔΙΟΜΗΔΟΥΣ


ΒΟΤΑΝΙΚΟΣ ΚΗΠΟΣ

ΙΟΥΛΙΑΣ 

ΚΑΙ 

ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ Ν. ΔΙΟΜΗΔΟΥΣ

Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου

υπό την Αιγίδα του 

ΕΘΝΙΚΟΥ ΚΑΙ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΚΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΑΘΗΝΩΝ

ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΕΙΣΟΔΟΣ ΚΟΙΝΟΥ:

ΙΕΡΑ ΟΔΟΣ 403,

Eίναι ο μεγαλύτερος Βοτανικός Κήπος της χώρας μας αλλά και ολόκληρης της Ανατολικής Μεσογείου.

Ο Κήπος αυτός είναι Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου. Ιδρύθηκε, το 1951, με βάση το κληροδότημα του Αλεξάνδρου Ν. Διομήδους. 


Στη μεγάλη έκτασή του, ολοκληρώθηκαν, με την βοήθεια του Υπουργείου Γεωργίας και υπό την εποπτεία του αειμνήστου καθηγητή Βοτανικής του Πανεπιστημίου Αθηνών Κωνσταντίνου Μητράκου, οι εργασίες δημιουργίας και οργάνωσής του, με βάση τα σχέδια της καθηγήτριας Αρχιτεκτονικής Κήπων και Τοπίου του Πανεπιστημίου του Βερολίνου Herta Hammerbacher.

Με το πέρας της διαμόρφωσης του καλλωπιστικού τμήματος, το 1975, ο Κήπος άνοιξε τις πύλες του στο κοινό.

Έτσι στην Αθήνα - στην πόλη στην οποία ιδρύθηκε, τον 4ο π.Χ. αιώνα, από τον μαθητή του Αριστοτέλη Θεόφραστο, ο πρώτος στον κόσμο Βοτανικός Κήπος αλλά και ο Βοτανικός Κήπος που ίδρυσε, το 1834, ο καθηγητής της Βοτανικής του Πανεπιστημίου Αθηνών Κ. Ν. Fraas στη γνωστή περιοχή της με το όνομα "Βοτανικός" - δημιουργήθηκε τώρα ένας νέος, εντυπωσιακός Κήπος με σημαντικές προοπτικές:

ο "Βοτανικός Κήπος 

Ιουλίας

και


Αλεξάνδρου 

Ν. Διομήδους".


