Μεγάλες διαστάσεις παίρνει ο εκφοβισμός μέσω Ιντερνετ και κινητών τηλεφώνων στα ελληνικά σχολεία. Νέα έρευνα δείχνει ότι ένας στους τρεις εκπαιδευτικούς έχει κληθεί να αντιμετωπίσει αντίστοιχες καταστάσεις μεταξύ μαθητών, ενώ δεν λείπουν και οι περιπτώσεις που μικροί μαθητές πέφτουν θύματα σεξουαλικής παρενόχλησης από αγνώστους.
Το Ελληνικό Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου προχώρησε σε μια εκτεταμένη έρευνα στα δημοτικά, γυμνάσια και λύκεια της χώρας, με βασικό αντικείμενο το cyber bullying, όπως είναι γνωστό διεθνώς το φαινόμενο του εκφοβισμού, της απειλής, της ταπείνωσης ή της παρενόχλησης παιδιών και εφήβων από συνομηλίκους τους μέσω Ιντερνετ, κινητών τηλεφώνων ή άλλων ψηφιακών τεχνολογιών. Ομως τα συμπεράσματα που βγάνουν από την έρευνα αυτή δεν είναι καθόλου ενθαρρυντικά…
Πιο συγκεκριμένα, από τις απαντήσεις των 2.319 εκπαιδευτικών που συμπλήρωσαν τα ειδικά ερωτηματολόγια προκύπτει ότι ένας στους τρεις (32%) έχει έρθει αντιμέτωπος με κάποιο ζήτημα ψηφιακής παρενόχλησης, ψηφιακού εκφοβισμού ή συκοφαντικής δυσφήμησης από μαθητές προς άλλους μαθητές. Συνηθέστερο μέσο που χρησιμοποιείται για το cyber bullying είναι το Ιντερνετ και ειδικά οι σελίδες κοινωνικής δικτύωσης, όπως το Facebook, καθώς και τα κινητά τηλέφωνα, τα οποία πολλοί μαθητές εξακολουθούν να χρησιμοποιούν μέσα στις σχολικές αίθουσες, παρ’ ότι αυτό απαγορεύεται. Τρεις στους δέκα μαθητές που συμμετείχαν στην έρευνα απάντησαν ότι δεν σέβονται την απαγόρευση χρήσης του κινητού μέσα στην τάξη, ενώ καθολική τήρηση του μέτρου αναφέρει μόλις το 27% των σχολείων.
Στην πραγματικότητα πάντως, το φαινόμενο του cyber bullying είναι σαφώς μεγαλύτερο αφού τα περιστατικά που καταγγέλλονται δεν είναι παρά η κορυφή του παγόβουνου, σύμφωνα με τους ειδικούς. «Βλέπουμε ότι υπάρχει πρόβλημα σε θέματα παρενόχλησης στα σχολεία, ενώ πολλές καταγγελίες έχουμε και στην τηλεφωνική γραμμή βοηθείας 800 11 800 15 » δηλώνει ο δρ Γιώργος Κορμάς, εκπρόσωπος του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου.
Ο κ. Κορμάς επισημαίνει πως τα παιδιά συχνά διστάζουν να αναφέρουν παρενόχληση μέσω του Διαδικτύου, επειδή φοβούνται ότι οι γονείς τους θα τους κλείσουν τον υπολογιστή ή δεν θα τους επιτρέψουν να σερφάρουν στο Ιντερνετ κ.λπ. «Το ζητούμενο είναι τα παιδιά να εμπιστεύονται τους γονείς, τους εκπαιδευτικούς, αλλά και τις αρμόδιες υπηρεσίες και να αναφέρουν αυτά τα περιστατικά για να μπορέσουν να τα χειριστούν με τη βοήθεια των ειδικών, αλλά και των ίδιων των γονέων και των δασκάλων τους» υπογραμμίζει ο ίδιος.
Ενα άλλο αξιοσημείωτο στοιχείο της έρευνας είναι το γεγονός ότι έξι στους δέκα εκπαιδευτικούς ανησυχούν μήπως πέσουν οι ίδιοι θύμα ψηφιακής παρενόχλησης από τους μαθητές τους. Ειδικότερα, στην ερώτηση κατά πόσο ανησυχούν σχετικά με τη διαδικτυακή δημοσίευση από μαθητές δυσφημιστικών σχολίων που αφορούν τους ίδιους, το 16% των εκπαιδευτικών απάντησε «πάρα πολύ», το 14% «πολύ» και το 27% «αρκετά».
Προβληματίζει η σεξουαλική παρενόχληση
«Ωστόσο, το πλέον ανησυχητικό φαινόμενο δεν είναι άλλο από την παρενόχληση που υφίστανται έφηβοι ή και παιδιά από αγνώστους στο Ιντερνετ, η οποία σε πολλές περιπτώσεις είναι σεξουαλικού περιεχομένου» αναφέρει.
«Βλέπουμε μικρά παιδιά ηλικίας έντεκα, δώδεκα, δεκατριών ετών ή και πιο μικρά να δέχονται σεξουαλική παρενόχληση από αγνώστους. Τα παιδιά βιώνουν και “εκπαιδεύονται” σε πολύ άσχημους διαλόγους και σε πολύ άσχημες καταστάσεις» σημειώνει ο κ. Κορμάς που ζητεί την ιδιαίτερη προσοχή των γονέων στο σημείο αυτό. Για την αντιμετώπιση της σεξουαλικής παρενόχλησης ανηλίκων και άλλων παράνομων δραστηριοτήτων, το Ελληνικό Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου βρίσκεται σε άμεση επικοινωνία με τους διαχειριστές του Facebook.