Ο αρχαιολογικός χώρος της Ελευσίνας


Γράφει η Μελισσάνδρα
Αλήθεια πόσοι από εμάς έχουν επισκεφθεί την Ελευσίνα, σαν αρχαιολογικό προορισμό;
Βρίσκεται περίπου στα 20 χλμ από την πρωτεύουσα, στην ίδια θέση εδώ και χιλιάδες χρόνια, στο δρόμο προς την Κόρινθο, στην ανατολική πλευρά ενός χαμηλού λόφου, πολύ κοντά στη θάλασσα και απέναντι ακριβώς από το νησί της Σαλαμίνας.
Πήρε το όνομά της πιθανότητα από την λέξη »έλευσις», δηλαδή τον »ερχομό» της θεάς Δήμητρας, ο οποίος αναφέρεται στον Ορφικό ύμνο »Δήμητρος  Ελευσινίας θυμίαμα στύρακα». Μία άλλη  εκδοχή θέλει το όνομα να οφείλεται στον μυθικό ήρωα Ελευσίνιο.
Την εικόνα της σύγχρονης Ελευσίνας διαμορφώνουν η αρχαιολογική της ιστορία και η βιομηχανική της ανάπτυξη.
Η πόλη συνδέθηκε από την προϊστορική εποχή με τη λατρεία της θεάς Δήμητρας και της κόρης της Περσεφόνης. Υπήρξε ένα από τα σπουδαιότερα θρησκευτικά κέντρα της αρχαίας Ελλάδας, που διατήρησε την ιερότητά του για δυο χιλιάδες χρόνια, με τα Ελευσίνια Μυστήρια να έχουν παγκόσμια απήχηση. Η θεά Δήμητρα, θεά της ανανέωσης της φύσης και της βλάστησης των σιτηρών, δίδαξε στους Ελευσίνιους την καλλιέργεια της γης και τις ιερές τελετές,  και λατρευόταν συνεχώς από τη Μυκηναϊκή εποχή, (1600 π.Χ) έως το 400 μ.Χ.
Σύμφωνα με το μύθο, ο Άδης, θεός του κάτω κόσμου, άρπαξε την Περσεφόνη, όταν έπαιζε με τις Ωκεανίδες σ΄ ένα όμορφο λιβάδι. Κανείς ούτε θνητός, ούτε αθάνατος δεν είδε ή άκουσε τίποτα. Η  Δήμητρα  τότε,  απευθύνθηκε στον Ήλιο, ο οποίος της φανέρωσε την αλήθεια για την κόρη της. Η   θεά οργισμένη  με τον Δία, τον πατέρα των θεών, δεν επέστρεψε στον Όλυμπο, αλλά μεταμορφώθηκε σε ηλικιωμένη γυναίκα, κι άρχισε να  περιπλανιέται στον κόσμο,  άγνωστη ανάμεσα στους ανθρώπους. Όταν έφθασε στην Ελευσίνα, κάθισε να δροσισθεί στο «Παρθένιον φρέαρ», «όθεν ύδρεύοντο πολίται έν σκιή», το γνωστό ως Καλλίχορον φρέαρ. Εκεί την συνάντησαν οι τέσσερις κόρες του πρώτου βασιλιά της Ελευσίνας Κελεού, που την πήραν στο παλάτι και την φιλοξένησαν. Η θεά μάλιστα ανέλαβε την φροντίδα του μικρού γιού του Κελεού.
Αργότερα φανέρωσε την ταυτότητά της και για να ευχαριστήσει τον βασιλιά για τη φιλοξενία, του δίδαξε τα μυστήρια της λατρείας της, τα γνωστά Ελευσίνεια Μυστήρια, για τα οποία αξίωσε απόλυτη μυστικότητα και τον έχρισε πρώτο ιερέα της.
Ο αρχαιολογικός χώρος
Επισκέφθηκα τον αρχαιολογικό χώρο της Ελευσίνας την τελευταία Κυριακή του Απρίλη, μια ηλιόλουστη και ζεστή ανοιξιάτικη μέρα, με τη φύση να έχει ξεδιπλώσει όλες της ομορφιές της επί γης.
Μπαίνοντας στον αρχαιολογικό χώρο, η εικόνα που αντικρίζει κανείς, είναι μιας έκτασης  διάσπαρτης  από ογκώδη αρχιτεκτονικά μέλη. Είναι τα θεμέλια και τα οικοδομικά κατάλοιπα πλήθους εντυπωσιακών οικοδομημάτων, που χτίστηκαν σε διάφορες εποχές,  σε πυκνή διάταξη μεταξύ τους. Μπροστά μου απλώνεται η Μεγάλη Αυλή, έργο των Ρωμαϊκών χρόνων, το σημείο όπου συγκεντρώνονταν οι πιστοί για να προετοιμαστούν και να παρακολουθήσουν την πομπή των Ελευσινίων καθώς και άλλων ιεροτελεστιών.
Τρεις δρόμοι οδηγούσαν σ’ αυτήν: η Ιερά οδός που άρχιζε από την Αγορά των Αθηνών και κατέληγε στο βορειοανατολικό άκρο της, η οδός του λιμανιού που έφθανε στην ανατολική αψίδα και η οδός των Μεγάρων που κατέληγε στη δυτική αψίδα της. Απέναντι από την είσοδο, φαίνονται τα θεμέλια της βορειοανατολικής στοάς, που έκλεινε την αυλή από αυτή την πλευρά. Νότια της στοάς βρισκόταν μία μεγαλόπρεπη μαρμάρινη  Κρήνη, με οχτώ λεκάνες, όπου χυνόταν το νερό από οχτώ κρουνούς, ρωμαϊκό έργο του 2ου μ.Χ. αιώνα.
Κοντά στην Κρήνη, υπάρχει πρόχειρα αναστηλωμένο ένα αέτωμα και τριγύρω αρχιτεκτονικά μέλη από την ανατολική αψίδα. Η βάση της, μερικώς αποκατεστημένη, βρίσκεται στην αρχική της θέση, δίπλα στην Κρήνη. Η ανατολική αψίδα όπως και η όμοιά της δυτική, ήταν κατασκευασμένες, με μικρές διαφορές σαν αντίγραφα της αψίδας του Αδριανού στην Αθήνα.
Βορειοδυτικά, μια δεύτερη στοά όριζε την αυλή, με κιονοστοιχία στην πρόσοψη, και πίσω από αυτή δωμάτια σε σειρά, το ένα δίπλα στο άλλο.
Στο μέσον της αυλής, υπάρχουν τα κατάλοιπα ενός  δωρικού ρυθμού ναού της Προπυλαίας Αρτέμιδος από πεντελικό μάρμαρο, κατασκευασμένου στα χρόνια του Μάρκου Αυρήλιου.
Στα νότια της αυλής, και σε κατώτερο από αυτήν επίπεδο, κατασκευασμένο από γκριζογάλανη ελευσινιακή πέτρα βρίσκεται το Καλλίχορον φρέαρ. Γύρω από αυτό χόρευαν οι γυναίκες της Ελευσίνας στα πλαίσια των ιεροτελεστιών προς τιμήν της θεάς Δήμητρας.
Στο κέντρο της νότιας πλευράς της αυλής βλέπουμε τα λείψανα των Μεγάλων Προπυλαίων, που ήταν η κύρια είσοδος του ιερού κατά τη ρωμαϊκή εποχή. Ήταν σχεδόν πιστό αντίγραφο των Προπυλαίων της Ακρόπολης των Αθηνών.  Η κατασκευή τους αποδίδεται στο Μάρκο Αυρήλιο με τον οποίο και ταυτίζεται η προτομή του βόρειου αετώματος.
Δεξιά και αριστερά των Προπυλαίων υπήρχαν βοηθητικά κτίρια που χρησίμευαν κυρίως σαν αποθήκες και χώροι διοίκησης.
Φεύγοντας από την περιοχή αυτή, φθάνουμε στα Μικρά Προπύλαια, που ήταν η είσοδος για τον κυρίως χώρο του ιερού. Από εδώ, η προέκταση της Ιεράς Οδού, ή Πομπικής, οδηγεί στο Τελεστήριο. Περπατώντας στην Πομπική οδό, συναντούμε δεξιά ένα μεγάλο βράχο με κοίλωμα και μπροστά του τον περίβολο του Πλουτώνειου. Στην αυλή του βρίσκονται τα θεμέλια ενός μικρού ναού του Πλούτωνα. Στον χώρο αυτό ήταν οι πύλες του Άδη και πιθανότατα εδώ γινόταν αναπαράσταση της ετήσιας επιστροφής της  Περσεφόνης στη γη.
Στα τοιχώματα του κοίλου βραχώδη σχηματισμού, μικρές εσοχές, φιλοξενούν τις σπονδές σύγχρονων προσκυνητών που έχουν περάσει πιο πριν. Κάποιοι έχουν αφήσει αγριολούλουδα, που υπάρχουν άφθονα αυτή την εποχή παντού τριγύρω, κάποιοι άλλοι καρπούς και σπόρους. Ο χώρος με την έντονη μυσταγωγική του ενέργεια δεν σε αφήνει ανεπηρέαστο. Οι άνθρωποι υποκύπτουν ακόμη και σήμερα στην παρόρμηση κι ας έχουν περάσει χιλιάδες χρόνια από τότε, κι ας ζούμε σε μια άλλη πολύ πιο εξελιγμένη επιστημονικά και τεχνολογικά εποχή.
Βλέποντας την ανοιξιάτικη φύση να έχει πλημμυρίσει το χώρο με τα κόκκινα και κίτρινα χρώματα των αγριολούλουδων, αισθανόμαστε να έχουν τελεστεί τα Ελευσίνια μυστήρια και άλλη μία φορά η Περσεφόνη και η άνοιξη ανταποκρίθηκαν στο κάλεσμα των ανθρώπων.
Αριστερά στο βάθος, υπάρχει ένα τμήμα του Πεισιστράτειου περίβολου. Προστάτευε το ιερό και την πόλη και είχε αμυντικό χαρακτήρα.  Στην κλασσική και τη ρωμαϊκή εποχή, όταν το ιερό αναπτύχθηκε περισσότερο, μεγάλωσε και ο περίβολος με καινούρια τμήματα.
Το πρώτο Τελεστήριο χτίστηκε στη μυκηναϊκή εποχή  σαν κατοικία της Δήμητρας. Αργότερα αποτέλεσε την αίθουσα στην οποία αναπαριστάνονταν γεγονότα από τη ζωή της Δήμητρας και της Περσεφόνης και μυούνταν οι πιστοί στα μυστήρια. Εσωτερικά του Τελεστηρίου,  βαθμίδες  σκαλισμένες στο βράχο ή κατασκευασμένες από  πέτρες καλυμμένες με μάρμαρο, φιλοξενούσαν τους μυούμενους. Στο κέντρο της αίθουσας ήταν χτισμένο ένα οίκημα στο οποίο ήταν τοποθετημένα τα ιερά της Δήμητρας. Η είσοδος σε αυτό ήταν απαγορευμένη, μόνο ο ιεροφάντης μπορούσε να μπει να τελέσει τις μυστικές ιεροτελεστίες και να αποκαλύψει τα ιερά στους μυούμενους. Το  Τελεστήριο, ήταν ο μεγαλύτερος ναός στην Ελλάδα και χωρούσε τόσο κόσμο, όσο κι ένα θέατρο. Καταστράφηκε από τους Πέρσες και ανακατασκευάσθηκε στην εποχή του Περικλή, μάλιστα σχεδιάστηκε από τον Ικτίνο, ένα από τους αρχιτέκτονες του Παρθενώνα. Στους αυτοκρατορικούς χρόνους κάηκε από τους επιδρομείς Κοστοβώκους, πιθανώς το 170 μ.Χ. Ξαναφτιάχτηκε από τον Αντωνίνο τον Πίο ή τον Μάρκο Αυρήλιο, επάνω στο παλιό σχέδιο της κλασσικής εποχής.
Μέσα στον περίβολο του ιερού βρίσκονταν επίσης το Βουλευτήριο, όπου συνεδρίαζε η ιερή Γερουσία, η νοτιοανατολική στοά και η νοτιοδυτική, αποθήκες που πιθανώς χρησίμευαν για τη συγκέντρωση των προσφορών των πιστών, καθώς κι ένα είδος θεάτρου σκαλισμένο στο βράχο απ΄ όπου μπορούσε κάποιος να παρακολουθήσει όσα διαδραματίζονταν στη νότια αυλή.
Δυτικά του Τελεστηρίου και σε υψηλότερο από αυτό επίπεδο, βρίσκεται  το τοπικό Μουσείο, όπου εκτείθενται τα ευρήματα από τον αρχαιολογικό χώρο. 
Κατά τους Ρωμαϊκούς χρόνους, η λατρεία της Δήμητρας επεκτάθηκε σε όλο τον τότε γνωστό κόσμο και οι ρωμαίοι αυτοκράτορες στόλισαν το χώρο του ιερού, με λαμπρά οικοδομήματα όπως τα Μεγάλα Προπύλαια, τις Θριαμβικές Αψίδες, την Κρήνη, ναούς, βωμούς και αγάλματα.
Στο τέλος του 4ου αι. π.Χ. τα Μυστήρια παρήκμασαν, η εισβολή των Βησιγότθων του Αλάριχου, συνοδευόμενων από χριστιανούς ιερείς και μοναχούς, μετέτρεψε το ιερό σε ερείπια και η λατρεία της θεάς εγκαταλείφθηκε.
Στην κορυφή του λόφου βρίσκεται ένα ρολόι που κτίσθηκε το 1924 και έκτοτε μετρά τις ώρες, δημιουργώντας μια αντίφαση με αυτό που βλέπουμε και που εκπροσωπεί τη διάρκεια στο χρόνο.
Παραδίπλα βρίσκεται η εκκλησία της Παναγίτσας και στην πλατεία Ηρώων η εκκλησία του Αγίου Ζαχαρία, κατασκευασμένες με οικοδομικό υλικό  από τα αρχαία κτίσματα.
Η παρουσία τους λειτουργεί σημειολογικά, δείχνοντας την επικράτηση της νέας θρησκείας επάνω στην παλιά, δεν αλλοιώνει όμως καθόλου τον έντονο μυσταγωγικό χαρακτήρα του χώρου και την ενέργεια που  διαποτίζει τον επισκέπτη.
Φεύγοντας αισθάνεται κανείς σαν σύγχρονος μύστης, που μυήθηκε στα ιερά μυστήρια, με στόχο να κατανοήσει και να αποδεχθεί τον αέναο κύκλο του θανάτου, της βλάστησης και της αναγέννησης στη φύση.

Σάββατο 20 Απριλίου 2019

Σάββατο του Λαζάρου σήμερα.















Σάββατο του Λαζάρου σήμερα. 
Μέρα νίκης της ζωής επί του θανάτου.
Είναι ο μοναδικός άνθρωπος που έχει δύο τάφους!
Στην Βηθανία και Λάρνακα. 
Ο πρώτος στην Βηθανία όπου ζούσε με τις αδερφές του και δεύτερος στην Λάρνακα όπου κατέφυγε μετά την Ανάστασή του και εκεί έζησε 30 χρόνια ακόμα μέχρι τον θάνατο του το 63 μ.Χ.

0 λαός γιορτάζει την πρώτη Λαμπρή, την “Έγερση” του φίλου του Χριστού, του “αγέλαστου” Λάζαρου. Ο φόβος και ο τρόμος για όσα γνώρισε στον άλλο κόσμο άφησαν τόσο βαθιά σημάδια στην ψυχή του Λάζαρου που, λέει η παράδοση, μετά την Ανάσταση του δε γέλασε παρά μόνο μια φορά.
Είδε κάποιον χωρικό στο παζάρι να κλέβει μια στάμνα και να φεύγει κρυφά.
“Βρε τον ταλαίπωρο, είπε. Για ιδές τον πώς φεύγει με το κλεμμένο σταμνί.
Ξεχνάει ότι κι αυτός είναι ένα κομμάτι χώμα, όπως και το σταμνί. Το ʽνα χώμα κλέβει τʼ άλλο. Μα δεν είναι να γελούν οι πικραμένοι;” και χαμογέλασε
Βοήθειά μας.

Παρασκευή 19 Απριλίου 2019

Κώδικας Ντα Βίντσι - Ντοκιμαντέρ

ΤΑ ΜΥΣΤΗΡΙΑ ΚΑΙ ΟΙ ΘΡΥΛΟΙ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΣΟΦΙΑΣ

Κλάους Ντόνα: Η Απόκρυφη Ιστορία της Ανθρώπινης Φυλής

Τα μυστήρια των αρχαίων πολιτισμών - Ντοκιμαντέρ

Πέμπτη 18 Απριλίου 2019

ΞΑΝΘΙΑ ΧΗΡΑ


























Μία νεαρή ξανθιά έμεινε ξαφνικά χήρα, όταν έχασε τον άνδρα της σε ατύχημα.
Απαρηγόρητη έκλαιγε συνέχεια και πήγαινε κάθε απόγευμα στο νεκροταφείο, ντυμένη με μαύρα κολλητά ρούχα, μίνι φούστα, δικτυωτό καλσόν, γόβες στιλέτο. Με αυτήν την αμφίεση ήταν αδύνατον να περάσει απαρατήρητη, και
ειδικά από τον φύλακα, που την πρόσεξε από την πρώτη στιγμή.
Μία φορά λοιπόν την παρακολούθησε να δει τι θα κάνει μέσα στο νεκροταφείο. Την είδε να ανάβει το καντήλι, να αλλάζει τα λουλούδια, να κλαίει πάνω από τον τάφο και στο τέλος να σηκώνει την φούστα, να κατεβάζει λίγο το στρίνγκ
και το καλσόν, και να κάθεται πάνω στον τάφο αμίλητη. Μετά από λίγο, σηκώθηκε σιγά σιγά και αφού τακτοποίησε τα ρούχα της βάδισε αργά προς την έξοδο, αφήνοντας τον φύλακα άφωνο.
Έκανε το ίδιο κάθε μέρα. Μετά από δύο βδομάδες ο φύλακας δεν άντεξε και την πλησίασε όπως έβγαινε
και της μίλησε:
- "Συγγνώμη κυρία, αλλά δεν μπορώ να μην σας ρωτήσω. Γιατί κάθε μέρα αφού φροντίσετε τον τάφο καθόσαστε πάνω του με γυμνά οπίσθια;"
- "Τι να σας πω...", λέει η ξανθιά. "Δεν είναι και εύκολο να εξηγήσεις τέτοια πράγματα, αλλά να, όσο ζούσε ο άνδρας μου, κάθε φορά που το κάναμε μου έλεγε: "Κουκλάρα μου, ο κώλος σου και νεκρούς ανασταίνει.

Δευτέρα 15 Απριλίου 2019

Οι «μύθοι» του ’21 και οι «τεχνικές» της αποδόμησης (μέρος β΄)


Γράφει ο Νεκτάριος Δαπέργολας
Διδάκτωρ Ιστορίας

Γράφαμε την προηγούμενη εβδομάδα για τους αποδομητές ιστορικούς, για το πόσο άθλια και αντι-επιστημονική είναι στην πραγματικότητα η «επιστημονική» τους μέθοδος, αλλά και για το πόσο ατεκμηρίωτες είναι οι «απόψεις» τους, τις οποίες αδυνατούν παντελώς να υπερασπιστούν, όταν τυχαίνει να αντιπαρατίθενται με άλλους (πραγματικούς) ιστορικούς. Σπανιότατα βεβαίως τυχαίνει (γιατί είναι προσεκτικοί και επιδιώκουν να μιλούν μόνο από καθέδρας ή σε συνευρέσεις με τους ομοϊδεάτες τους), στις ελάχιστες έστω φορές όμως που δεν μπορούν να το αποφύγουν, τότε έχουμε πραγματικά αποκαλυπτήρια. Τα όσα π.χ. αναφέραμε πως ειπώθηκαν από τον Θάνο Βερέμη για το περίφημο Κρυφό Σχολειό σε τηλεοπτική εκπομπή, ήταν μία χαρακτηριστική περίπτωση τέτοιων αποκαλυπτηρίων.

Άλλη μία παρόμοια χαρακτηριστική περίπτωση όμως ήταν βεβαίως και εκείνη με την περίφημη ευλογία των όπλων από τον Παλαιών Πατρών Γερμανό. Η αντιμετώπιση του εν λόγω συμβάντος από την παρέα των αποδομητών είναι πραγματικά ενδεικτικότατη του ύπουλου και ουσιαστικά χυδαίου τρόπου με τον οποίο κινούνται και παραχαράσσουν την Ιστορία. Μύθος είναι - μας λένε - αυτό το περιστατικό, γιατί ο Γερμανός δεν ήταν στις 25 Μαρτίου στη Μονή της Λαύρας και καμμία σύναξη δεν έγινε εκείνη τη μέρα εκεί. Και φυσικά αυτό είναι αλήθεια. Μόνο που είναι η μισή αλήθεια - και, όπως γνωρίζουμε καλά, οι μισές αλήθειες είναι πάντοτε ο καλύτερος τρόπος για να πεις τα μεγαλύτερα ψέματα.

Αν ισχυριστείς μόνο αυτό και σταματήσεις εκεί, ποια εντύπωση θα σχηματιστεί μοιραία στο μυαλό κάποιου που δεν γνωρίζει; Ότι όλα όσα μάθαμε παλιά στο σχολείο ήταν ψέματα, ότι καμμία τελετή ευλογίας των όπλων δεν συνέβη, ότι ο μητροπολίτης Γερμανός δεν έπαιξε κανένα ρόλο στα πράγματα, ίσως μάλιστα να ήταν και κατά της Επανάστασης (πράγμα που επίσης ξεκάθαρα υπονοείται, όταν υπερτονίζεται το ότι δεν είχε καλές προσωπικές σχέσεις με τον Παπαφλέσσα)! Γιατί όμως δεν μας λένε και την άλλη μισή (και πολύ σημαντικότερη) αλήθεια ότι ο Γερμανός ήταν βασικό μέλος της Φιλικής Εταιρείας και ευλόγησε πράγματι τα όπλα στη Λαύρα αλλά στις 17 Μαρτίου, ενώ στις 23 Μαρτίου έπραξε ακριβώς το ίδιο και στην πλατεία της Πάτρας (και ότι συνεπώς το «σφάλμα» δεν ήταν η επινόηση ενός περιστατικού εκ του μη όντος, αλλά απλώς η εκ παραδρομής μεταγενέστερη σύγχυση 2 διαφορετικών συμβάντων και η χρονική τους μετατόπιση - σιγά το πράγμα δηλαδή - στην 25η Μαρτίου που επί Όθωνα ορίστηκε ως εθνική επέτειος); Μία 25η Μαρτίου μάλιστα που όντως η πρόθεση ήταν να αποτελέσει την ημέρα έναρξης του Αγώνα στη Νότια Ελλάδα, απλώς όμως κάτι τέτοιο για πρακτικούς λόγους δεν κατέστη σε κάποιες περιοχές εφικτό; Γιατί τα αποκρύπτουν αυτά επιμελώς, ενώ φυσικά τα γνωρίζουν, όπως αποδεικνύει το ότι δεν έχουν τι να αντιλέξουν, όταν κάποιος τους τα επισημαίνει δημόσια; Γιατί βέβαια αυτό ακριβώς συνέβη σε μία άλλη τηλεοπτική συζήτηση, όπου όταν κάποιος ιστορικός επισήμανε τι πραγματικά έκανε ο Παλαιών Πατρών Γερμανός, ο πολύς κύριος Βερέμης μάς άφησε κυριολεκτικά…άφωνους, ψελλίζοντας το εξής εκπληκτικό: «Ε, εντάξει, πάντως ανήμερα της 25ης Μαρτίου στη Λαύρα δεν ήτανε» (!!!). 

Αναλόγως εκπληκτική ήταν όμως (σε άλλη τηλε-συζήτηση στον «Σκάι») και η απάντηση της Χριστίνας Κουλούρη (ετέρου εκλεκτού μέλους της αποδομητικής παρεούλας και εκ των συγγραφέων - για να μην ξεχνιόμαστε - της προ αρκετών ετών πλήρως απονευρωμένης και επιδοτούμενης από τον Σόρος και έτερα νεοταξικά κέντρα τετράτομης «Βαλκανικής Ιστορίας»), όταν απέναντι στις γνωστές πομφόλυγες περί ελληνικής εθνογένεσης μετά την Επανάσταση του ’21, άλλος ιστορικός της επισήμανε ότι φυσικά και προϋπήρχε το ελληνικό έθνος ακριβώς με τη σημερινή του μορφή και αυτοσυνειδησία ήδη από την εποχή της Φραγκοκρατίας (τουλάχιστον). «Με τον όρο “έθνος” δεν εννοούμε το έθνος, όπως το συνηθίσαμε έως τώρα ως έννοια» του είπε η εν λόγω κυρία, «αλλά το έθνος-κράτος ως πολιτική οντότητα που προκύπτει ως απόρροια της Γαλλικής Επανάστασης»! Ανεκδιήγητα φληναφήματα δηλαδή! Γιατί το ελληνικό έθνος-κράτος βεβαίως και προκύπτει μετά το 1828, όταν όμως μιλάμε για εθνογένεση, τελείως άλλο πράγμα στην πραγματικότητα εννοούμε και καθόλου αυτό! 

Και φυσικά παρόμοια περιστατικά σαν κι αυτά που προαναφέρθηκαν, θα μπορούσαμε να επικαλεστούμε πολλά ακόμη, που αποδεικνύουν ξεκάθαρα ότι όλα όσα λένε και γράφουν αυτοί οι κύριοι (και κυρίες) δεν είναι ανθρώπινα λάθη, αλλά απολύτως σκόπιμες, μεθοδικές και συνειδητές παραχαράξεις. Κι επειδή δεν αντέχουν στην παραμικρή επιστημονική κριτική, τα απλώνουν όπου τους παίρνει κι όποτε βρεθεί απέναντί τους σοβαρός αντίλογος τα μαζεύουν και τα αναδιατυπώνουν. Όσο όμως κι αν πολύ θα το ήθελαν κάποιοι, με τις απάτες επιστήμη δεν γίνεται!

Πέρα ωστόσο απ’ όλα αυτά, το μείζον ζήτημα είναι άλλο - και καλό θα είναι να το έχουμε πάντα στο μυαλό μας. Με όλα όσα προαναφέραμε, καταστήσαμε απλώς σαφές - προς ένα λιγότερο ίσως εξειδικευμένο κοινό - κάτι που για τους (σοβαρά) ασχολούμενους με την ιστορική επιστήμη είναι ήδη εδώ και πολλά χρόνια πασίδηλο: ότι το να αποδείξει κάποιος ερευνητής με στοιχειώδη επιστημονική ευσυνειδησία τα ψέματα που προβάλλουν όλοι αυτοί οι (φερόμενοι ως) επιστήμονες για το ιστορικό παρελθόν, είναι πολύ εύκολο. Το ζήτημα όμως δεν έχει δυστυχώς να κάνει με το ποια πλευρά υπερισχύει επιστημονικά της άλλης, δεν τίθεται εδώ καν θέμα επιστημονικής αντιπαράθεσης. 

Η μεγαλύτερη ευλογία είναι να μην γερνά η ψυχή σου…



Η μεγαλύτερη ευλογία είναι να μην γερνά η ψυχή σου…

Η μεγαλύτερη ευλογία είναι να έχεις χρόνο
Χρόνο να γελάσεις, να χαρείς, να ερωτευτείς
Χρόνο να ονειρευτείς και να παλέψεις 
Για να ενσαρκώσεις τα όνειρα που σε κρατούν ξύπνιο τις νύχτες...

Χρόνο να αγαπήσεις βαθιά και να συγχωρήσεις
Χρόνο να πέσεις και να ξανασηκωθείς
Χρόνο να κλάψεις και να ωριμάσεις
Χρόνο να ταξιδέψεις και να γνωρίσεις τη γη
Τους ανθρώπους και τον εαυτό σου...

Τόσο πολύτιμο δώρο ο χρόνος 
Αφήνεται στα χέρια μας 
Να τον χρησιμοποιήσουμε κατά βούληση
Να τον εξαργυρώσουμε στην τράπεζα της ζωής 
Μέχρι το τελευταίο του δευτερόλεπτο...

Η μεγαλύτερη ευλογία είναι να μεγαλώνεις 
Zώντας τον χρόνο σου...

Να ανοίγεις και να κλείνεις τους κύκλους σου ένδοξα
Να πλουτίζεις από εμπειρίες και όχι να φτωχαίνεις ψυχικά
Να δίνεις και να δίνεσαι σε ό,τι αξίζει
Ακόμη και σε ό,τι αποδείχτηκε λιγότερο 
Από αυτό που περίμενες
Αρκεί να είσαι αληθινός στα λόγια και στα έργα
Με όλα τα λάθη και τις αδυναμίες σου...

Άλλωστε δεν γεννήθηκες Θεός
Προσπαθείς όμως να του μοιάσεις...

Κι εδώ έρχεται η τιμή να σου σφραγίσει την ύπαρξη
Η τιμή της προσπάθειας
Η τιμή των όπλων κατά της απανθρωπιάς...

Η μεγαλύτερη ευλογία είναι 
Να διατηρείς την ψυχή σου νεανική μέσα στον χρόνο
Να βλέπεις τον εαυτό σου στον καθρέφτη και να μην τρομάζεις
Να αναγνωρίζεις στα μάτια σου το παιδί που έπαιζε στις αλάνες
Να χαϊδεύεις τις ρυτίδες σου με σεβασμό
Γιατί είναι παράσημα της αντοχής σου...

Να χαμογελάς που κρατάς αναμμένη τη φλόγα μέσα σου 
Παρά το φύσηγμα των ανέμων
Να καμαρώνεις που συνεχίζεις να αφήνεις τα ίχνη σου με αξιοπρέπεια
Να αγκαλιάζεις το πριν και το μετά σου με δύναμη
Γιατί όλα είναι εσύ...

Γύρισε και κοίταξε το ρολόι σου που χτυπάει ακόμη
Φόρεσε τον καλύτερο εαυτό σου και βγες έξω
Είσαι νικητής και δεν το ξέρεις
Στον στίβο της ζωής έχεις τον Χρόνο σύμμαχο και αρωγό σου 


Σαντίνα Δεναξά

pulseoflove

ΚΡΥΦΟΙ ΣΥΜΒΟΛΙΣΜΟΙ ΠΙΣΩ ΑΠΟ ΔΙΑΣΗΜΟΥΣ ΠΙΝΑΚΕΣ



Η τέχνη είναι ένας τρόπος έκφρασης για τον κάθε καλλιτέχνη. Αυτήν τη δυνατότητα εκμεταλλεύτηκαν πολλοί ζωγράφοι και πέρα από τους εμφανής συμβολισμούς των έργων τους ενσωμάτωσαν και μερικούς κρυφούς στους πίνακες τους που είτε είναι δύσκολο να φανούν με γυμνό μάτι, είτε χρειάζονται παραπάνω ανάλυση και παρατήρηση. Παρακάτω θα παρατεθούν τέτοιοι πίνακες αναδεικνύοντας τους κρυφούς συμβολισμούς που πιθανολογείται ότι έχουν.

1. Εξώστης καφενείου τη νύχτα- Βαν Γκογκ


Ο πίνακας αυτός πρόκειται για μια ελαιογραφία του Ολλανδού καλλιτέχνη Βίνσεντ βαν Γκογκ. Παρόλο που δεν φέρει την υπογραφή του, έχει αναφέρει το συγκεκριμένο έργο σε τρία γράμματα. Δημιουργήθηκε στη Γαλλία τον Σεπτέμβριο του 1888. Σήμερα, ο πίνακας βρίσκεται στο Μουσείο Kröller-Müller στο Ότερλοο της Ολλανδίας. Ακόμη δύο τίτλοι με τους οποίους είναι γνωστός ο πίνακας είναι «Εξώστης καφενείου στην Πλατεία ντυ Φόρουμ” και «Καφενείο το απόγευμα». Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός πως τα αστέρια έχουν τοποθετηθεί με βάση τα αστρονομικά δεδομένα.
Πάνω στο συγκεκριμένο έργο υπάρχει η θεωρία πως αυτό σχετίζεται με τον Μυστικό Δείπνο. Το γεγονός αυτό μπορεί να εξηγηθεί από τις καταβολές του καλλιτέχνη ο οποίος ασχολούνταν με την θρησκεία και πολλοί πίνακές του είχαν στοιχεία από τον χριστιανισμό.

Έχοντας ως βάση τον πίνακα, παρατηρεί κανείς πως ανάμεσα στα τραπεζάκια και τους ανθρώπους που κάθονται εκεί υπάρχει μια φιγούρα η οποία θυμίζει τον Χριστό αλλά που με μια πρώτη ματιά είναι ο σερβιτόρος. Ακριβώς πίσω του, στο παράθυρο, σχηματίζεται ένας σταυρός. Επίσης, αν μετρήσει κανείς τα άτομα στο χώρο του καφενείου θα δει πως πρόκειται για 12, όσοι και οι μαθητές του Ιησού.

2. Μυστικός Δείπνος- Ντα Βίντσι



Ο Μυστικός Δείπνος αποτελεί έργο του Λεονάρντο ντα Βίντσι, ύστερα από παραγγελία του δούκα Λουδοβίκου Σφόρτσα τον 15ο αιώνα. Η τοιχογραφία βρίσκεται στο Μιλάνο της Ιταλίας, στην τραπεζαρία του μοναστηρίου Σάντα Μαρία Ντέλλε Γκράτσιε. Το έργο αυτό έχει μεγάλη θρησκευτική και καλλιτεχνική αξία. Δεν είναι λίγοι αυτοί που αναφέρουν πως υπάρχουν κρυφοί συμβολισμοί στην τοιχογραφία.

Ο μύθος αναφέρεται στο Άγιο Δισκοπότηρο, σκεύος το οποίο χρησιμοποιήθηκε από τον Ιησού στον Δείπνο αλλά και στον οποίο συγκεντρώθηκε το αίμα και ο ιδρώτας του, αφού δόθηκε στον Ιωσήφ της Αριμαθαίας, όταν τον κατέβαζε από τον Σταυρό. Αν προσέξει κανείς στα αριστερά της εικόνας, πίσω από τους δύο πρώτους μαθητές που απεικονίζονται από τα αριστερά, θα παρατηρήσει κανείς ένα σκιαγράφημα που θυμίζει δισκοπότηρο. Αναπτύχθηκε έτσι η θεωρία ότι ο Ντα Βίντσι με αυτόν τον τρόπο ήθελε να κάνει αναφορά μέσω του κρυφού συμβολισμού στο Άγιο Δισκοπότηρο.



Υπάρχει επίσης η θεωρία πως ο πίνακας κρύβει μια μελωδία. Ένας Ιταλός μουσικός παρατήρησε πως τα ρολά στο τραπέζι και τα χέρια λειτουργούν ως νότες. Το αποτέλεσμα είναι το εξής:





3. Μόνα Λίζα- Ντα Βίντσι



Συνεχίζοντας με έργο του Ντα Βίντσι, θα μιλήσουμε για την Μόνα Λίζα(Τζοκόντα). Η ελαιογραφία αυτή που πρόκειται για προσωπογραφία, ολοκληρώθηκε στις αρχές του 16ου αιώνα. Η γυναίκα που απεικονίζεται είναι η Λίζα ντελ Τζιοκόντο, γυναίκα του εύπορου έμπορου μεταξιού Φραντσέσκο ντελ Τζιοκόντο και αποτελούσε παραγγελία για το καινούριο τους σπίτι αλλά και τον ερχομό του δεύτερου παιδιού τους.

Ένα από τα μεγάλα μυστήρια παγκοσμίως αποτελεί το μειδίαμα στα χείλη της, γύρω από το οποίο έχουν γίνει πολλές συζητήσεις και έρευνες. Απειροελάχιστα πράγματα είναι γνωστά για το απεικονιζόμενο πρόσωπο για αυτό και δεν ήταν εύκολο να κατανοηθεί τι μπορεί να προκάλεσε αυτό το χαμόγελο, αν δηλαδή ήταν αποτέλεσμα ευτυχίας, φόβου ή θυμού. Με έρευνα που έγινε από μια ομάδα πανεπιστημίου στο Άμστερνταμ κατέληξαν ότι κατά 83% το χαμόγελο προέρχεται από το συναίσθημα της ευτυχίας.
Πάνω σε αυτόν τον πίνακα όμως υπάρχουν και άλλες θεωρίες. Ο Ιταλός ιστορικός Σιλβάνο Βιντσέτι ανακάλυψε ότι υπάρχουν κάποια σύμβολα στον πίνακα, τα οποία όμως δεν φαίνονται χωρίς μικροσκόπιο. Στη δεξιά κόρη του ματιού της απεικονιζόμενης υπάρχουν τα γράμματα LV που πιθανόν πρόκειται για τα αρχικά το ονόματός του. Επίσης, στην γέφυρα που υπάρχει στο φόντο, παρατηρήθηκε ο αριθμός «72».



4. Ο κήπος των επίγειων απολαύσεων- Ιερώνυμος Μπος




Ο κήπος των επίγειων απολαύσεων, όπως ονομάζεται το έργο του Ιερώνυμου Μπος σήμερα, χρονολογείται ανάμεσα στο 1490 με 1511. Χωρίζεται σε τρια μέρη και είναι ζωγραφισμένο σε ξύλο βελανιδιάς. Το αριστερό κομμάτι του δείχνει τον Θεό με τον Αδάμ και την Εύα, το μεσαίο μπορεί να ερμηνευτεί ως ηθική προειδοποίηση ή ως αποτέλεσμα του παραδείσου που χάθηκε γενικότερα, ενώ το δεξί κομμάτι δείχνει τα βασανιστήρια στην Κόλαση. Από το 1939 το έργο αυτό βρίσκεται στο Μουσείο Πράδο της Μαδρίτης.

Το έργο αυτό έχει πολλές λεπτομέρειες οπότε και πολλούς συμβολισμούς. Παρακάτω θα αναφερθούν κάποιοι από αυτούς.

Ξεκινώντας από τα αριστερά, παρατηρούμε πως υπάρχουν περίεργα και φανταστικά πλάσματα, αλλά και πολλά πραγματικά. Πίσω από την Εύα υπάρχουν κουνέλια τα οποία συμβολίζουν την γονιμότητα. Στο δέντρο δεξιά υπάρχει ένα φίδι να τυλίγεται γύρω από τον κορμό του και δεξιά του ένα ποντίκι. Αναφέρεται πως αυτά τα ζώα είναι καθολικά φαλλικά σύμβολα.

Και στο κεντρικό πάνελ υπάρχουν φανταστικά πλάσματα πέρα από τα κανονικά. Άντρες και γυναίκες αναπαρίστανται γυμνοί και πολλοί από αυτούς διαπράττουν ερωτικές δραστηριότητες ανά ζευγάρια και όχι μόνο. Άλλοι παίζουν μέσα στο νερό και άλλοι χορεύουν. Ο ερωτισμός που υπάρχει σε αυτό το σημείο του έργου μπορεί να ερμηνευθεί ως αλληγορία μετάβασης στην πνευματικότητα αλλά και ως τόπος διαφθοράς.



Στο δεξί μέρος του πίνακα απεικονίζεται η Κόλαση, σε πιο ψυχρά χρώματα σε αντίθεση με τα προηγούμενα. Παρατηρούνται επίσης σκηνές από πολέμους, βασανιστήρια, δαίμονες, βία από τα ζώα προς τους ανθρώπους κτλ. Παρόλο που και εδώ οι άνθρωποι φαίνονται γυμνοί δεν υπάρχει ο ερωτισμός του προηγούμενου κομματιού. Η τιμωρία των ζώων προς τους ανθρώπους θα μπορούσαν να συμβολίζουν τα επτά θανάσιμα αμαρτήματα. Τα τεράστια μουσικά όργανα ίσως να αντιπροσωπεύουν τη λαγνεία.
Σε ένα σημείο του πίνακα, ανάμεσα στα βασανιστήρια που κάνουν οι δαίμονες στους ανθρώπους, υπάρχει μια παρτιτούρα στα οπίσθια ενός θύματος/αμαρτωλού. Η μουσική έχει παιχτεί και μπορείτε να της ακούσετε από τον παρακάτω σύνδεσμο:





5. Old Fisherman- Tivadar Kosztka Csontvary


Ο Ούγγρος καλλιτέχνης Tivadar Kosztka Csontvary δημιούργησε το 1902 τον πίνακα που στα ελληνικά μεταφράζεται «Ηλικιωμένος Ψαράς». Το έργο σήμερα εκτίθεται στο Ottó Herman Museum, Miskolc.

Με μια πρώτη ματιά το μόνο περίεργο που ίσως θα μπορούσε να παρατηρήσει κανείς είναι η ασυμμετρία στο πρόσωπο του άντρα. Ένας καθρέφτης, όμως, μπορεί να αποκαλύψει τον λόγο που της ασυμμετρίας αυτής. Αν τοποθετηθεί στην μέση κοιτάζοντας προς τα αριστερά, φαίνεται ένας άντρας με ήρεμο πρόσωπο να προσεύχεται στη γαλήνια θάλασσα. Αν όμως τοποθετηθεί από τη δεξιά πλευρά φαίνεται ένας άντρας μέσα σε ένα φέρετρο με φόντο την αγριεμένη θάλασσα.


Πρόκειται δηλαδή για δύο αντίθετες εικόνες μεταξύ τους, κάτι που μπορεί να αποκωδικοποιηθεί με έναν καθρέφτη. Ο πίνακας συμβολίζει τις δύο πλευρές του ανθρώπου, το καλό και το κακό πρόσωπο του.

Μαρία Γκατενασβίλι, Δημοσιογράφος